رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ خرداد ۱۳۸۸

بیانیه اعتراضی سینماگران ایران

شماری از سینماگران برجسته ایران از جمله بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی و پرویز کیمیاوی با صدور بیانیه‌ای به خشونت نیروهای انتظامی اعتراض کرده و خواهان پایان دادن به «اقتدار نظامی» شدند.

در قسمتی از بیانیه سینماگران ایران آمده‌است:

«ما جمعی از سینماگران ایرانی، نگرانی و اندوه عمیق خود را از اعمال زور و فشار علیه مردمی که چیزی جز احترام به رأی خود نمی‌خواهند، اعلام می‌کنیم. چرا باید اقتدار نظامی را جای اقتدار منطق نشاند، آن هم در برابر مردمی که بخش عمدهٔ آن‌ها نسلی ست که همین‌جا و در همین سه دهه به دنیا آمده‌اند و اندیشه‌هایشان نتیجهٔ منطقیِ مشاهده‌ها و تجربه‌های رویدادهای همین سی سال است و هیچ تهمتی به آن‌ها نمی‌چسبد؟ آیا به راستی اسلحه کشیدن روی دست‌های خالی، اقتدار نظامی است؟ آیا مردم تا لحظه‌ای که رأی دادند شریف و قهرمان و حماسه‌آفرین بودند و به محض این‌که در نتیجهٔ رأی اعلام‌شده شک کردند، آشوبگر، اوباش و بیگانه‌پرست و خاشاک‌اند و سزاوار توهین و یورش و خون‌ریزی و قتل؟»

این سینماگران همچنین در بیانیه خود با تاکید بر استقلال و عدم وابستگی خود به یک جناح مشخص، با ابراز نگرانی در باره تکرار آنچه که آنها «تجربه‌های تلخ تاریخی و جنگ‌های محله‌ای و خانگی» خواندند، نسبت به عواقب خشونت علیه مردم بی‌سلاح، هشدار دادند.

سینماگران در پایان این بیانیه خواهان اعلام نتیجه واقعی انتخابات و پایان دادن به «نمایش قدرت» شدند.

«مردم چیزی جز احترام به رأی خود نمی‌خواهند»

شهرام اسدی، محسن امیریوسفی، عزت‌الله انتظامی، رخشان بنی‌اعتماد، کامبوزیا پرتوی، جعفرپناهی، کیومرث پوراحمد، حسن پورشیرازی، مانی حقیقی، سیف‌الله داد، محمد رسول‌اف، علیرضا رئیسیان، خسرو سینایی، مژده شمسایی، ترانه علیدوستی، حسن فتحی، ایرج کریمی، نیکی کریمی، حمید فرخ‌نژاد، محسن مخملباف، فاطمه معتمدآریا، علی نصیریان، جهانبخش نورایی، اصغر فرهادی و بهمن قبادی از امضا کنندگان این بیانیه‌اند.

بیانیه جمعی از مستندسازان سینمای ایران درباره امروز ایران
از سوی دیگر جمعی از فیلمسازان مستند سینمای ایران نیز با صدور بیانیه‌ای به عملکرد رسانه‌ای صدا و سیما اعتراض کردند و آن را پنهان‌سازی حقیقت خواندند.

در این بیانیه با تاکید بر نقش رسانه ملی بر انعکاس رویدادهای واقعی و دیدگاه‌های متفاوت جامعه، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواستند که سخنگوی یک جناح خاص نباشد و بخش وسیعی از جامعه را حذف نکند.

بر اساس این بیانیه، «صداوسیما با تحریف و حذف خبرها و کاربرد ادبیات خبری تحقیرآمیز، از یکسو دروغ گفتن و دروغ‌پراکنی را به امری عادی در جامعه تبدیل می‌کند و از سوی دیگر مردم را با اصطلاحاتی موهن خطاب کرده و با این لحن و ادبیات، ملت را به سوی اغتشاش و تقابل می‌کشاند.»

در پایان این بیانیه آمده‌است:

«یکایک مردم این سرزمین، در این سی سال، در تک‌تک روزها، در غم و شادی هم شریک بوده‌اند، در کنار هم جنگیده‌اند، و شهید و قربانی داده‌اند. ما ملتی هستیم با تاریخ چند هزار ساله. همه با هم‌ایم و همه شریک این تاریخ و این سرزمین. ما را چند پاره نکنید.»

رخشان بنی‌اعتماد از امضاءکنندگان این بیانیه، به نمایندگی از سوی مستندسازان ایرانی، آن را در برابر دوربین ویدئو خوانده‌است که تصویر آن بر روی یوتیوب قابل دسترس است.

امضاکنندگان کنندگان این بیانیه عبارتند از:

محمدرضا اصلانی، محمد تهامی‌نژاد، رخشان بنی‌اعتماد، پیروز کلانتری، محسن عبدالوهاب، اُرد زند، همایون امامی، ناصر صفاریان، مجتبی میرتهماسب، محبوبه هنریان، حسن بهرامزاده، بهرام عظیم‌پور، ابراهیم مختاری، کامران شیردل، محمدرضا مقدسیان، پرویز کیمیاوی، خسرو سینایی، مهوش شیخ‌الاسلامی، فرهاد ورهرام، هوشنگ آزادی‌ور، مهناز افضلی، رضا حائری، احمد میراحسان، فرهاد مهرانفر، مانی پتگر، مهرداد زاهدیان، محمد رسول‌اف، محسن امیریوسفی و چند تن دیگر.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مخملباف، بنی اعتماد، اصفر فرهادی، انتظامی و ... اینها که قبلن گفتن از موسوی حمایت می کنن پس عدم وابستگی و استقلال دیگه چه معنی داره؟

-- بدون نام ، Jun 19, 2009 در ساعت 06:30 AM

نه مثلا می بایست می گفتن ما از احمدی نژاد حمایت می کنیم؟! در عدم وابستگی اینها که هیچ شکی نیست و صد البته اگر تعدادی روی خوش به موسوی نشان داده اند نشان از عملکرد اسف انگیز این چهار سال می باشد.

-- بدون نام ، Jun 20, 2009 در ساعت 06:30 AM

نه مثلا می بایست می گفتن ما از احمدی نژاد حمایت می کنیم؟! در عدم وابستگی اینها که هیچ شکی نیست و صد البته اگر تعدادی روی خوش به موسوی نشان داده اند نشان از عملکرد اسف انگیز این چهار سال می باشد.

-- Zed ، Jun 20, 2009 در ساعت 06:30 AM

lمی تونستن بگن نه قم خوبه نه کاشون، لعنت به هردوتاشون. خیلیها نه گفتن اما فعالانه در خیابانها بودن و هستن و تاریخ رو می سازن. غیر وابسته و بی طرف به اونا می گن.

-- بدون نام ، Jun 20, 2009 در ساعت 06:30 AM