رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ خرداد ۱۳۸۸

راهپیمایی اعتراضی از هفت تیر تا ولیعصر

راهپیمایی روز چهارشنبه معترضان به نتایج انتخابات از میدان هفت تیر آغاز شد و به سوی میدان ولیعصر تهران ادامه داشت.
بنا به گزارش‌های رسیده از تهران، ده‌ها هزار نفر در سکوت به طرف حرکت به سمت میدان ولیعصر بودند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان از احتمال حضور صدها هزار نفر در این راهپیمایی خبر داد.

پل کریمخان تهران مملو از جمعیتی بود که شعارهای اعتراض‌آمیز خود به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بر دست داشتند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این راهپیمایی، جوانان، سالمندان،‌ خانواده‌ها، کارمندان و دیگر اقشار در کنار هم به چشم می‌خوردند.

میرحسین موسوی خود در این راهپیمایی که از سوی مقامات دولتی ایران «غیر قانونی» دانسته شده شرکت نکرد.

بنا به گزارش‌های تأئیدنشده‌ای که از تهران می‌رسد مهدی کروبی نیز در این راهپیمایی به جمع مردم پیوسته‌بود.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به آن‌چه «دزدیده شدن آراءشان از سوی محمود احمدی‌نژاد» نامیده‌اند اعتراض کردند.

گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین شعارهایی که در دست مردم دیده می‌شد این است: «برادر شهیدم، رأی‌ات را پس می‌گیرم.»

این تجمع به سوی خودجوش از سوی حامیان میرحسین موسوی تدارک دیده شده‌بود. به گفته برخی راهپیمایان، قرار این تجمع در راهپیمایی دیروز به سوی میدان ونک گذاشته شده‌بود.


در سامانه‌های ارتباط اینترنتی «توییتر» و «فیس بوک» نیز فراخوان این تجمع دیده می‌شد. در این فراخوان آمده‌ بود: «چهارشنبه، ساعت چهار بعد از ظهر در میدان هفت تیر در حمایت از موسوی/آزادی - برای بسیجی‌ها گل بیاورند - از درگیری پرهیز کنید.»

گفته می‌شود موبایل‌های منطقه هفت تیر در زمان تظاهرات قطع بوده و پلیس حرکت خودروها را در خیابان‌های منتهی به میدان هفت تیر متوقف کرده‌است.

میرحسین موسوی با صدور بیانیه‌ای از مردم دعوت کرد تا عصر پنج‌شنبه برای همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان وقایع اخیر، با نماد سوگواری به خیابان بیایند. وی اعلام کرد که در این مراسم مردم را همراهی خواهد کرد.

در این بیانیه از مردم خواسته شده‌است که به هر صورت ممکن اعم از اجتماع در مساجد و تکایا و یا برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز همدردی خود را با بازماندگان اعلام کنند.

مهدی کروبی نیز از مردم دعوت کرد روز جمعه با لباس‌های سیاه به نشانه سوگواری برای «شهدای راه جمهوریت نظام اسلامی ایران» از میدان هفت تیر تهران به سمت محل برگزاری نماز جمعه راهپیمایی کنند.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده‌است که امامت نماز جمعه این هفته را خود شخصاً بر عهده دارد.
مهدی کروبی در اعلام دعوت خود از مردم افزوده‌است: با راهپیمایی به سمت محل برگزاری نماز جمعه «اعتراض خود را به گوش عالی‌ترين مقام ايران برسانید.»



گزارش‌ها حاکی از آن است که طی ناآرامی‌های چهار روز گذشته در ایران، «دست کم ۱۵ نفر از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها کشته شده‌اند.»

اعتراضات و تظاهرات گسترده در شهرهای ایران که نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گیرد وارد پنجمین روز خود شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای حداد عادل امشب چهار شنبه در کانال دو گزارش ویژه خبری حاظر شده و فر مودند چه کسی در ایران به عدالت رهبر و فقهای شورای نگهبان شک دارد . خود ایشان با ابطال هفتصد هزار رای مردم تهران به علیرضا رجائی وارد مجلس شدند آیا واقعا ایشان مردم را ابله فرض میکنند شکایت تاجزاده از شورای نکهبان در این تخلف آشکار را مردم فراموش نکرده اند ایکاش این مطلب را درج کنید تا بگوش ایشان برسد . استاد مسلم تفسیر قران که وارد زدو بند سیاسی شود نه از تاک نشان ماند و نه از ....

-- فرزین ، Jun 17, 2009 در ساعت 02:41 PM

ایرانیان مقیم جمهوری چک همانطور که درانتخابات حضوری فعالانه شرکت نمودند
.اینک باسایرهم وطن نان عزیز همگام وهمصدا بخاطر تقلب وفریبکاری وخیانت ودزدی وجنایت دست اندر کاران شورای نگهبان وعوامل خودسر جناح حاکم ومسئول فریاد برمی آورند وانتظاردارند که رهبری ایران در رفتار وکردار خویش قدری خدا وحق مردم را در نظر بگیرند .و به آبرووحیثیت ایران عزیز بنگرد وتا دیر نشده هرچه سریعتر این انتخابات را ابطال نمایند.
ومردم را واقعا صاحب حق ورای بدانند .وعاقبت دین وایمانشان را قربانی فردی چاپلوس ودروغگو نکنند واز هم اینک جلوی کشتار بی رحمانه مردم را بگیرد.ومردم را ناخواسته وارد بازی های سیاسی نکنند.ودشمن فرضی درست نکیند.دشمن اصلی این ملت جهل نادانی .دروغگوئی .فریبکاری .وبی قانونی است .
آقای خامنه ای این مردم ایرانی و بنده خدا هستند.
همه ایران را دوست دارند.کاری نکنید که هرروز در جلوی یک سفارتخانه جمع شوند؟
جلوی خودسری افراد ساده لوح ومومن وبسیجی ولباس شخصی و گارداطرافتان وخصوصا فرزندتان آقا مجتبی رابگیرید.نگذارید وارد مسائل سیاسی ونظامی گری شود .به شما وجایگاه شما لطمه وارد می کند

-- ایرانی ، Jun 17, 2009 در ساعت 02:41 PM

عزیزان!با این سیل خروشان دیگه چه نظری؟

-- بدون نام ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM

Dorood bar shoma,

be yadam oomad shayad bad nabashe ye website ya laghal ye adrese e-mail sakhte beshe ye chizi mesle "BODY COUNT", ye jayi adamha ke ettelaat daran betoonan benevisan laghal avvalin harfe esme shohada ke koshte shodan, masalan


-- Azadi Eshgheman ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM

iraniane moghime japan hambastegiye khodra ba hamvatananeman dar iran elam nemoode va ba tajjamoe khod dar moghabele sefarate iran hemayate hame janebeye khod ra az harakate shojaaneye hamvatananeman dar eteraz be taghllobe ashkar va thmighe alanie mellate sarafraze iran tavassote hokoomate diktatori e iran e'alaam mikonim. payande bad vatan va hamvatan!

-- Iraniane moghime nagoya japan ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM

Dorood bar shirzanan va shirmardan e iran ke shoja'aneh va ba daste khali be nabard ba ghoole ta dandan mosallah miravand,shire pake iran zamin halaletan baad,ke ingoone be ma darse zendegi miamoozid.

-- Iraniane moghiome nagoya ,japan ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM

اخبار شما نیاز به اصلاح دارد
تعداد افراد شرکت کننده در راه پیمائی دیروز
به بیش از 3 میلیون نفر رسیده بود
مسیر تظاهرات میدان هفت تیر تا میدان انقلاب بود
میزان جمعیت به حدی بود که کسانی که 5 از هفت تیر حرکت کرده بودند و در ساعت 7 :30 در حال برگشت به سمت هفت تیر بودند با دسته های روان به سمت انقلاب برخورد میکردند ما تا ساعت 8:30 ساهد حضور جمعیت بودیم

-- حسین ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM

سلام
کودتای 22 خرداد ، موجب زلزله 23 خرداد شد که پس لرزه اش در 18 تیر امسال، زلزله ای به مراتب قویتر خواهد شد و کار را یکسره خواهد نمود. فراموش نکنید 18 تیر 1378 هم یک کودتا علیه جنبش دانشجویی بود اما نقطه عطف سرنگونی رژیم گردید . در آن شب لباس شخصیها به خیال اینکه در جبهه های جنگ علیه بعثیها هستند نیمه شب با رمز یا زهرا به کوی حمله کردند و بر فرزندان این مرز و بوم وحشیانه ترین حملات را اعمال نمودند.

-- صفای استاد ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM

این اغتشاشات نتیجه برنامه ریزی مدون و از پیش تعیین شده است . خیلی مواظب باشید این یک مانور شهری است برای کنترل شورشهای شهری و مقابله با بحرانهای احتمالی در آینده .کودتایی در کار نیست .احمدی نژاد از پیش تعیین شده است و از همان ابتدا قرار بود شرکت در انتخابات بیش از 35 میلیون اعلام بشه . نکته مهم اینجاست که از شما مردم به عنوان طعمه برای شبیه سازی شورش(دشمن فرضی !!) استفاده نشه . تا کی ساده لوحی . ایرانی جماعت که به زیرکی معروف هست . خیلی مواظب باشید . این مطلب رو همه گروههای مخالف نظام (گروههای مسلح) هم اطلاع دارند و اگر با شما همراهی میکنند به این دلیل هست تا از این شورشهای ساختگی شاید چیزی بتونه عایدشون بشه. یکی از دلایل اجرای این مانور ترور فعالان دانشجویی به بهانه اغتشاش بوده . برای بار آخر لطفا مراقب باشید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- سرباز میهن ، Jun 18, 2009 در ساعت 02:41 PM