رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ خرداد ۱۳۸۸

کروبی و موسوی به شورای نگهبان نرفتند

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در جلسه فوق العاده امروز شورای نگهبان برای بررسی اعتراضات نامزدها به نتایج انتخابات شرکت نکردند.

به گفته عباسعلی کدخدایی،سخنگوی شورای نگهبان در این جلسه که برای بررسی شکایات نامزدهای انتخاباتی برگزار شده بود، فقط محسن رضایی شرکت کرده است.

آقای کدخدایی می‌گوید که شورای نگهبان آماده بازشماری ۱۰ درصد آرای صندوق‌ها است.

وی اضافه کرده است که شورا نگهبان در این زمینه تکلیف قانونی ندارد و برای اطمینان بیشتر این بازشماری را انجام می‌دهد. به گفته او این بازشماری به صورت تصادفی در برخی صندوق‌ها انجام می‌شود و نمایندگان نامزدها می‌توانند ناظر آن باشند.

مهدی کروبی پیشتر اعلام کرده بود که خوهان ابطال انتخابات است. وی روز گذشته در نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان بار دیگر خواهان برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری شد.

به گفته آقای کدخدایی، شورا نگهبان در زمینه بازشماری آرا تکلیف قانونی ندارد و برای اطمینان بیشتر این بازشماری را انجام می‌دهد

میرحسین موسوی، نیز ۲۶ خرداد ماه خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی «موارد مشکوک» در انتخابات شد. رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، اعلام کرده است که با توجه به تخلفات وسیع صورت گرفته، این انتخابات باطل است و باید دوباره برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که این شورا تنها مرجع رسیدگی به تخلفات و شکایات انتخاباتی است. آقای کدخدایی زمان قانونی اعلام نظر شورای نگهبان را چهارشنبه اعلام کرده‌است.

آقایان موسوی، کروبی و رضایی، هفته گذشته «۶۴۶ مورد تخلف» در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را به شورای نگهبان ارائه کرده بودند.


نتایج رسمی، محمود احمدی‌نژاد را «پیروز قطعی» انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرده‌اند. این نتایج از سوی سه نامزد دیگر این انتخابات مردود دانسته شده‌است.

هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، طی روزهای اخیر در اعتراض به «تخلفات انتخاباتی» دست به تظاهرات گسترده‌ای زده‌اند.

Share/Save/Bookmark