رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ خرداد ۱۳۸۸

نگرانی از تداوم خشونت‌ها علیه معترضان

عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نگران تدوام خشونت‌های پلیس علیه معترضان در ایران هستند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر به این خشونت‌ها پایان دهند.

ناآرامی‌ها در برخی شهرهای ایران از روز شنبه پس از آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی محمود احمدی‌نژاد را «برنده» این انتخابات معرفی کرد، آغاز شده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو رقیب آقای احمدی‌نژاد نتایج این انتخابات را رد کرده و خواستار «ابطال» آن شده‌اند.

در جریان این ناآرامی‌ها، نیرو‌های پلیس با باتوم و گاز اشک‌آور به معترضان حمله می‌کنند و آنها به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.


نیروهای لباس شخصی که اسلحه حمل می‌کنند

حسیبا صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: «صحنه‌های تکان‌دهنده خشونت نیروهای امنیتی باید به فوریت مورد تحقیق قرار گیرد و مسئولان نقض حقوق بشر به دست عدالت سپرده شوند.»

صحراوی می‌افزاید: «هیچکس را نباید به علت طرح سئوال درباره نتایج انتخابات دستگیر کرد و مقامات ایرانی باید به روشی شفاف، به نگرانی‌های بسیاری از ایرانیان درباره دستکاری در نتایج پاسخ دهند.»

ماموران امنیتی همچنین شب گذشته با یورش به کوی دانشگاه تهران، دانشجویان ساکن این کوی را مورد ضرب وشتم قرار داده و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

گزارش شده که ماموران از گاز فلفل و اشک‌آور برای سرکوب ناآرامی‌ها، به ویژه در کوی دانشگاه تهران و خوابگاهی در شیراز، استفاده کرده‌اند.

عفو بین‌الملل: «هیچکس را نباید به علت طرح سئوال درباره نتایج انتخابات دستگیر کرد و مقامات ایرانی باید به روشی شفاف، به نگرانی‌های بسیاری از ایرانیان درباره دستکاری در نتایج پاسخ دهند»

اعتراض‌ها در ایران به شهرهای دیگر از جمله تبریز، اصفهان، رشت، مشهد، شیراز، اهواز، زاهدان و ارومیه نیز گسترش پیدا کرده است.


با گسترش ناآرامی‌ها در ایران، دسترسی به یوتیوب، فیس بوک و دیگر شبکه‌های همگانی اینترنتی و نیز تعدادی از شبکه‌های خبری آنلاین مسدود شده است.

عفو بین‌الملل با انتقاد از اعمال چنین محدودیت‌هایی در ایران، اعلام کرده که جمهوری اسلامی «به جای ایجاد محدودیت در اطلاع‌رسانی، از جمله یوتیوب و فیس بوک، باید علنا به نگرانی‌ها و انتقادهای صریح بسیاری از مردم پاسخ دهند.»

عفو بین‌الملل همچنین خواستار آزادی تمام بازداشت‌شدگان روزهای اخیر شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز با صدور اطلاعیه جدیدی از مقام‌های ایران خواست که با خارج کردن نیرو‌های امنیتی و گارد ویژه از مکان‌های عمومی، به شهروندان اجازه دهد تا تجمعات مسالمت‌آمیز برگزار کنند.


این کمپین همچنین خواستار توقف خشونت‌ها، آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی و برخی روزنامه‌نگاران شده است.

ارون رادز سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرده که «به تجاوز به حقوق آزادی‌های شهری و محدودیت‌های اعمال شده برای مردم که می‌تواند به خشونت و درگیری‌های خطرناک عمومی منجر بشود، پایان بدهد.»

ارون رادز تاکید کرده است: «ما خواستار این هستیم که خیابان‌ها از نیروهای نظامی خالی شود و شهروندان امکان ابراز عقاید خودشان را مطابق با الزامات بین‌المللی ایران در رعایت آزادی‌های بیان و تجمع داشته باشند.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تردید آمریکا درباره انتخابات ایران
«اروپا نتایج انتخابات را به رسمیت نشناسد»

نظرهای خوانندگان

مردم باید تمام خودروهای خود را در میانه تمام خیابان‌های شهر پارک کنند و سویچ‌ها را برداشته و بروند. با این کار همه شهرها بند می‌آیند و حمل و نقل برای سرکوبگران بسیار مشکل می‌شود.

-- پیروز ، Jun 15, 2009 در ساعت 12:15 PM

آهای مردم. از هر چی‌ تیزی هست استفاده کنین واسهٔ دفاع از خودتون که این ...رحم ندران. خونشون حلاله والله.

-- بدون نام ، Jun 15, 2009 در ساعت 12:15 PM

زبان گفتگو افراد دروغگو و متقلب ضرب و شتم جوانان است .حضور جوانان فقط براي بالا رفتن تعداد راي مهم است و نه رايي كه داده اند و نه پيامي كه دارند.

-- ramtin ، Jun 15, 2009 در ساعت 12:15 PM