رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۸

ارائه «راه حل» از سوی محمد خاتمی

محمد خاتمی امروز در بیانیه‌ای گفت «بستن راه اعتراض مدنی کار خطرناکی است که خدا می‌داند به کدام سرانجام برسد.»
هم‌چنین برخی وب‌سایت‌ها از «انتشار بیانیه‌ای از سوی آیت‌الله منتظری» در روزهای گذشته خبر داده‌اند که در آن گفته می‌شود وی «ضرب و شتم و هتک حرمت مردم را حرام شرعی اعلام کرده‌است».

بیانیه محمد خاتمی
محمد خاتمی، امروز یک‌شنبه در رابطه با حوادث جاری بیانیه‌ای صادر کرد.

وی در این بیانیه که در تارنمای شخصی او منتشر شده، راهپیمایی‌های اعتراضی روزهای اخیر را «نشانه رشد و بیداری مردم» دانست و تأکید کرد که نظام موظف به رعایت حقوق مردم است.

رئیس جمهوری پیشین ایران در زمینه انتخابات و حوادث پس از آن در بیانیه خود گفت: «اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده‌است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه‌های خطرناکی است که خدا می‌داند به کدام سرانجام برسد.»

خاتمی: «تعیین هیئت داوری بی‌طرف، آزادی سریع دستگیرشدگان، باز کردن راه‌های اطلاع‌رسانی، و پذیرفتن حق مسلم مردم برای اعتراض»

وی افزود: «ضرب و جرح و ارعاب که نمونه تأسف‌آور آن را در روز شنبه شاهد بودیم و موجی از دستگیری از زنان و مردان و نخبگان سیاسی و فرهنگی کشور از اولین ساعات اعلام نتایج تاکنون و ممانعت از اجتماعات آرام و باوقار مردم که از نشانه‌های فرهنگ بالای هموطنان است، مشکلات را افزون می‌کند.»

«معترضان را به شورای نگهبان ارجاع ندهید»
در ادامه بیانیه آمده‌است: «فرصت‌ها به سرعت می‌گذرد و به تهدید تبدیل می‌شود، در حالی که بر این باورم که هنوز راه رهایی از این وضعیت آشفته بسته نیست و نیازی به امنیتی کردن و نظامی کردن فضا ندارد.»

محمد خاتمی با اشاره به ارجاع دادن معترضان به شورای نگهبان از سوی آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «ارجاع امر به مرجع یا مراجعی که باید حافظ حقوق مردم و مجری انتخابات سالم و آزاد و ناظر بر آن باشند، ولی خود مورد انتقاد و شکایت اند راه حل مسأله نیست.»

«راه حل»
محمد خاتمی، از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب ایران در پایان بیانیه خود راه حل برون‌رفت از بحران را این‌گونه توصیف می‌کند: «تعیین هیأتی عادل، کاردان، بیطرف و شجاع که به ویژه مورد اعتماد معترضان هم باشد و پذیرش داوری منصفانه آن هیأت راهی برای عبور از این مرحله و گامی مثبت در جهت تقویت نظام و بازسازی اعتماد عمومی و نیز نشانه تصمیم‌گیری خطیر و گره‌گشا در هنگامه‌های حساس به نفع مردم و در جهت آرمان‌های انقلاب است.

آزادی سریع دستگیرشدگان و زندانی‌هایی که موجب نگرانی عمیق خانواده‌های آنان و بسیاری از مردم شده‌است و نیز بازکردن راه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی که متأسفانه همه را بسته‌اند می‌تواند فضای جامعه را تلطیف کند.از سوی دیگر اعتراض و انتقاد به شیوه مدنی و به دور از هرگونه ناآرامی را که حق مسلم مردم است باید همگان پاس داریم.
نفی خشونت و تغییر فضاسازی کین‌توزانه و دشمن‌آفرین و مبتنی بر تهمت و افترا به فضای جدید مبتنی بر حقیقت، به محبت و دوستی و تعامل با یکدیگر نیز باید سرلوحه عمل قرار گیرد.

در این صورت است که هر هزینه‌ای که پرداخت شود نظام با همه ارزش‌هایش مصون و محفوظ خواهد ماند.مردم حضور دارند و همچنان در انتظارند، این حضور را باید محترم شمرد.»

«بیانیه‌ای از آیت‌الله منتظری»
طی روزهای اخیر «بیانیه‌ای» نیز منسوب به آیت‌الله منتظری،‌ از مراجع اصلی شیعه، در برخی تارنماها به‌چشم می‌خورد که تاریخ صدور آن ۲۵ خرداد ذکر شده‌آست.

به گفته این سایت‌ها آیت‌الله منتظری در این بیانیه ضرب و شتم و هتک حرمت تجمع‌کنندگان طی روزهای اخیر را تسلیت گفته آن را «حرام شرعی اعلام کرده‌است»

وی هم‌چنین «روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را عزای عمومی اعلام نموده‌است.»

بر پایه این خبر، وی «حمایت قاطع خود از حرکت‌های غیر خشونت‌بار مردم» اعلام کرده و افزوده‌است: «هریک از برادران و خواهران دینی ما موظف است ملت را در دستیابی به حقوق حقه خود یاری دهد. بر این اساس، هرگونه مقاومت در این راستا، به خصوص ضرب و شتم و کشتار ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام مبنی بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام می کنم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس تکلیف حقوق کشته شدگان چی میشه؟

-- نعیم ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

بیرقدار
برمن اين نکته آشکار است که روح من در فهم و ادراک همه حقايق نيرومند است ولی مانند کوران باشياء می نگرد و در مکتب حقيقت سخت نادان است .

می دانم که در جهان طبيعت مرا بر اشياء فرمانروايي و تسلط است .

اما درست که بنگری می بينی در برابر اندک چيزی زبون و در پيش فرومايه ترين مانعی مقهور و ناتوانم .

مرا اين درست است که زندگانی چيزی جز درد و اندوه نيست و نيک و بدش ناپايدار است .

می دانم که حواس و مشاعر من از همه چيز فريب می خورد و مايه ريشخند ذرات وجود است .

خلاصه آنکه بر من مسلم است که من انسانم !!
...و اين انسان بودن می تواند هم باعث فخر و هم مايه سرشکستگی من باشد !

-- puya ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

این چه تیتری است که زدید....یک ذره هیجانی تر تیتر بزنید. مثلا هشدار خاتمی به حکومت: به راه امام بازگردید

-- armanmagazine@yahoo.com ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

یکی از شعارهای زیبا در میان دختران و پسرا آزادیخواه این بود:
ایران شده فلسطین،
خامنه ای شارونش!

و دیگری این بود:

خامنه ای قاتله،
رهبریش باطله!

بر روی دیوارها در تهران نوشته شده:
با سخنرانی رهبر فاز دوم انتفاضه ی ایران شروع شد.

-- بدون نام ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

دورد به تمام زنان و مردان ایران زمین که با مقاومت و فداکاریشان چهری دیکتاتوری ولی فقی را به نمایش گزاردند

-- بدون نام ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

به نظر من در شرايط حساس كنوني و با توجه به وقايع پيش آمده و حمايت صريح رهبري از اين تقلبات وسيع و تهديد صريح ملت از سوي او، شخصيت هاي موثري مانند آقايان موسوي، خاتمي، كروبي، هاشمي و.....همة دلسوزان اين ملك و ملت دست به دست هم داده و همگي يكصدا بر روي ساقط شدن شرط عدالت از رهبري انگشت بگذارند.

-- باربد ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

مردم به خيابانها آمده اند تا به حکومت ريا پايان دهند نه چیز دگری.

-- Ali ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

چه عکس لطيفي! نمي شد يک عکس ديگه را از آقاي خاتمي مي گذاشتيند اينجا!

-- محمد ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

ba salam
be nazar man vaght an reside ke ba etezab omumi ( Sherkat naft,
madars,daneshgaha va bazar va ...) regime ra vadar be ghabul
entekhabat azad kard.Faghat ba inkar va edameye tazahorat khiabai
mishwad kudetachi ha ra majbur be aghab neshini kard. be omide irani
azad .
lotfan zedai mardom iran ra hamchenan be guche jahanian berezanid ba tachehur
iraj az alman

-- azad ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

سید بالاخره صدایی از شما در آمد اما مثل همیشه وقتی هم که صدا در می آید با چند فاز تاخیر!
شما در این چند روز سر از پنجره بیرون کرده ای؟ شما آنچه را که در خیابان می گذرد دیده یی؟ 17 شهریور این رژیم اتفاق افتاد هنوز هم می خواهی این ها را به نوعی تایید کنی؟ می خواهی چه چیزی را نجات بدهی مردم یا رژیم را؟ نگو ایران را که ایران 13 قرن توسط خلیفه ها و شاهان و ستمگران غصب شده بود و هنوز پابرجا است. شاه هم بختیار را خیلی دیر انتخاب کرد اگر او هم خطر را حس می کرد و در غرور حماقت آمیز خود غرق نشده بود و دو سال زودتر تن به قانون اساسی مشروطه می داد و به مردم واگذار می کرد شاید هنوز تخت و تاج خود را داشت و ما هم این 30 سال را در زیر سایه دوستان و امثال شما اینقدر جان نمی کندیم. خیر سید برو بخواب شاید خواب روزگاری را ببینی که مردم در زیر یوغ رهبری بودند. دیگر قطره ها سیل شده است و سیا سد ها را شکسته به فکر مرمت سد ها نباش که در توان تو نیست.

-- داریوش ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

سیا سدها را شکسته ولی این ماییم که باید انتخاب درست بکنیم اگر در این حرکت مثل 57 از مهره های موجود استفاده نشود باز دهه ها عقب خواهیم افتاد. اصلاح طلبان بهترین در این شرایط هستند اگر هنوز بعضی ها درک نکرده اند نگاهی به میلیونها جوان که توی خیابونا هستند بیاندازند تا بفهمند....
مینا

-- بدون نام ، Jun 21, 2009 در ساعت 12:36 PM

سلام سيد ؛
بالاخره طاقت نياوردي و پادرمياني كردي كه مردم را با ولايت آشتي بدهي !!؟
نه سيد شما توي اون 8 سال به اندازه كافي از آبروت هزينه كردي ! ديگه به خودت زحمت نده كه ممكن هست اين تتمه حيثيتي هم كه برات مونده ؛ به باد فنا بره !
سيد ؛ مردم ايران بيش از اين به اين افعي و اطرافيانش اعتماد ندارند ؛ شما خودتون رو در رديف دوستان خامنه اي ديكتاتور قرار ندهيد ( گرچه تا الان هم حسابت زياد هم خوب نيست) ولي بهتره بيش از اين با حيثيت خودت و جان مردم ايران بازي نكنيد.
والسلام

-- بدون نام ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

اين دولت ، دولت تكذيب است همان طور كه نمودار ها برعكس مي شود . اعتراضات تكذيب ميشود . از كجا معلوم كه راي مردم را پاره نكرده باشند و نام .... روي برگه نوشته شده باشند پس اگر راي ها را دوباره هم بخوانيم تفاوتي ندارد .
راه حل بايد بر اساس شواهد باشد نه آرماني

-- بدون نام ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

واقعا كه خيلي شجاع تشريف داريد مردم ايران در اين بحبوحه فراموشتان نميكنندبا اين خبر شجاعانه :برخي سايتها به بيانه منتظرى٠٠٠به گفته اين سايتها منتظرى٠٠٠٠بابا شرم كنيد در سايت منتظرى اين اعلاميه هست مثل مردها (ببخشيد مثل زنهاى شجاعى مثل ندا گل پرپر ) بنويسيد و محكم هم بنويسيد از قول خودتون هم بنويسيد همانطور كه منتظرى در محاصره با شهامت مينويسه٠ اينگونه با ترس و لز و شكننده و٠٠٠٠ندا جان شماها شهيد راه اينگونه آدميان هستيد٠

-- شقايق ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

شاید اگر آقای خاتمی آنجا که باید می ایستاد نایستاد و عرصه را به قدرت طلبان واگذاشت این کار را انجام نمی داد این اندازه شاهد کشت و کشتار هم وطنانمان نبودیم .

-- هاشم ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

من اطمینان دارم دیگر نسل سوم به این اسلام دیکتاتورها سر خم نمی کند.چیز جز دروغ در این سی سال ندیدند.

-- اکبر ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

آقای شاهرودی سردار یدالله جوانی و همکاران کودتاگر او را دستگیر و محاکمه کنید:

یک هفته قبل از انتخابات بولتن "تحلیل روز"، نشریه ای که به صورت اختصاصی برای فرماندهان و هادیان سیاسی سپاه ارسال می شود، از پیشی گرفتن میرحسین موسوی بر محمود احمدی نژاد در اغلب استان های کشور به ویژه در تهران بزرگ خبر داد.

یدالله جوانی رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران در مصاحبه ای مفصل با شماره دوشنبه 18 خرداد هفته نامه صبح صادق (ارگان دفتر سیاسی) در اظهاراتی تهدید آمیز پیشاپیش احمدی نژاد را برنده انتخابات معرفی کرد وگفت سپاه پاسداران "هر حرکتی برای انقلاب مخملی را در نطفه خفه خواهد کرد."

" استفاده از یك رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از كلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات دهم است."

-- آرش ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

دوستان اینقدر بی انصاف نباشید اقای خاتمی در تمام روز هایی که اقای موسوی در جمع مردم حاضر میشدند حضور داشتند دوشنبه خونین گذشته ایشان بودند که از مقابل یک مسجد مردم را به ارامش رهبری میکردند و خط میدادند. مبنی را بر این بگذارید که شاید کمی بیشتر از ما از اوضاع باخبرند سکوتشان مصلحتی بوده. مثلا بگید بدونم اقای کروبی که اینهمه شلوغ کردند الان 2 روزه کجا هستند؟؟؟؟؟ هرفردی روش خاص خودش رو داره بیایم دادو بیداد کنیم کاری هم نکنیم که نمیشه ما که نمیدونیم پشت صحنه چه خبره!!!!! لطفا احساساتی برخورد نکنید صبر داشته باشید.

-- سعید ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

به هیچ کدام از سازشکاران و مصلحت گرایان که خواهان حفظ این نظام فریبکار و جنایتکار و سرکوبگر است نباید در این موقعیت اعتماد کرد! روحانیت باید هزینه ٣٠ سال خفقان و ترور و سرکوب آزای را با شرکت در این جنبش مدنی مردم ایران تا رسیدن به آزادی و دموکراسی و حقوق شهروندی در ایران پرداخت کند، در غیر اینصورت مردم آنها را برای همیشه به حاشیه جامعه روان خواهند کرد٠ اصلاح از بالا در چهارچوب این نظام غیرممکن است.
مدنی،

-- Madani ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

به نظر من اگر پیروزی ها و نتایج مثبت قیام آزادی خواهانه ملت ایران در فاصله 23 تا 30 خرداد 88 را فهرست کنیم خواهیم دید که برخلاف باور مستبدان حاکم آنها بازنده اصلی این انتخابات مفتضح اوده اند.
مردم فهمیدند :
1 - می توانند به اعتماد نیروی خود و نه کمک دیگران حرفشان را بزنند
2 - مردم فهمیدند مشکل اصلی احمدی نژاد یا هر عروسک خیمه شب بازی دیگری نیست که گاه و بیگاه رئیس جمهور می شود
3 - مردم فهمیدند از نظام کنونی انتظار هیچ اصلاحی نمی توان داشت
4 - مردم فهمیدند در مقابل نظام غدار و وحشی باید راه های نافرمانی مدنی بیشتر و متنوع تری بیابند
5 - مردم فهمیدند که ابن نظام دروغ و ریا چنان بی شرم و حیاست که هر جنایتی را به نام دین و ملت انجام می دهد

-- ایرانی ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

با تمام احترامی که برای آقای خاتمی دارم ولی باید به عرض برسانم که دیگه کار از کار گذشته و به فکر اصلاح این دولت دیکتاتور نباش اگر واقعا با مردم هستی صراحتا اعلام بکن و الا مردم را فریب نده. دلسوزی کردن برای مردم ایران این است که واقعیت را بیان بکنی وآن هم این است که مردم نیازی به این چنین ولایتی ندارند ولایتی که هیچ قدرتی نمی تواند جلو دارش بشود. لطفا برای ملت ایران روشن کنید که حاکم مطلق ایران کی است من نمی دانم اگر قرار است که رهبر بر ایران حکم کند دیگر آرای مردم چه اثری دارد. خواهش می کنم بیش از این با مردم بازی نکنید. با امام مهدی و ... مردم را گول نزنید

-- شاهین ، Jun 22, 2009 در ساعت 12:36 PM

به نظر می رسه تا یکی دو روز دیگه همه چیز از این رو به اون رو بشه. چرا که ظاهراً موفق شدن همه ی صدا ها رو خاموش کنند
همه ی سایت ها رو فبلتر و همه روزنامه ها رو از بین ببرن. شاید دیگه کل اینترنت رو هم نابود کنند تا هیچ ارتباطی نباشه. خوب اون وقت چه باید کرد؟ واقعاً می شه به رهبرهای اصلاحات اعتماد داشت؟ می شه تصور کرد بدون خونریزی و جنگ های دیگه همه چیز درست بشه؟
یا حتی احتمال یه جنگ خارجی نیست؟ مثلاً این طور که می شنویم با انگلیس. بعد از دعا فقط باید هم دلی کنیم و اتحاد داشته باشیم و مقاومت. تا عواقب بدتری در پی نیاد. باید سریع تصمیم صحیمی بگیریم و عمل کنیم.

-- beh ، Jun 23, 2009 در ساعت 12:36 PM