رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸

پیشنهاد کمیته حقیقت‌یاب از سوی موسوی

میرحسین موسوی، خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی «موارد مشکوک» در انتخابات شد.

علی‌اکبر محتشمی‌پور، رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی با اعلام این خبر در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت که این پیشنهاد به شورای نگهبان ارائه شده‌است.

رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، تناسب نداشتن آرا و واجدین شرایط در برخی صندوق‌ها را از جمله مصداق‌های تخلفات انتخاباتی دانست. به گفته وی در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رایی که در صندوق‌ها ریخته شده‌است نسبت به واجدین شرایط بیشتر است.

آقای محتشمی پور افزود: «در تمام حوزه‌هایی که این اتفاق افتاده بود ۸۰ یا ۹۰ درصد رای آقای احمدی‌نژاد اعلام شده‌است.»

وآقای محتشمی‌پور گفت که گمان نمی‌کند شورای نگهبان «جرات» ایستادن در مقابل اراده مردم را داشته باشد

رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، می‌گوید که با توجه به تخلفات وسیع صورت گرفته، این انتخابات باطل است و باید دوباره برگزار شود. به گفته وی نماینده آقای کروبی نیز خواهان ابطال انتخابات است.

آقای محتشمی‌پور، بررسی دخالت‌های عوامل دولتی و نظامی در انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و کم آمدن تعرفه در تعدادی از استان‌های مهم را از جمله موارد قابل بررسی در کمیته حقیقت یاب دانست.

به گفته وی مقدار واقعی شرکت کنندگان، گروه سایه مدیریت انتخابات و مانع تراشی برای حضور نمایندگان نامزدها هنگام پلمب صندوق‌ها و شمارش آرا از جمله دیگر موارد قابل بررسی در این کمیته است.

وی با انتقاد از شیوه برخورد شورای نگهبان با اعتراضات به تخلفات انتخاباتی، گفت که در جلسه امروز نمایندگان نامزدهای انتخاباتی فقط سخنگو و یکی از حقوقدانان شورای نگهبان شرکت داشته‌اند.

رییس کمیته صیانت از آرای مهندس میر حسین موسوی برخی اعضای شورای نگهبان را به «بی‌طرف نبودن» در انتخابات متهم کرد.

علی‌اکبر محتشمی‌پور با بیان اینکه شورای نگهبان خواستار بیان مصداق‌های تخلفات شده‌است، گفت: «حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست که مصداقی برای آن‌ها تعیین شود. این که در کشوری اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می‌کند.»

وی در عین حال اعلام کرد که موارد زیادی از تخلفات به شورای نگهبان ارائه شده‌است.

رییس کمیته صیانت از آرای مهندس میر حسین موسوی برخی اعضای شورای نگهبان را به «بی‌طرف نبودن» در انتخابات متهم کرد

سه نماینده از مراجع تقلید، چهار نفر به نمایندگی از نامزدها، دو نماینده بی طرف از وزارت کشور و شورای نگهبان که تا کنون موضعی نسبت به نامزدها نگرفته باشند، یک حقوق دان دانشگاهی، یک قاضی بی‌طرف با معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رییس قوه قضاییه و رییس بازرسی کل کشور ترکیب پیشنهادی برای این کمیته ‌است.

این عضو ستاد آقای موسوی در پاسخ به اینکه در صورت تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان چه خواهید کرد، گفت که مجمع روحانیون مبارز و برخی از شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها تصمیم دارند برای احقاق حقوق مردم تا آخر در کنار آنها بایستند.

وی در عین حال گفت که گمان نمی‌کند شورای نگهبان «جرات» ایستادن در مقابل اراده مردم را داشته باشد.

رییس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، انتخابات اخیر را «کاملا مخدوش» دانست و گفت:«نتیجه این انتخابات رایی نیست که مردم در صندوق‌ها ریخته باشند.»

آقای محتشمی‌پور همچنین از تشکیل یک کمیته حقیقت یاب دررابطه با کشته شدن برخی افراد در تظاهرات روزهای اخیر خبر داد وی از تنظیم یک کیفرخواست علیه دولت و دستگاه‌هایی که اقدام به بروز خشونت و تخلف کرده‌اند، خبر داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

salam aqhaye musawi tobayad nagzaren intor tamombeshe khaesh meconam

-- hamid ، Jun 17, 2009 در ساعت 03:02 PM