رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران و غرب

فرسودگی
گیلرمو دل تورو، کارگردان اسپانیایی فیلم زیبای «‌هزارتوی پن» داستان‌نویس هم هست و تا‌کنون داستان‌های کوتاه زیادی از او منتشر شده است، اما کمتر کسی او را به عنوان داستان‌نویس می‌شناسد.

Download it Here!

گیلرمو اخیراً با همکاری چاک هوگان جنایی‌نویس آمریکایی و برنده جایزه معتبر دشیل همت، رمانی نوشته است به نام «‌فرسودگی» که توجه زیادی را به خود جلب کرده است؛ رمانی که برخی از منتقدان ادبی آن را احیای ژانر رمان‌های «‌ترسناک» مربوط به «خون آشامان» ارزیابی کرده‌اند.

این رمان که در اصل سه جلد است و جلد اول آن اکنون منتشر شده، درباره نبرد انسان با خون‌آشامانی است که در‌صدد نابودی حیات بشری‌اند.

خون‌آشامان دل‌تورو، مثل خون‌آشامان دیگر سینما و ادبیات نیستند، بلکه آن‌ها انبوه و بی‌شمار و گرسنه و تشنه خون‌ هستند.


یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ که مسافران آن آلوده به ویروس خون‌آشامند، در فرودگاه جی‌اف‌کی نیویورک بر زمین می‌نشیند.

ابراهام ستراکیان، صاحب بنگاه کارگشایی در محله هارلم نیویورک که استاد سابق دانشگاه و از بازماندگان فاجعه هولوکاست است، اطلاعات زیادی در‌باره این ویروس خطرناک دارد که می‌تواند در مدت کوتاهی نیویورک، و به دنبال آن آمریکا و در نهایت سراسر جهان را فرا گیرد. از این رو دست به کار می‌شود و به کمک دکتر اف گود ودر رئیس تیم تهدیدات بیولوژکی، سعی می‌کند قبل از آن‌که دیر شود، جلوی آن را بگیرد.

دل تورو گفته است در اصل این داستان‌ها را برای یک سریالی که شبکه فاکس آن را تهیه می‌کرد نوشته، اما بعد از آن‌که فهمید آن‌ها از او انتظار یک داستان کمدی دارند، از آن پروژه کناره‌گیری کرد و تصمیم گرفت آن را در سه جلد منتشر کند.

دل تورو در توضیح این‌که چرا آن را با همکاری چاک هوگان نوشته است، گفت چون مهارت لازم را برای نوشتن یک داستان پیشگویانه نداشته است.

این رمان از سوی انتشارات ویلیام مورو با قیمت ۲۶ دلار و ۹۹ سنت در آمریکا منتشر شده است.

«رویاهای یک ملت: در‌باره سینمای فلسطین»
حمید دباشی، استاد ایرانشناسی، و مدیر مطالعات کارشناسی ارشد در مرکز مطالعات ادبیات تطبیقی و جامعه در دانشگاه کلمبیای نیویورک است.

دباشی در چند سال گذشته مسوول راه‌اندازی فستیوال فیلم‌های فلسطینی با عنوان «رویاهای یک ملت» در آمریکا بود که آنماری جاسیر، فیلم‌ساز فلسطینی مدیریت آن را به عهده داشته است. درنمایه اصلی این فیلم‌ها مبارزه تاریخی ملت فلسطین با دولت اسرائیل بوده است.


کتاب «‌رویاهای یک ملت» مجموعه مقالات و گفت و گوها با فیلم‌سازان فلسطینی است که حمید دباشی آن‌ها را در ارتباط با این فستیوال و با انگیزه معرفی سینمای فلسطین و گرایش‌های موجود در آن گردآوری کرده و یکی از معدود کتاب‌هایی است که در این زمینه به زبان انگلیسی منتشر شده است.

این کتاب سینمای فلسطین را از بعد سیاسی و زیبایی شناختی بررسی می‌کند.‌

ناشر آن ورسو بوکز و قیمت آن ۱۴ پوند و ۹۹ پنس است.

سلطه خرس‌ها بر سیسیل
دینو بوتزاتی بدون تردید یکی از مهم‌ترین نویسندگان قرن بیستم ایتالیاست. خالق آثاری چون صحرای تاتارها، یک عشق و راز جنگل قدیمی.

بوتزاتی نویسنده رمان، داستان کوتاه، نمایش‌نامه و نقاش و صحنه‌پرداز تئاتر بود و تا سال ۱۹۷۲ که از دنیا رفت در روزنامه معروف کوریره دلاسِرا قلم می‌زد.

از بوتزاتی به تازگی کتابی در ایران منتشر شده به نام «سلطه خرس‌ها بر سیسل» که رامین مولایی آن را ترجمه کرده و نشر ایران‌بان آن را به بازار کتاب ارائه کرده ‌است.

بوتزاتی این کتاب را به زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان نوشته‌است و داستان قدیمی نبرد ظالم و مظلوم است. پادشاه لئونسیو، سلطان خرس‌ها، که بر قلمرو خرس‌ها در کوهستان حکومت می‌کند برای بقای ملتش و نجات آن‌ها از گرسنگی به دشت سیسیل که تحت سلطه حاکمی بیدادگر و مغرور به نام دوک اعظم است، حمله می‌برد و آن‌جا را فتح می‌کند، اما خرس‌ها بعد از رسیدن به پیروزی دست به غارت و چپاول زده و به حاکمانی فاسد تبدیل می‌شوند.


بوتزاتی در قالب روایتی فانتزی و افسانه‌ای از جدال نیک و بد، به نقد قدرت سیاسی پرداخته و نشان می‌دهد که مرز میان خیر و شر تا چه اندازه باریک است و مستی قدرت و ثروت چگونه می‌تواند ملتی را به تباهی بکشد.

«آن‌ها بر سر احمقانه‌ترین چیزها جروبحث می‌کردند، گنده‌تر از دهانشان حرف می‌زدند، صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شدند، سیگار و پیپ می‌کشیدند، شکم گنده می‌کردند و روز به روز زشت‌تر می‌شدند. با وجود این پادشاه چیزی نمی‌گفت و فقط گاهی به دادن تذکری بسنده می‌کرد و بیشتر وقت‌ها ترجیح می‌داد که چشم‌هایش را روی هم بگذارد. آخر این کارها که جرم نبود. اما تا کی می‌توانست دندان به جگر گیرد و خون دل بخورد. راهی که می‌رفتند به کجا ختم می‌شد. شاه لئونسیو آرام نداشت و نشانه‌های تیره و تاری از آنچه در انتظارشان بود به چشم می‌دید.»

قسمتی بود از داستان سلطه خرس‌ها بر سیسیل نوشته دینو بوتزاتی که با ترجمه رامین مولایی از سوی نشر ایران‌بان و با قیمت ۳۰۰۰ تومان در ایران منتشر شده‌ است.

Share/Save/Bookmark