رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸

واکنش‌ها در اروپا به نتایج انتخابات ایران

وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقات بر روند انتخابات ریاست ‌جمهوری در ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این وزرا که در لوکزامبورگ گرد هم آمده‌ بودند، هم‌چنین از سرکوب معترضان در ایران ابراز «نگرانی جدی» کردند.

وزرای اروپایی در بیانیه خود در رابطه با اعتراض چند کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به روند انتخابات اعلام کردند: «این موضوعی است که مقام‌های ایرانی باید به آن رسیدگی کنند و در مورد آن تحقیقات به عمل آورند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی امروز در دیدار با میرحسین موسوی گفت که به شورای نگهبان دستور داده است تا به شکایت وی به «دقت» رسیدگی کند.

احضار سفرای ایران در آلمان و فرانسه
در ادامه بیانیه امروز وزیران اتحادیه اروپا آمده‌است: «نسبت به خشونت در خیابان‌ها و استفاده از زور علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز نگرانی‌های جدی داریم.»

از سوی دیگر وزیران اتحادیه اروپایی امروز گفتند که «گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران برای اروپا در اولویت اول قرار دارد و باید از سر گرفته شود.»

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان سرکوب تظاهرکنندگان از سوی نیروهای امنیتی را «کاملاً غیرقابل پذیرش» نامید و دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا آن را «خشونت دولتی علیه مردم ایران» توصیف کرد.

وزارت خارجه آلمان هم‌چنین امروز دوشنبه، سفیر ایران در آن کشور را احضار کرد تا اعتراض دولت آلمان به خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان را به این سفیر اعلام کند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز از سرکوب معترضان در ایران به شدت انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه: «پاریس نیز مانند دیگر شرکای اروپایی، منتظر پاسخ‌های روشن به تردیدهایی است که در مورد نابسامانی‌های رأی‌گیری وجود دارد»

وی به خبرنگاران گفت که آلمان دستگیری‌هایی که در جریان تظاهرات انجام شده را محکوم می‌کند و از گزارش‌های مربوط به ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها نگران است. صدر اعظم آلمان هم‌چنین خواستار شفافیت کامل در اعلام نتایج انتخابات شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت فرانسه نیز امروز سفیر ایران در آن کشور را احضار و نگرانی‌های خود در خصوص انتخابات مناقشه‌آمیز ریاست جمهوری در ایران را به وی اعلام کرد.

اریک شوالیه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت: «فرانسه نیز مانند دیگر شرکای اروپایی، منتظر پاسخ‌های روشن به تردیدهایی است که در مورد نابسامانی‌های رأی‌گیری وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری آ.ان.پ هلند، ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند، مشروعیت این انتخابات را زیر سؤال برده و گفته‌است که «بدون شک در این انتخابات تقلب شده‌است.»

واکنش‌های اروپایی بخشی از یک نارضایتی گسترده دیپلماتیک نسبت به سرکوب معترضان انتخاباتی در ایران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

omidvarim in maghamat ba'dan va dar peye manafe' e khod be hemayat az ahmadi nejad napardazand. tarafdaran e moosavi dar iran kheyli tanha hastand.

-- mehdi, tehran ، Jun 16, 2009 در ساعت 12:30 PM