رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ خرداد ۱۳۸۸

بازداشت ژیلا بنی‌یعقوب و بهمن امویی

ژیلا بنی‌یعقوب و بهمن احمدی امویی روز گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

بنا به گزارش‌های رسیده به زمانه، ماموران لباس شخصی ساعت ۱۲ نیمه‌شب گذشته منزل این زوج روزنامه‌نگار را به مدت دو ساعت مورد تفتیش قرار دادند.

ژیلا بنی‌یعقوب پیش از این دبیر سرویس اجتماعی روزنامه سرمایه بوده و از فعالان جنبش زنان است . وی از سه سال پیش تا کنون سردبيری وب سايت «کانون زنان ايرانی» را بر عهده دارد. خانم بنی‌یعقوب در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری شد.

بهمن امویی، در سال های گذشته با روزنامه های خرداد، نوروز، شرق و وقایع اتفاقیه همکاری داشته است. وی تا شهریور سال گذشته دبیر سرویس اقتصادی روزنامه سرمایه بود.

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی نیز در نخستین ساعات بامداد روز شنبه از سوی ماموران لباس شخصی روانه زندان شد.

گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای از احتمال بازداشت تعداد بیشتری از روزنامه نگاران داخلی و اخراج خبرنگاران خارجی در پی سرکوب خشن تظاهرات و بازداشت‌های گسترده معترضان در روز سی خرداد در تهران خبر داده‌است.

این بیاینه تاکید کرده‌است که جامعه جهانی نباید چشمان خود را بر این وضعیت ببندد. باید در برابر شرایط وخیم کنونی واکنشی درخور، روشن و جمعی نشان داده شود.

گزارشگران بدون مرز از احتمال بازداشت تعداد بیشتری از روزنامه‌نگاران داخلی و اخراج خبرنگاران خارجی از تهران خبر داده‌است

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که تعدادی دیگر از روزنامه نگاران که ماموران امنیتی در منزل و یا محل کار موفق به دستگیری شان نشده‌اند از سوی دادستانی انقلاب تهران و وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

به اعلام گزارشگران بدون مرز، دست کم ۱۸ روزنامه نگار از روز شنبه ۲۳ خرداد بازداشت شده‌اند و از سرنوشت ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر در سراسر کشور اطلاعی در دست نیست.

مجتبا پورمحسن،همکار رادیو زمانه، عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، روح اله شهوار، ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که طی هفته گذشته در تهران، مشهد و بوشهر بازداشت شده‌اند.

بازداشت مجروحان تجمع دیروز در بیمارستان‌ها
کمپین بین المللی حقوق بشر نیز اعلام کرده‌است که برخی مجروحان تجمع دیروز در بیمارستان‌ها بازداشت شده‌اند.

بر اساس اطلاعات رسیده به کمپین بین‌المللی حقوق بشر، روز ۲۹ خرداد ماه به پرسنل و پزشکان بیمارستان‌ها دستور داده شده بود که فهرست زخمی‌ها را گزارش کنند.

بنا به این گزارش بسیاری از افرادی که بشدت مجروح شده و در وضعیت بحرانی هستند، بخاطر ترس از بازداشت، بدنبال راه‌های مختلف درمان فوری هستند. این بیاینه ادامه داده است که برخی از آسیب دیدگان تجمع دیروز ممکن است به سفارت‌های خارجی مراجعه کنند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده که خواهان که، پاسخگویی کامل و شفافی در مورد تعداد مجروحان و کشته شدگان این تجمع است.

این کمپین از مقامات ایران خواسته‌است که از مداخله در کار مراکز درمانی و بهداشتی شدیدا خودداری کنند.

بنا به گزارش‌های رسیده از تهران، صبح امروز یک‌شنبه دادگاه انقلاب، اسامی نزدیک به ۸۰ نفر از بازداشت‌شدگان هفته اخیر را برای تعیین کفالت و وثیقه اعلام کرده‌است.

گفته می‌شود تعداد زیادی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان امروز در مقابل دادگاه انقلاب پیگیر وضعیت فرزندانشان بوده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من یک یا دو نفر از این روزنامه نگاران را اعدام میکنند البته به غیر از مصطفی تاج زاده که مطمئنم حتما او را نیز به جرم واهی برنامه ریزی و رهبری اغتشاشات اعدام خواهند کرد

-- ایران ، Jun 21, 2009 در ساعت 05:13 AM