رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸

اعتراض هنرمندان به سرکوب معترضان

شمار زیادی از هنرمندان، فیلم‌سازان، بازیگران و دست‌اندرکاران سینمای ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت اعلام نتیجه سؤال‌برانگیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران منتشر شده، به این نتیجه اعتراض کرده و آن را «کارگردانی و مدیریت آرا» خواندند.

هنرمندان ایرانی در بیانیه خود با طعنه‌ای آشکار به «خس و خاشاک» نامیدن مردم معترض از سوی آقای احمدی‌نژاد، به انعکاس غیر واقعی اعتراضات مردم در صدا و سیما اعتراض کردند.

در قسمتی از این بیانیه آمده‌است:

«متاًسفانه در هنگامه تجلی این اراده ملی، جریان‌های شناخته شده‌ای با سوءاستفاده از امکانات ملی و دولتی به کارگردانی آرا و مدیریت آن پرداختند و در یک اقدام ویرانگر تاریخی، ضربه مهلکی به حقوق مدنی مردم وارد کردند و عملاً بخش گسترده‌ای از جامعه ایران را در آستانه خروج از دایره اعتماد به نظام قرار دادند.»

هنرمندان و سینماگران ایرانی در پایان این بیانیه، ضمن همبستگی با مردم معترض از مراجع قانونی و مذهبی خواستند تا برای آن‌چه «اعاده حقوق از دست رفته ملت و بازسازی بنای ویران شده عدالت اجتماعی، » نامیدند اقدام کنند.

هنرمندان ایرانی همچنین از نیروهای نظامی و انتظامی درخواست کردند که «با خویشتن‌داری و پرهیز از خشونت، تصویری جوانمردانه و در خور ملت محترم ایران را نزد جهانیان، به نمایش گذارند».

کانون مدافعان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای، تجمعات اعتراضی و طرح مطالبات مدنی از سوی مردم را جزء حقوق اساسی ملت دانست

عزت‌الله انتظامی، محمد احصایی، سیروس الوند، بیژن امکانیان، صابر ابر، محمد آلادپوش، فرح اصولی، پگاه آهنگرانی، محمدرضا اعلامی، حمید امجد، هوشنگ آزادی‌ور، رخشان بنی اعتماد، کامبوزیا پرتوی، کیومرث پوراحمد، جعفر پناهی، مانی پتگر، پرویز تناولی، هدیه تهرانی، بهمن جلالی، لیلا حاتمی، ابراهیم حقیقی، منیژه حکمت، محمد حقیقت، سیف‌الله داد، احمدرضا درویش، داود رشیدی، محمد رحمانیان، بهاره رهنما، کیانوش عیاری، پرویز کیمیاوی، لیلی گلستان، داریوش مهرجویی، محسن مخملباف، مرضیه مشکینی، سمیرا مخملباف، فاطمه معتمد آریا و مهسا محب علی از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

از سوی دیگر کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی، با صدور بیانیه‌ای، تجمعات اعتراضی و طرح مطالبات مدنی از سوی مردم را جزء حقوق اساسی ملت دانست.

کانون مدافعان حقوق بشر در این بیانیه به سرکوب گسترده تظاهرکنندگان و حمله نیروی انتظامی، بسیج و گروه‌های سازمان یافته با لباس شخصی به مردم معترض و برخوردهای خشونت‌بار آنها اعتراض شده‌است.

در قسمتی از بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر آمده‌است:

«هجوم به خوابگاه‌های دانشجویان بی‌پناه و عزیز کشور ایران و بازداشت گسترده آن‌ها و تأسف بارتر از آن ضرب و شتم شدید دانشجویان که اخبار کشته شدن برخی از آن‌ها در میان مردم وجود دارد، حمله به منازل مسکونی پس از بانگ الله اکبر و هجوم و تخریب منازلی که به حمله‌شدگان پناه میدهند، حمله به تجمعات مسالمت‌آمیز و مدنی مردم معترض به نتایج انتخابات، حمله به ماشین‌ها و موتورهای مردم که در حال تردد در سطح شهر می‌باشند، کشته شدن مردم بی‌گناه و مظلوم در تجمع مسالمت‌آمیز ۲۵ خرداد که صحنه‌های رقت‌بار قربانیان دل ملت ایران را به درد آورد و مدافعان حقوق بشر را یک‌صدا به فریاد درآورد، بازداشت بی‌دلیل و گسترده فعالان سیاسی، دانشجویی، مدنی، حقوق بشری، وقایعی نیست که هیچ انسان صاحب وجدانی بتواند نسبت به آن بی‌توجه باشد.»

کانون مدافعان حقوق بشر در این بیانیه همچنین خواهان آزادی کلیه بازداشت‌شدگان در اسرع وقت شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود و سلام بر هنرمندان شجاع و آزاده میهن

-- آزاده ، Jun 17, 2009 در ساعت 10:09 AM