رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸

اعتراض کانون نویسندگان به سرکوب مردم

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای سرکوب مردم طی درگیرهای روزهای اخیر را محکوم کرد.

اعضای کانون نویسندگان اعلام کرده‌اند :«ما بدون توجه به بازی قدرتی که میان نامزدها و جناح‌های مختلف ساختار قدرت در جریان است، سرکوب مردم و به خاک و خون کشیدن جوانان آزادی‌خواه این سرزمین را محکوم می‌کنیم.»

در بخشی ازاین بیانیه آمده‌است: «فرجام این سناریوی ضددموکراتیک چیزی جز این نمی‌توانست باشد.»

از دیدگاه امضا کنندگان این بیانیه «تا هنگامی که آزادی بی‌قید و شرط احزاب، سندیکاها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های آزاد و مستقل تأمین نشود، مشکل مرحلهٔ کنونی تاریخ جامعهٔ ما حل نخواهد شد.»

«تحقق آزادی اندیشه و بیان بی‌هیچ حصر و استثنا و برچیده شدن بساط سرکوب» از دیگر راه حل‌های کانون نویسندگان برای حا مشکل کنونی جامعه‌است.

در این بیانیه از مسئولان امر خواسته شده‌است که به «به ارادهٔ مردم گردن نهند.»

این بیانیه ادامه داده است: «روزنه‌ی کوچکی مانند اين انتخابات، که حاکميت ناگزير از گشودن آن بود، کافی بود تا خواسته‌های سرکوب‌شده و انباشته‌ی مردم از آن فوران کند و به موجی گسترده بدل شود که در روزهای گذشته شاهد آن بوده‌ايم.»

. روز گذشته در جریان تظاهرات میلیونی و مسالمت‌آمیز هواداران میرحسین موسوی در غرب تهران، شلیک افرادی از پایگاه مقاومت بسیج در میدان آزادی باعث کشته و زخمی شدن گروهی از تظاهرکنندگان شد.

به گفته مسئولان بیمارستان رسول اکرم تهران، ۲۸ نفر از میدان آزادی تهران به این بیمارستان منتقل شده‌اند که هشت نفر از آنان کشته و ۲۵ نفر دیگر مجروح هستند.

دفتر تحکیم وحدت نیز از کشته شدن هفت دانشجو در درگیرهای کوی دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز خبر داده است.

در پی ناآرامی‌های اخیر کشور، بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بازداشت شده‌اند.
دستگیری این افراد همزمان با گسترش ناآرامی‌ها در ایران صورت می‌گیرد. فضای سیاسی- اجتماعی ایران با اعلام «پیروزی» محمود احمدی‌نژاد در انتخابات متشنج است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هوالله...ای ثابت بر پيمان نامه شما رسيد از وقوعات حاليه ايران شکايت نموده بوديد لهذا نهايت تأثر حاصل گرديد که آن جمع چگونه پريشانند و آن سروران چگونه بی سر و سامان. جميع اين بلايا به جهت عدم استماع نصايح مشفقانه بود زيرا در بدايت انقلاب به کرات و مرات به طرفين نصيحت شد و البته آن عبارات را در آن اوقات شما شنيده‌ايد و آن نامه ها را ملاحظه نموده‌ايد اين عين عبارتی است که در بدايت انقلاب مرقوم گرديد بايد دولت و ملت مانند شهد و شير به يکديگر آميخته گردند والا فلاح و نجاح محال است ايران ويران گردد و عاقبت منتهی به مداخله دول متجاوره شود...زنهار زنهار از اين که در خون يک نفر ايرانی داخل شويد و امثال ذلک ولکن آنچه بيشتر گفتيم کمتر شنيدند بلکه ابداً اعتنا ننمودند هزار مرتبه نگاشته شد که مداخله علما در امور سياسيه سبب حصول بلايا خواهد گشت حتی در زمان مظفرالدين شاه مرحوم رساله سياسيه مرقوم شد و به خط مشکين قلم در هندوستان طبع گشت و در جميع ايران منتشر شد و وضيع و شريف بر مضامين آن مطلع شدند خلاصه آن اين است که مداخله علما در امور سياسيه منتج مضرات کليه ميگردد در هر عهد و عصر که مداخله نمودند ايران را ويران کردند نظير ايام شاه سلطان حسين که ايران را ذليل افغان نمودند و سلطنت کيان را بنياد برانداختند و همچنين در زمان فتحعلی شاه که فتوی به محاربه و مجاهده با روس دادند و جميع علما خود به جهاد رفتند و عاقبت فرار اختيار فرمودند و قس علی ذلک.شاعر عرب ميگويد: اذا کان الغراب دليل قوم فيهديهم الی جيف البراری. چون آن رساله در نجف ميان اسباب آقا ميرزا اسدالله و آقا ميرزا عبدالحسين اردستانی بود به دست بی فکران افتاد اين را از برای ما اعظم گناه شمردند خلاصه در آن رساله منصوص بود که حال اگر باز علما مداخله در امور سياسيه نمايند نتائج مضره خواهد بخشيد. باری شما آن رساله را به دست آريد و بخوانيد به آن صراحت عبارت انذار و نصيحت شد ولکن گوشها کر بود و چشمها کور لهذا منتهی به اين حال شد. حال شما بايد مشغول به انتشار نفحات الله و بيان آيات بينات باشيد و در ترقيات ماديه و معنويه ايران بکوشيد تا اين بنيه به تحليل رفته قوت گيرد... باری اميد به الطاف الهی است و همت ياران ربانی... ع ع

-- 150 سال پیش از یک ایرانی تبعیدی ، Jun 17, 2009 در ساعت 01:13 AM