رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ خرداد ۱۳۸۸

نامه گزارشگران بدون مرز به ۲۷ کشور اروپایی

گزارشگران بدون مرز رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به حمایت از آزادی بیان و روزنامه نگاران در ایران فرا خواند.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده‌است که پس از تأئید مجدد محمود احمدی نژاد از سوی رهبر جمهوری اسلامی در روز جمعه ۲۹ خرداد خطر وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در کشور بیشتر شده‌است.

این سازمان مدافع حقوق بشر، روز گذشته با ارسال نامه‌ای به ۲۷ رئیس جمهور و رئیس دولت کشورهای اتحادیه اروپا بر خواست خود مبنی بر به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات و «پیروزی» احمدی نژاد تاکید کرد.

گزارشگران بدون مرز از رهبران کشورهای اروپایی خواسته‌است که «مسئله استراتژیک هسته‌ای» را بهانه‌ای برای سکوت خود قرار ندهند.

در این نامه آمده‌است: «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو نباید در دفاع از آزادی بیان عقب نشینی کنند. اگر این مضحکه به اسم انتخابات در این قاره برگزار می‌شد, هیچ دولتی نتایج آن را نمی‌پذیرفت، در مورد ایران هم باید چنین عمل کرد. به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات از پشت خنجر زدن به شهروندان ایرانی است که باور داشتند با ورقه‌های رای می‌توانند سرنوشت شان تغییر دهند.»

گزارشگران بدون مرز از اخباری مبنی بر زیر شکنجه قرار داشتن روزنامه نگاران و فعالان سیاسی برای اعتراف تلویزیونی به «سازماندهی انقلاب مخملی» خبر داده‌است.

همزمان با سخنان رهبر جمهوری اسلامی در روز جمعه ۲۹ خرداد کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از ایران خواست تا به تعهدات بین المللی خود در امر رعایت حقوق بشر عمل کنند.

بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز، دست کم ۱۸ روزنامه نگار از روز شنبه ۲۳ خرداد بازداشت شده‌اند و از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار دیگر در سراسر کشور اطلاعی در دست نیست.

گزارشگران بدون مرز همچنین از اخباری مبنی بر زیر شکنجه قرار داشتن روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بازداشت شده در بند ۲۰۹ زندان اوین برای اعتراف تلویزیونی به «سازماندهی انقلاب مخملی» خبر داده‌است.

عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، روح اله شهوار، ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی از جمله روزنامه نگارانی هستند که طی هفته گذشته در تهران، مشهد و بوشهر بازداشت شده‌اند.

ابراز نگرانی کمپین حقوق بشر از احتمال خشونت‌های بیشتر
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از احتمال خشونت بیشترعلیه تجمعات مسالمت آمیز و بازداشت‌های خودسرانه شهروندان ایرانی توسط پلیس و نیروهای خود خوانده نظامی ابراز نگرانی کرده‌است.

این کمپین از مقامات ایران خواسته‌است که خیابان‌های شهرها را از نیروهای وسیع امنیتی و نظامی که برای ترساندن و مقابله با تجمع مسالمت آمیز مردم مستقر شده‌اند، خالی کند.

در بیانیه‌ای که از سوی این سازمان مدافع حقوق بشر صادر شده آمده‌است که دولت ایران باید به قوانین داخلی و بین المللی برای حفاظت از حق تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان متعهد باشد.

بنا به این بیانیه استفاده از نیروهای فشار علیه تظاهرکنندگان ایران آشکارا معیارهای بین المللی مربوطه بخصوص اصول بنیادین سازمان ملل در مورد استفاده از نیروهای فشار و مسلح توسط ماموران اجرای قانون، نقض کرده‌است.

ارون رادز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: «ما هر گونه اظهارنظری را مبنی بر اینکه تظاهرات مسالمت آمیز غیر قانونی هستند، یا طبق برنامه‌های خیانت به کشور برانگیخته شده‌اند، یا علیه منافع مردم ایران است، با صراحت تمام رد می‌کنیم.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر از مقامات ایران می‌خواهد که گروه‌های خود خوانده نظامی که شهروندان ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و کشته‌اند، خلع سلاح کرده و تحت کنترل درآورد.

این کمپین پیشنهاد کرده‌است، مقامات ایران برای پیشگیری از هرگونه صدمات بیشتر جانی با رهبران سیاسی گروه‌های منتقد وارد گفتگو شود وبرای حل مسالمت آمیز وضعیت سیاسی اقدام کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فقط دنيا مي‌تونه به داد ايراني‌ها برسه و آنها را از اين وضعيت نجات بده. پس ما را ياري كنيد.

-- samim ، Jun 20, 2009 در ساعت 06:48 PM

یاری نمی خواهیم فقط خنجر از پشت نزنید .

-- رضا ، Jun 20, 2009 در ساعت 06:48 PM