رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸

درخواست آمریکا از توییتر در مورد ایران

روز گذشته دولت آمریکا از شبکه اینترنتی توییتر خواست به خاطر انعکاس صدای ناراضیان ایران، برنامه معاینه فنی شبکه خود و قطع موقت آن را عقب بیندازد.

توییتر (Twitter) یک شبکه وسیع ارتباطی اینترنتی یا سرویس به اصطلاح میکروبلاگینگ است که با شعار چه کار می‌کنید؟ (Whatare you doing) پا به عرصه وجود گذاشت و به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیت رسید. این شبکه همراه با شبکه اجتماعی اینترنتی فیس‌بوک به مهم‌ترین وسایل ارتباط جمعی در ایران به ویژه در میان جوانان تبدیل شده و نقش اطلاع‌رسانی مهمی در انتخابات اخیر و ناآرامی‌های متعاقب آن ایفا کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمپانی توییتر قرار بود به خاطر معاینه فنی و تعمیر، فعالیت این شبکه را موقتاً تعطیل کند اما به خواست دولت آمریکا دیشب پس از وقفه‌ای کوچک برای تعمیرات، فعلاً از این کار منصرف شده‌است.

بسیاری از جوانان ایران این روزها با استفاده از امکانات تکنولوژیک جدید که اینترنت در اختیار آن‌ها گذاشته، به اطلاع‌رسانی در مورد رویدادهای ایران و تظاهرات مخالفان دولت احمدی نژاد در خیابان‌ها و سرکوب این تظاهرات پرداخته‌اند.
این امر باعث تعجب بسیاری از رسانه‌های جهان شده‌است. این رسانه‌ها وجود چنین شبکه گسترده از آخرین فناوری‌ها در میان جوانان ایرانی را در منطقه بی‌مانند توصیف کرده‌اند.

باراک اوباما ریئس جمهور آمریکا با اینکه در نطق اخیر خود گفته‌است که آمریکا نمی‌خواهد در امور ایران مداخله کند اما تاکید کرد که صدای مردم ایران باید شنیده شود.

از سوی دیگر رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود، بدون تایید یا تکذیب این خبر گفت که مطبوعات و شیوه‌های ارتباطی آزاد اهمیت بسیاری در دنیای امروز دارد اما وزارت کشور آمریکا این موضوع را تایید کرده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز هویت جرد کوئن ۲۷ ساله از مقامات دولت آمریکا را که مطرح کننده این درخواست بوده‌است را فاش ساخت.

پی جی کرولی معاون وزیر کشور آمریکا نیز به روزنامه نیویورک تایمز گفت:
«به نظر می‌رسد که توییتر نقش مهمی در شرایط بحرانی امروز ایران ایفا می‌کند.»

وی گفت که درخواست او از توییتر منافاتی با سیاست اوباما ندارد. وی همچنین تاکید کرد:
«ما طرفدار آزادی بیان هستیم و اطلاع‌رسانی راهی برای گسترش آزادی بیان است.»

Share/Save/Bookmark