رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ خرداد ۱۳۸۸

اعتراض ایرانیان خارج از کشور به نتایج آراء

طی دو روز گذشته، همزمان با گسترش اعتراض‌ها در شهرهای مختلف کشور، ایرانیان مقیم کشورهای دیگر نیز با تجمع در برابر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی و دفاتر سازمان ملل اعتراض خود را به نتایج شمارش آراء انتخابات اعلام کردند.

شهر میلان شنبه ۲۳ خردادماه شاهد تظاهرات دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا بود. دانشجویان پلاکاردهایی با شعارهای «رای من کجاست» و «تقلب در انتخابات کار غیراخلاقی است» در دست داشتند.

به گزارش زمانه، در مالزی نیز روز گذشته جمعی از ایرانیان مقیم این کشور با حضور در برابر سفارت ایران و دفتر سازمان ملل در کوالالامپور اعتراض خود را به آنچه آن را «تخلفات انتخاباتی» خواندند، اعلام کردند.

بنا به گزارش‌های رسیده، امروز یکشنبه درهلند، تجمع «تجمع اعتراضی – دانشجویی» نسبت به آنچه «تخلف در نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری» عنوان می‌شود، برگزار شد.

تجمع کنندگان همچنین نسبت به «اعمال خشونت علیه معترضین در ایران» واکنش نشان دادند. این تجمع مقابل سفارت ایران در لاهه برگزار شد.

در آلمان نیز امروز سه تجمع در شهرهای برلین، مونیخ و کلن برگزار خواهد شد. بنا بر فراخوانی که از سوی جمعی از ایرانیان مقیم ایالت نوردراین وست فالن آلمان داده شده‌ است، ایرانیان مقیم این منطقه روز یکشنبه در مقابل ساختمان WDR کلن تجمع خواهند کرد.

در این فراخوان آمده ‌است: «ما چه از موافقین شرکت در این انتخابات باشیم و چه نه، وظیفه داریم از حقوق انسانی مردمی که در خیابان‌ها مورد یورش پلیس قرار می‌گیرند دفاع کنیم.»

سفارت ایران در برلین و سرکنسول‌گری ایران در مونیخ از دیگر اماکنی است که ایرانیان مقیم آلمان درصدد برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل آنها هستند.

در سوئد هم ایرانیان امروز در برابر پارلمان این کشور دست به اعتراض خواهند زد. از سوی دیگر، ایرانیان ساکن بلژیک اعلام کرده‌اند که مقابل سفارت ایران در بروکسل تجمع خواهند کرد.

اخبار رسیده از تورنتو، امارات، بوستون، لس‌آنجلس و سیدنی نیز حاکی از برگزاری گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز در این مناطق است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

توجه توجه توجه
همه باید توجه کنند که اعتراضات باید غیر خشونت آمیز باشه تا کسانی که دنبال امنیتی کردن فضا و گسترش خشونت هستند انگیزه هاشون تضعیف بشه و دلیلی نداشته باشند.
باید توجه داشت که اعتراضات هم انگیزه های مذهبی دارد، با توجه به فتاوی تقریبا تمام علمای رده بالای قم در رد دستکاری نتایج آرا قبل و بعد انتخابات ، و هم انگیزه های ملی و میهنی.
به هیچوجه نباید با پلیس درگیر شد و یا اسباب خشونت پلیس را فراهم کرد. تا حد امکان باید سعی در جلب توجه اونها کرد به اینکه اونها هم بخشی از ملتند و ما در مقابل هم نیستیم و در کنار هم و پیگیر حقوق قانونی برای همه از جمله برای همون افراد پلیس یا ضد شورش هستیم .
در مقابل خشونت احتمالی پلیس فقط باید خویشتن داری و گذشت نشان داد و از افتادن در چرخه خشونت جدا باید پرهیز کرد. جلب همکاری پلیس یکی از مهمترین مراحل است و پس از آن افراد بیشتری در اعتراضات حضور خواهند داشت.
اعتراض دایمی و فرسایشی بوده و نباید انتظار نتیجه سریع داشت و یا دلسرد شد.
هر حرکت اعتراضی در جای خود ارزش مند بوده و مخصوصا اعتراضات ابتکاری مهمتر اند اما لزوما باید مدنی ، غیر خشونت آمیز و غیر وندالیسم باشد.
هرگز نباید به فکر رهبری متمرکز بود. فعالیتها باید بصورت غیر متمرکز و گروههای مستقل باشد تا امکان از کاراندازی آنها نباشد.
اعتراضات نباید رادیکالی باشد. اعتراض باید مشخصا معطوف به اصلاح نتایج انتخابات باشد.این مسئله انگیزه های موافقان اعتراض را متحد کرده ومخالفان را به تحلیل میبرد. هر قدر هم که ما انگیزه های به حق دیگری داشته باشیم طرح آنها الان فقط سبب تشتت می گردد.
از هر گونه امکان مذاکره با دولت باید استقبال کرد تا انگیزه های تفاهم را در طرف مقابل تقویت نمود. هرگز نباید اشتباه دانشجویان چینی در تیان آن من را تکرار کرد.
درتکمیل ، گسترش و نشر این مجموعه در وبلاگها، کامنتها، سایتها و شبکه های تلویزیونی بکوشیم .

-- mohsen ، Jun 14, 2009 در ساعت 12:00 PM

از تیم ملی بخواهید در همراهی با اعتراضات مردم در مسابقه آینده شرکت نکنه. اینو به گوش همه برسونید که به گوش تیم ملی هم برسه. اگه تیم ملی این کار رو بکنه همه دنیا با خبر میشه.

-- امیر ، Jun 14, 2009 در ساعت 12:00 PM