رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ خرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«مراحل بعد از بهت»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آقایان! استراحت بفرمایید» درباره «پیروزی» احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «حریفان می‌گویند از نتیجه انتخابات بهت‌زده شده‌اند. حق دارند. نوبت به مراحل بعد از بهت هم خواهد رسید. پیروزی نیاز به شجاعت دارد، اما مهم‌تر از آن شکست است که پذیرش آن، وفق دادن خود با آن و تدبیر برای جلوگیری از تکرار آن، شجاعتی بس بزرگ‌تر طلب می‌کند و این دومی فوق‌العاده نایاب است.»

به نوشته این روزنامه، «دولت‌ها و قدرت‌های مدعی دموکراسی وقوع حادثه‌ای چون 22 خرداد در ممالک خود را حتی به خواب هم نمی‌توانند دید، اما چون رای مردم را تنها زمانی ارزشمند می‌دانند که به گزینه‌های مطلوب آنها تعلق پیدا کند، می‌بینید که به ابراز «تاسف» و «نگرانی» بسنده کرده‌اند. حال و اوضاع دوستان داخلی‌شان هم البته چندان بهتر نیست.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «حقیقت کاملاً آشکار این است که تعداد بسیار زیادی از رای‌دهندگان به مهندس موسوی دلسوز انقلاب و نظام و پیرو آرمان‌های مقدس آنند، اما به هر دلیل مصلحت انقلاب و کشور را در سپردن اختیار دستگاه اجرایی به موسوی دیده‌اند. حساب این اکثریت بزرگ از اقلیتی که هیچ اعتقادی به هیچ اصل و آرمانی ندارند و اکنون هم در تدارک فتنه و آشوبند قطعاً جداست.»

متن کامل سرمقاله

پیشنهاد تشکیل شورای حکمیت
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «ضرورت تشکیل شورای حکمیت» راهکاری برای رفع «شبهات تقلب» در انتخابات پیشنهاد کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «چگونگی شمارش آراء، خبررسانی، استفاده از ابزارهای دولتی برای حمایت از یک کاندیدا و ... می‌تواند پرونده هر دولتی را در زمینه پایبندی به اخلاق لکه‌دار کند. اما زمان سنجش عیار اخلاق یک دولت، پس از عبور از این مرحله است.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «کارآمدترین روش برای اثبات اخلاق‌مداری در نظام جمهوری‌اسلامی این است که مقام معظم رهبری یک شورای حکمیت تشکیل بدهند و در این شورای متشکل از شخصیت‌های حقیقی، حقوقی و کاندیداها به این شبهات پاسخ داده شود.»

به نوشته این روزنامه، «کسی که خیانت در امانت می‌کند، نه‌تنها یک خطای شخصی مرتکب نشده، بلکه یک خطای جمعی تاریخی را رقم زده است. اگر فرض را بر تخلف و بی‌اخلاقی بگیریم، باید گفت که چنین فردی، فرهنگی را نهادینه می‌کند که می‌تواند مسیر حرکت یک کشور را تغییر بدهد، او هم در پیشگاه خداوند مسوول است و هم در مقابل ملت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بیماری تولید: حاد یا مزمن؟»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «نقش و جایگاه زن در حقوق اسلامی»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اوباما ادامه بوش در افغانستان»

Share/Save/Bookmark