رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ خرداد ۱۳۸۸

«احمدی‌نژاد را رئیس جمهوری نمی‌دانم»

مهدی کروبی با انتشار دومین اطلاعیه خود اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد را منتخب مردم ایران نمی‌داند.

آقای احمدی‌نژاد روز گذشته پس از آنکه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد وی با کسب ۲۴ میلیون رای در انتخابات به پیروزی رسیده است، «ریاست جمهوری» خود را برای چهار سال دیگر تمدید کرد.

مهدی کروبی که پیش‌تر، نتایج شمارش آراء را «مضحک و شگفت» خوانده بود، در دومین اطلاعیه خود از شورای نگهبان خواست که این انتخابات را «باطل» کند.

آقای کروبی «ابطال» نتایج انتخابات را «راه حل برای برو‌ن‌رفت از وضع موجود و اتمام حجتی با نهادهای حقوقی و قانونی» دانسته است.


وی تهدید کرد که در صورت «ابطال» نشدن آراء از سوی شورای نگهبان و دولت، این موضوع را پیگیری می‌کند و در اطلاعیه‌های بعدی در این خصوص موضع‌گیری خواهد کرد.

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از بیانیه خود خطاب به فرماندهان پلیس آورده است: «شکرانه بیرون آوردن آقای محمود احمدی‌‌نژاد از صندوق‌های رای، ضرب و شتم مردم، دستگیری و تهدید امنیتی فعالان سیاسی و اجتماعی و ایجاد جو امنیتی در کشور نیست.»

آقای کروبی همچنین قطع وسایل ارتباط جمعی، سایت‌ها، تلفن‌های همراه، پیامک‌ها و تلویزیون‌ها را در «شان جمهوری اسلامی» ندانست.

موسوی: تقاضای ابطال کرده‌ام
میرحسین موسوی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز امروز یکشنبه در اعتراض به نتایج این انتخابات دومین اطلاعیه خود را صادر کرد.

آقای موسوی در اطلاعیه خود آورده است که «اقداماتی که در طی این چند روز شاهد آن بوده‌ایم تاکنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.»

وی تصریح کرد: «کسانی که با تخلفات بسیار، نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، اینک در صدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره جدید از تاریخ کشور ما هستند.»


نخست وزیر پیشین ایران هشدار داد که تداوم این شرایط، دورنمای «دیکتاتوری و استبداد» را برای مردم ایران ترسیم می‌کند.

موسوی در عین حال افزود که «در این کشور هیچ یک از کسانی که به انقلاب اسلامی علاقه دارند، چنین روندی را نخواهند پذیرفت.»

وی تصریح کرده است: «اینجانب امروز طی نامه‌ای تقاضای خود را مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر به شورای نگهبان ارائه کردم.»

آقای موسوی به نیرو‌های پلیس نیز توصیه کرد که «از برخورد خشن با حرکت‌های خودجوش مردم خودداری کنند و اجازه ندهند که اعتماد مردم نسبت به این نهاد ارزشمند خدشه‌دار شود.»

درخواست محسن رضایی
محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نیز با انتشار نامه‌ای از صادق محصولی وزیر کشور خواست که «همه اطلاعات راجع به آرای شمارش شده، به سرعت در اختیار نمایندگان وی قرار داده شود.»

آقای رضایی در نامه خود خواستار در اختیار داشتن اطلاعاتی همچون «نتایج آراء در شعب اخذ رای و حوزه‌های انتخابیه به تفکیک و همچنین اطلاعات مربوط به رأی‌دهندگان به ویژه کدهای ملی ثبت شده شرکت‌کنندگان در هر شعبه رأی» شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مثل مرد برید اعتراض کنید. چرا مملکت را به آشوب میکشید. خانم رهنورد گفته اند هر جا ما میریم میگویند ما به شما رای دادیم. این حرف هم شد سند . کافیه شما به فیلم استقبالها نگاه کنید ببینید چه خبره. قانون مردم سالاری تمکین به رای ملت نه خدشه در رای اونها. شما بخواهید یا نه شکست خوردید . مردانه بپذیرید

-- موسوی ، Jun 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

امروز جشم همه مردمی که از آقای موسوی حمایت کردند به ایشان است. امروز سکوت آقایان موسوی- خاتمی- هاشمی تنها نشان از همدستیشان با دولت فریبکار است. اعتراض این آقایان و همصداییشان با ملت جواب حمایت این مردم از ایشان است.

-- میشا ، Jun 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

هموطنان، هشیار باشید. به رهبران نظام اسلامی اعتماد نکنید. آنها شما را مورد مصالحه با فاشیست ها قرار میدهند. اجازه ندهید زمان نبرد سرنوشت ساز رو این مزدوران انتخاب کنند. آنها خود رو برای سرکوب مردم آماده کردن. این اول راه است, برای یک مبارزه طولانی سازماندهی وخود رو آماده کنید. از واکنش‌های احساسی‌ خودداری کنید. مبارزه و فداکاری با برنامه وشفاف کردن هدف و روش همراه است.
نظام ولایت صفیه باید برچیده شود. تلاش برای جمهوری. ایرانی‌ آزاد و دمکراتیک، نه کمتر.
اگر برای خودمون ارزش قائل هستیم . اگر خواهان داشتن جامعه پویا و سالمی هستیم. تلاش خلاقانه برای بدست آوردن آزادی برامون تبدیل به با ارزشترین کارها می‌شه.
تنها راه رهایی سازماندهی مستقل و قدرتمند ماست. اینها تنها در برابر قدرت سازمان یافته مردم عقب میروند.
مقاومت با اشکال متنوع. هر کس و هر تشکلی به تناسب توان و امکاناتش در دفاع از حقوق انسانی‌ و در برابر اعمال و سياست های سرکوبگرانه رژيم بطوری که هزينه سرکوب وعدم پاسخگويی به خواست های مردم هر روز سخت ترگردد. خشونت و انتقام گيری به نفع مردم و مبارزات مدنی نيست. اما جنبش مدنی اين حق را دارد که در برابر يورش مزدوران با تاکيد بر روش های غير خشن آنها را خنثی کند. بخاطر داشته باشيم که با نيرويی سروکار داريم که فقط قدرت رادرک می کند. با قدرت جنبش آزاديخواهی می توان باعث تحول دمکراتيک باحداقل هزينه شد.

-- Aarash ، Jun 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

ما همه شوکه شدیم
فقط خدا کمک کند
در آستانه روززن زنان را به باد ک...گرفتند تبریک می گویم از این همه عدالت و محبت به امید بردایی بهتر برای همه ایرانیان

-- بدون نام ، Jun 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

این انتصاب بود ونه انتخاب همچنان که همیشه تقلب اصل ثابت این خکومت وآخوندیسم (تقیه)است و امید دارم بتوانم روزنابودی آخوندیسم و بخصوص سلسله دیکتاتوری خامنیون را ببینم .

-- shahrookh ، Jun 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

رد شده ها و وامانده ها بيهوده ناله ميکنند.هر کانديد ديگري با شهامتي همچون شهامت احمدي نژاد ، رفسنجاني وبقيه چپاولگران را به لجن ميکشيد،راي ملت محروم پاکباخته را از آن خود مي کرد.

-- بدون نام ، Jun 14, 2009 در ساعت 05:00 PM

اون موقع که باید علیه «حکم حکومتی» علیه مطبوعات می ایستاد جا زد و گفت که ولایت مطلقه ی فقیه یعنی همین. حالا که پیه ولایت مستقیما داره به تن خودش می خوره تازه یادش اومده که باید مخالفت کنه.

-- پیام ، Jun 15, 2009 در ساعت 05:00 PM

گول سیاست کثیف رژیم را نخورید .آنها به دنبال بهانه ای برای قلع و قمع مردمند. حرکت اصیل دانشجویی امسال در 18 تیر (جرقه اش از 22 خرداد) ضربه نهایی به تمامیت رژیم ایران خواهد بود . حرکتی موفق خواهد بود که پشت آن نام هیچ مهره ای مانند موسوی ، کروبی و..... نباشد. مردمی مردمی باشد. جنبش دانشجویی همواره ستیزه گر استبداد و استعمار بوده است . تنها به این جنبش خودجوش است که میتوان اعتماد کرد. اندکی صبر سحر نزدیک است .

-- ایرانی دربند ، Jun 15, 2009 در ساعت 05:00 PM