رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ خرداد ۱۳۸۸

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در غرب

خوانش یوتیوب
در طی سال‌های اخیر شبکه اینترنتی یوتیوب به مظهر فرهنگ دیجیتال تبدیل شده و همه تصورات و تئوری‌های موجود در زمینه رسانه تصویری را دگرگون کرده‌است.

این شبکه عظیم تصویری با بیش از ۷۰ میلیون کاربر اینترنتی در هر ماه و نزدیک به ۱۰۰ میلیون ویدئوی آن‌لاین، به یکی از بزرگ‌ترین آرشیوهای تصویری آن‌لاین و پربیننده‌ترین سایت‌های اینترنتی تبدیل شده‌است.

یوتیوب در سال ۲۰۰۵ به وسیله سه تن از کارکنان سابق موسسه پی‌پال یعنی چاد هارلی، استیو چن و جواد کریم به وجود آمد و در ظرف مدت اندکی گسترشی حیرت‌انگیز یافت.

این شبکه به کاربران این امکان را می‌دهد که نماهنگ‌های ویدئویی خود را به راحتی بارگذاری (آپ‌لود) کرده و آن را در معرض دید میلیون‌ها بیننده قرار دهند.

یوتیوب با امکان گسترده‌اش نه تنها منبع ارزشمندی برای سرگرمی، بازاریابی و علاقمندان فرهنگ تصویری است بل‌که به یکی از مؤثرترین وسایل اطلاع‌رسانی برای مبارزان سیاسی که در جوامعه بسته و دیکتاتوری برای آزادی و دموکراسی فعالیت می‌کنند تبدیل شده‌است.

کتاب «خوانش یوتیوب» نخستین کتاب تئوریک و جدی در زمینه مطالعه این شبکه تصویری از دید مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای است که به تازگی در بریتانیا منتشر شده‌است.


این کتاب ارزشمند که مجموعه‌ای از استادان رشته مطالعات فرهنگی و تصویری در پدیدآوردن آن نقش داشته‌اند، به بحث در زمینه ظرفیت‌ها و نقاط ضعف یوتیوب به عنوان یک پدیده تازه در زمینه «رسانه فردی» می‌پردازد.

نظریه‌پردازانی چون تامس ال سه سر، ریچارد گروسین، توبی میلر، جنت واسکو و برنارد استیگلر از نویسندگان مقالات این کتاب ارزشمندند که زیر نظر پله اسنیکارس پژوهشگر کتابخانه ملی سوئد و پتریک واندرو استاد مطالعات رسانه‌ای در دانشگاه روهر آلمان منتشر شده‌است.

قیمت این کتاب ۱۶ پوند و ۹۹ پنس و ناشر آن کتابخانه ملی سوند است.

سالنمای هیچکاک
سالنمای هیچکاک نام نشریه‌ای است که همه ساله با موضوع آلفرد هیچکاک و سینمای او در بریتانیا منتشر می‌شود.

این نشریه که پانزدهمین سال انتشار آن است، یکی از بهترین منابع در زمینه مطالعه در باره آثار هیچکاک این سینماگر برجسته سینمای کلاسیک آمریکاست.

شماره جدید سالنمای هیچکاک با آثاری از منتقدان و نظریه‌پردازان سرشناس سینما مثل، تامس ال سه سر، رابین وود، اسلاوی ژی ژک و مایکل واکر منتشر شد.


سیدنی گوتلیب استاد مطالعات رسانه‌ای و فرهنگ دیجیتال در دانشگاه سیکرد هارت و نویسنده کتاب «هیچکاک در باره هیچکاک» و «گفتگوهای آلفرد هیچکاک» و ریچارد الن، رئیس بخش مطالعات سینمایی در دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب «طعنه رمانتیک» و ویراستار کتاب «هیچکاک: گذشته و آینده»، گردآوری و ویرایش مقالات این شماره سالنمای هیچکاک را به عهده دارند.

قیمت این نشریه ۱۶ پوند و ۹۹ پنس و ناشر آن انتشارات وال فلاور بریتانیاست.

Share/Save/Bookmark