رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ خرداد ۱۳۸۸

پایان رای‌گیری و آغاز شمارش آراء

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران پایان یافت و شمارش آراء در برخی حوزه‌های انتخاباتی آغاز شد.

تبلیغات پر فراز و نشیب در ایران که کمتر از یک ماه ادامه داشت، بسیاری از رای‌دهندگان ایرانی را برای حضور در پای صندوق‌های رای کشاند.

برپایی تجمع‌های انبوه خیابانی، شعارهای انتخاباتی و برگزاری مناظره‌های تلویزیونی مشابه انتخابات در کشورهای غربی که در اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه سابقه ندارد، از ویژگی‌های بارز این دوره از انتخابات ایران بود.


تب انتخابات که سراسر ایران را فرا گرفته بود، امشب ساعت ۲۲ پایان یافت. رادیو زمانه به منظور پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران تا پایان زمان رای‌گیری، خلاصه‌ای از مهمترین گزارش‌ها در این خصوص را منتشر کرد که آخرین آنها در ذیل می‌آید:

● رای گيری در انتخابات رياست جمهوری ايران شب جمعه به پايان رسيد، اما به افرادی که پشت صندوق‌ها صف کشيده‌اند اجازه داده شده رای خود را به صندوق ها بريزند.

به گفته مقام‌های ايران انتظار می‌رود بيش از ۷۰ درصد از واجدين شرايط در انتخابات امروز شرکت کرده باشند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت که تا زمانی که لازم باشد رای‌گیری در شعبی که رای‌دهنده دارد باید ادامه یابد.

احتمال می‌رود که کار رای‌گیری در برخی شعب تا ۲۴ امشب ادامه داشته باشد.

● مهدی حاجی میرعرب رئیس هیئت بازرسی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شهرستان تهران گفت که به اعتقاد وی انتخابات یک مرحله‌ای خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر، آقای میرعرب افزود که پیش‌بینی می‌کند انتخابات در مرحله اول تمام شود و به مرحله دوم نرود.


● منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد که نرخ مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته «۳۰۰ درصد» بیشتر بوده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای متکی گفت که «ایرانیان خارج از کشور، از شرق تا غرب از انتخابات ریاست جمهوری استقبال باشکوهی به عمل آوردند.»

● هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در اطلاعیه شماره چهار خود از کسانی که نسبت به انتخابات شکایتی دارند دعوت کرد، شکوائیه خود را تسلیم شورای نگهبان کنند. این شورا اعلام کرده که «شکایتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان، شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضای شاکی را داشته باشد.»


اهواز

● آیت‌الله حسینعلی منتظری پس از ۲۰ سال در انتخابات ایران شرکت کرد. به گزارش وب‌سایت این روحانی بلندپایه، آقای منتظری اظهار امیدواری کرده که «نتیجه این انتخابات به نفع کشور و مصالح کشور باشد

خلاصه گزارش‌ها؛ تا ساعت ۲۱
«هیجان» اوباما از مناظره‌های انتخاباتی در ایران

● باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که وی و دولتش از مناظره‌های انتخاباتی در ایران «هیجان‌زده» شدند. به گزارش رویترز، آقای اوباما افزود که واقعیات مطرح شده در مناظره‌ها نشان داد هر کسی رئیس جمهوری ایران شود، امکان بهبود روابط دو کشور وجود دارد.

● ستاد انتخابات کشور طی اطلاعیه‌ای زمان رای‌گیری را تا ساعت ۲۱ امشب تمدید کرد. در اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور آمده است: «با عنایت به گزارش‌های واصله از شهرستان‌های کشور مبنی به درخواست تمدید اخذ رای و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، در استان‌هایی که مراجعه کننده وجود دارد اخذ رای به مدت یک ساعت یعنی تا ساعت ۲۰ تمدید» می‌شود.


این در حالی است که نمایندگان سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی نامه‌ای خواستار تمدید مهلت اخذ رای پس از ساعت ۲۲ امشب شدند. خبرگزاری مهر گزارش کرده که، نمایندگان محسن رضایی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامه خود خطاب به رئیس ستاد انتخابات کشور خواستار آن شدند که پس از ساعت ۲۲، در صورت استقبال گسترده مردم، باز هم رای‌گیری ادامه پیدا کند.

● تلویزیون «موج سوم» که در حمایت از میرحسین موسوی چند هفته پیش کار خود را آغاز کرده بود، ساعاتی پیش از سوی گروهی لباس شخصی مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان که هویت هیچ یک از آنها مشخص نشده است، با ورود به ساختمان این تلویزیون در قیطریه تهران، گروهی از فعالان ستاد انتخابات آقای موسوی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.


تجمع برای شرکت در انتخابات (تهران)

● عوامل این تلویزیون مقابل مهاجمان ایستادگی کردند و پس مدتی، تلویزیون اینترنتی «موج سوم» فعالیت خود را آغاز کرد، اما وب‌سایت‌ «ستاد اصلاح‌طلبان و دفتر موج سوم» اعلام کرده‌ که پخش برنامه‌های این تلویزیون لحظاتی قبل از سوی تعداد بیشتری از لباس شخصی‌ها متوقف شده و درب ساختمان این ستاد نیز پلمب شد.

● عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که تا ساعت چهار ‬بعدازظهر روز جمعه بیش از ‪۲۰‬ میلیون تعرفه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری در کلیه حوزه‌های رای‌گیری مصرف شده است. آقای کدخدایی در گفتگو با خبرنگاران همچنین پیش بینی کرده که در این دوره از انتخابات، نرخ مشارکت مردم ۷۰ درصد باشد.


● سرهنگ محسن خانچرلی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: «رزمایش اقتدار از ساعتی پیش در میادین مختلف شهر تهران و با هدف برقراری نظم و امنیت بیشتر در تهران بزرگ آغاز شده است.» این مقام پلیس در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار داشت که «این رزمایش تا پایان شمارش آرا در تهران بزرگ ادامه خواهد یافت.»

● مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت که «به ملت اطمینان می‌دهیم در حد بالایی از آرای آنان محافظت شود.» به گفته آقای پورمحمدی، «همه دست‌اندرکاران و مجریان بر این‌‌که از رای مردم به عنوان یک سرمایه اصلی حفاظت شود، تاکید دارند.»

خلاصه گزارش‌ها؛ تا ساعت ۱۹
حامیان کروبی «تجمع» می‌کنند

● وب سایت سحام نیوز وابسته به حزب اعتماد ملی از تجمع حامیان مهدی کروبی پس از پایان رای گیری مقابل وزارت کشور خبر داد. این وب‌سایت نوشته است که «این حرکت خودجوش تا صبح ادامه خواهد یافت.» پیش از این آقای کروبی از هواداران خود خواسته بود که در ساعات شمارش آرا «بیدا و هوشیار» باشند.


● ستاد انتخابات کشور زمان اخذ رای‌گیری در ایران را تا ساعت ۱۹ تمدید کرد. پیش‌بینی می‌شود که زمان رای‌گیری تا ۲۲ امشب ادامه داشته باشد.

● عبدالله نوری بعدازظهر روز جمعه، با حضور در مسجد «علی بن الحسین» واقع در خیابان دربند در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. خبرگزاری آفتاب با اعلام این خبر افزوده که آقای نوری پس از ۱۰ سال در انتخابات شرکت کرده است. وی آخرین بار در زندان اوین و در انتخابات مجلس ششم شرکت کرده بود.


صف رای در بندر ترکمن

● وب‌سایت سایت کلمه به نقل از تلویزیون العربیه گزارش کرد که میرحسین موسوی در استرالیا و نیوزلند با کسب ۶۹ درصد آرا بر رقیب خود پیروز شده است. براساس این گزارش که هنوز از سوی مراجع رسمی تائید نشده است، محمود احمدی‌نژاد تنها ۱۹ درصد آرا ایرانیان مقیم این دو کشور را کسب کرده است.

● به گزارش خبرنگار قلم نیوز امروز ظهر پژمان حقیقی مسئول منطقه ۷ شهر تهران ستاد انتخاباتی آقای موسوی که در حال توزیع ناهار نمایندگان این ستاد در شعب اخذ رای بود توسط نیروی انتظامی بازداشت شد. به گفته شاهدان این ماجرا دلیل این بازداشت «اخلال در امر برگزاری انتخابات» اعلام شده است.


● علی‌اصغر زارعی نماینده محمود احمدی‌ن‍ژاد در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان می‌گوید که «وضعیت احمدینژاد نسبت به سایر کاندیداها بهتر است و انتظار می‌رود که تا پایان وقت انتخابات نیز همین گونه باشد.» به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زارعی افزوده که «احمدی‌نژاد با ۶۰ درصد آراء از دیگر کاندیداها پیشی گرفته و ما مطمئن هستیم که دور اول انتخابات به نفع وی به پایان می‌رسد.»

● وب‌سایت یاری نیوز، عده‌ای از «لباس شخصی‌ها که بیسیم و گاز فلفل» به همراه داشتند به ستاد اصلاح‌طلبان حامی میرحسین حمله کرده‌اند. این پایگاه خبری افزوده که «بعد از حمله لباس شخصی‌ها به حاضران در ستاد، آنها عده‌ای از این افراد را حبس کرده و اقدام به پراکندن گاز فلفل در ساختمان کردند.»

خلاصه گزارش‌ها؛ ساعت ۱۷
نگرانی از تمدید نشدن زمان اخذ رای

● ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای برگزاری هر گونه تجمع از سوی گروه‌های مختلف سیاسی و هواداران نامزدهای انتخاباتی تا پایان اعلام نتایج اخذ رأی ممنوع اعلام کرد.


● سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت که ‌بعد از پایان ساعت اخذ رأی، «نیروهای پلیس اسکورت صندوق‌های رأی را به محل‌های از پیش تعیین شده ستاد انتخابات» آغاز می‌کنند. ۲۰۰ هزار پلیس تامین امنیت انتخابات در سراسر کشور را برعهده دارند.

● غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات اظهار داشت که تاکنون هیچ گزارش تخلفی در خصوص انتخابات به وزارت اطلاعات نرسیده است. آقای اژه‌ای افزوده که «اگر کسانی بخواهند اختلالی در امنیت کشور و یا نظم اجتماعی وارد کنند همه دستگاه‌های ذی‌ربط با آنها برخورد خواهند کرد.»




● حسین مرعشی درباره احتمال تمدید نشدن مدت زمان انتخابات در شهرهای شمال غرب و تبریز هشدار داد.به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای مرعشی اعلام کرده که با توجه به «استقبال تاریخی مردم کشورمان خصوصاَ در شهر تبریز در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، عدم تمدید مدت زمان انتخابات را منطقی نمی‌دانیم و نسبت به آن هشدار می‌دهیم.»

● مرتضی حاجی، دبیر اجرایی کمیته صیانت از آرا می‌گوید که در برخی از مرکز استان‌ها به دلیل «تمام شدن» برگه تعرفه رأی‌گیری، کار اخذ رأی «متوقف» شده است. آن‌طور که آقای حاجی به ایلنا گفته است « هماهنگی‌های اولیه با فرمانداران استان‌ها انجام شده تا تعرفه رأی‌گیری به این استان‌ها ارسال شود.»

● مرتضی مرادیان سفیر ایران در کره شمالی شامگاه جمعه نتایج شمارش آرا دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را در شهر پیونگ یانگ اعلام کرد. خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از آقای مرادیان اعلام کرده که از ۱۵ رای ریخته شده در صندوق، ۱۲ رای متعلق به محمود احمدی‌نژاد و سه رای نیز به میرحسین موسوی تعلق دارد. از مجموع ۲۶ ایرانی مقیم ایران در کره شمالی به گفته آقای مرادیان ۱۵ نفر واجد شرایط رای دادن بودند.


● ستاد انتخابات کشور در چهاردهمین اطلاعیه خود از نامزد‌های انتخابات خواست که در محل شعب اخذ رای‌گیری حضور نداشته باشند. در اطلاعیه این ستاد آمده است: «براساس اطلاعات واصله بعضی از نامزدهای انتخاباتی در شعب اخذ رای تهران حاضر شده و با اعضای شعبه و جمعیت حاضر برای رای دادن به گفتگو می‌پردازند و یا در مجامع مبادرت به سخنرانی تبلیغاتی می‌کنند.» در این اطلاعیه به نام نامزد‌ها اشاره‌ای نشده است.

خلاصه گزارش‌ها؛ ساعت ۱۵
احنمال اعلام نتایج آراء تا صبح فردا

● ستاد انتخابات کشور در نهمین اطلاعیه خود از اعضای اجرایی شعب اخذ رای خواست که از ورود افرادی به عنوان بازرس سازمان بازرسی برای نظارت یا گرفتن آمار و اطلاعات به شعب اخذ رای جلوگیری کنند.

● وب‌سایت اعتماد ملی در گزارشی مدعی شد که آرا مهدی کروبی در ۱۶ استان کشور بیشتر از سایر نامزد‌ها است. این وب‌سایت اشاره‌ای به نام این استان‌ها نکرده است. این در حالی است که وب سایت قلم نیوز هم در گزارش مدعی شده که آرا میرحسین موسوی در ۱۳ استان بیشتر از سایر رقبا است. این وب‌سایت نام این استان‌ها را اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، آذریابجان غربی، اردبیل، خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر، خوزستان و قم اعلام کرده است.

● صادق محصولی وزیر کشور از احتمال اعلام نتایج شمارش آرا در صبح روز شنبه خبر داد. به گزارش ایلنا، آقای محصولی گفته که احتمالا از اوایل صبح فردا اعلام شمارش آرا را خواهیم داشت.


● قلم نیوز گزارش کرده که وب سایت «آینده» از سوی نیروهای دادستانی و اماکن نیروی انتظامی توقیف شده است. وب‌سایت «آینده» حامی میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود.

● محسن رضایی یکی از چهار نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ساعتی قبل رای خود را در صندوق شماره ۱۶۰ حسینیه جماران انداخت، پیش‌بینی کرد که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود. آقای رضایی افزود که «نباید کسی را با بد اخلاقی از صحنه سیاست دور کرد.»


● خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش می‌دهد که شهروندان تهرانی در حالی در شعب اخذ رای، آرای خود را به صندوق می اندازند که همگی بدون استثنا خودکار به همراه دارند. براساس گزارش این خبرگزاری، رای دهندگان در تهران به همراه شناسنامه خود، خودکار نیز به همراه دارند تا از شایعات به وجود آمده جلوگیری کنند. طی چند روز گذشته پیامکی به تلفن‌های همراه ارسال می‌شد که در آن از توزیع قابل توجهی از خودکارهای بی‌رنگ در سطح شهر و حتی حوزه‌های انتخاباتی خبر داده شده بود.

● وب‌سایت اعتماد ملی در گزارشی مدعی شد که آرا مهدی کروبی در ۱۶ استان کشور بیشتر از سایر نامزد‌ها است. این وب‌سایت اشاره‌ای به نام این استان‌ها نکرده است. این در حالی است که وب سایت قلم نیوز هم در گزارش مدعی شده که آرا میرحسین موسوی در ۱۳ استان بیشتر از سایر رقبا است. این وب سایت نام این استان‌ها را اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، آذریابجان غربی، اردبیل، خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر، خوزستان و قم اعلام کرده است.

● خبرگزاری فارس به نقل از بهروز مرادی استاندار همدان از کشف خودکار‌های «تقلبی» در این استان خبر داد. آقای مرادی گفته که توزیع این خودکار‌ها «یک حلقه از حلقه‌های عملیات روانی دشمنان» است.

خلاصه گزارش‌ها؛ ساعت سیزده
وزارت کشور: پنج میلیون رای در چهار ساعت

● صادق محصولی وزیر کشور اعلام کرد که در چهار ساعت نخست رای گیری در حدود پنج میلیون برگه رای به صندوق‌های اخذ رای ریخته شده است. آقای محصولی پیش‌بینی کرده است که نرخ مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات بسیار بالا باشد.


● خبرگزاری ایرنا گزارش می‌دهد که حضور گسترده شهروندان تهرانی در ساعات ابتدایی آغاز رای‌گیری در شعبه اخذ رای حسینیه ارشاد موجب ایجاد ترافیک در خیابان شریعتی و خیابانهای منتهی به آن شده است.

● منوچهر متکی وزیر خارجه ایران پس از انداختن رای خود به صندوق در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه در خصوص نظرسنجی‌های انتخاباتی چه نظری دارد، گفت: «شخصا توجه خاصی به این نظر سنجی‌ها ندارم و معتقدم نتیجه انتخابات قابل پیش بینی نیست و تنها رای مردم است که نتیجه انتخابات را رقم می‌زند.»


● خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که نمایندگان سه نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مستقر شده‌اند. این سه نماینده از سوی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد ماموریت دارند که بر روند انتخابات نظارت کنند. این نخستین بار است که نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اجازه یافته‌اند تا در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات حضور یابند.

● سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو با خبرگزاری مهر از به کارگیری نیروهای نامحسوس پلیس برای برقراری امنیت انتخابات خبر داده است.

● آیت الله یوسف صانعی مرجع تقلید شیعیان پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ‪۳۹۶ گفت که از سال ۱۳۳۵ تاکنون «هیچگاه شرایط را مانند امروز برای حضور در انتخابات حساس» ندیده است. آقای صانعی اظهار امیدواری کرده است که در این انتخابات کسی پیروز شود که «تقوی و صداقت» دارد.


● خبرگزاری مهر از استقرار ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار در ستاد انتخابات وزارت کشور خبر داده است. شبکه‌های تلویزیونی- رادیویی و نمایندگان برخی رسانه‌های خارجی در زمان‌های مختلف گزارش‌هایی از طریق رسانه‌های خود از برگزاری انتخابات از این ستاد مخابره می‌کنند. حدود ۶۰۰ خبرنگار و عکاس خارجی از ۴۴ کشور جهان کار پوشش خبری و تصویری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارند.

● وب‌سایت قلم نیوز (وابسته به ستاد میرحسین موسوی) به نقل از این نامزد انتخابات گزارش کرد که برخی نمایندگان وی را به شعب اخذ رای «راه نداده‌اند». آن‌طور که این وبسایت نوشته است، آقای موسوی از قطع شدن سیستم پیام کوتاه تلفن‌های همراه کشور نیز اظهار نگرانی کرده است. آقای موسوی افزود که «ما نباید از گردش آزاد اطلاعات بترسیم.»

● محمد خاتمی، مهدی کروبی و غلامحسین کرباسچی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه چه کسی پیروز انتخابات خواهد بود، گفته‌اند که نمی‌توانند نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کنند


● هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا برای همتای ایرانی‌اش در تلاش برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه آرزوی موفقیت کرد. خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر می‌نویسد که آقای چاوز همتای ایرانی خود را «مبارزی شجاع برای انقلاب اسلامی، مدافع جهان سوم و در ستیز علیه امپریالیسم امریکا» توصیف کرده است.

● محسن رضایی نامزد ریاست جمهوری دهم با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق سیار شماره ۱۶۰ انداخت.

● خبرگزاری فارس به نقل از نشریه فارین پالیسی نوشته است که «پیروزی هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری ایران به نظر نمی‌رسد در روند روابط ایران با آمریکا تاثیر چشمگیری بگذارد.»

خلاصه گزارش‌های انتخابات؛ ۱۱ صبح
پیش‌بینی مشارکت گسترده مردم در انتخابات

در نخستین ساعات آغاز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری ایران، گزارش‌ها از حضور گسترده رای دهندگان ایرانی در بسیاری از شعب اخذ رای حکایت می‌کند.

● برخی وب‌سایت‌ها،۱۰ ساعت پیش از آغاز رای‌گیری از قطع شدن سیستم ارسال پیام کوتاه (اس‌ام‌اس) در ایران خبر داده‌اند. کمیته صیانت از آرا میرحسین موسوی نیز این گزارش‌ها را تائید کرده است. خبرگزاری ایلنا اعلام کرده که تلاش دارد تا علت قطع شدن این سرویس تلفن همراه را از مقام‌های مخابرات جویا شود.

● اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از انداختن رای خود به صندوق خطاب به مردم ایران گفت که «ارزش رای خودتان را بدانید و آرایتان را برخلاف عقایدتان ننویسید.». محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری فعلی ایران می‌گوید که آقای هاشمی از نامزدی میرحسین موسوی در این دوره از انتخابات حمایت می‌کند، امری که آقای هاشمی آن به طور تلویحی تکذیب کرده است.


صف رای در رشت

● ستاد انتخابات وزارت کشور تا ساعت ۱۱ صبح هفت اطلاعیه صادر کرده است. در اطلاعیه‌های این ستاد آخرین شرایط رای‌گیری به مسئولان شعب اخذ رای یاد‌آوری شده است.

● محمود احمدی‌نژاد یکی از نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز صبح امروز با حضور در مسجد جامع افسریه، رای خود را به صندوق انداخت. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیگر نامزد‌های انتخابات آن‌طور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند ساعتی پیش رای خود را به صنوق انداخته‌اند.

● خبرگزاری ایرنا گزارش کرده که ۲۰۰‬هزار نفر در قالب ناظرین «آموزش دیده» شورای نگهبان در سراسر کشور بر انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و میان دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نظارت می‌کنند. طبق اصل ‪ ۹۹‬قانون اساسی، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر همه انتخابات کشور به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را برعهده دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یک مسئله را فراموش نکنید و آن اینکه فقط به فقط در عرض این یک هفته بیش از صد و پنجاه ملیون یعنی بیشتر از دوبرابر جمعیت ایران و بیشتر از سیزده برابر تعداد موبیالها در ایران پیامک فرستاده شده. مگر تدادی جزئی همه و همه یا توهین به رهبر بوده و یا نعوض به الله به قرآن وپیامبر و علی و امامان و خصوصا روحانیت شیعه. البته حکومت سعی دارد وانمود کند که اینها را همه یک نهضت که خودش را نهضت فحش می نامد از خارج از کشور رهبری می کند. اگر اینطور می بود حکومت فقط راه ارتباط با خارج را می بست. نه اینطور نیست. مردم ایران چنان از اسلام و روحانیت زده شده اند که فحاشی به این قشر و این مکتب سکه ی رایجشان است. و اما مرئدم باید هوشیار باشند و تا اعلام نتایج در خیابان بمانند.
گرچه این چهار کندیدا هر چهار سر در گرو اسلام و خامنه ای دارند اما شاید با جابجا شدن قدرت ناگهان اتفاقی بیفتد. پیروزی از آن ما ملت خواهد بود. اینان رفتنی هستند که دیگران نیز رفتند. گر چه اینان روی تمامی مستبدان و ناجونمردان و ضدایرانیان را سفیده کرده اند.

-- بدون نام ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

کلا هزینه شدن اسلام و انقلاب خود به تنهایی پیروزی بزرگی برای ایرانیان است.

-- س.م ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

همینک من رای دادم و خانه آمدم، اما در میدان شوش تهران، گروهی فدایی رهبر با قمه و سلاح سرد ـ آنچه را من دیدم سلاح سرد بود اما کسی می گفت که اسلحه ی گرم نیز بوده است ـ بله آنها به گروه جوان که خودشان را طرفدار موسوی می دانستند حمله ور شدند و دیگری خشونت باری آغاز شد...البته مردم بصورت خودجوش در حالا خاموش کردن این آتش بودند...در هر حال یک جرقه کافی ست که ایران را به آتش بکشد. امیال مردم چنان مهار شده که هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد.

-- بدون نام ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

ای کاش ایت الله هاشمی رفسنجانی که واقعا ادم با هوشی است هنگام رای دادن ویا پس ازان اعلام میکردند من به دکتر احمدی ریس جمهور عزیز رای داده ام!!

-- لیلی از فنلاند ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

بدون نام عزیز. متاسفانه اشتباه می کنید. مردم ایزان هنوز از اسلام کامل زده نشده اند. خیلی از کسانی که میرحسین را انتخاب کرده اند یکی از معیارهایشان سید بودن وی است. حالا حالاها وقت می خواهد که مردم ایران بفهمند از کجا می خورند.

-- سوشیانت ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

آقای موسوی برنده انتخابات در دور اول است و در صورت اعلام احمدی نژاد بعنوان برنده باید با قیام ملی احمدی نژاد و طرفدارانشان را سرکوب کرد.

-- رضا ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

به نظر من فقط دکتر احمدی نژاد باعث شداند این همه به پای صندوق رای بیایند به خا طر افشاگرهایی که انجام دادن شاید اگثر مردم خیلی چیزها را میدانستاندولی شهامت او باعث شود مردم جرات پیدا کنند شاید دکتر احمدی نژاد کمی ماجراجو باشد ولی بعضی از ان حرفها درست میباشد.یک چیز دیگر اگر واقعانه میخواهی مردم دوستت داشته باشند دکتر احمدی نژاد کمی هم به فکر اذادیهای بیان اقلیتهایقومی...باش انشاالاه موفق میشوی.همیشه بعضی مردم زود و ناخوداخواسته واراد جامعه مشوند و نمی دانان چکار انجام میدهند کمکشان کن

-- بدون نام ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

دين ستيزی دردی از اين مردم دوا نمی کند. چه بسيار دين ستيزان که آمدند و ترتيب ملت را دادند. آنچه می کشيم از حکومتی شدن دين و دخالت گسترده آن در زندگی خصوصی مردم است نه خود دين.

-- بامداد ، Jun 12, 2009 در ساعت 02:00 PM

واقعا اگر احمدی نژاد قبول بشه کل وضعیت دنیا به هم میریزه....

-- نوید ، Jun 13, 2009 در ساعت 02:00 PM

جناب اقای احمدی نژاد ریس جمهور مردمیست
وقتی از 70 درصد ارا 64 درصد به خود اختصاص داده یعنی این همه مردم ابله اندنه اینطور نیست حتما یک حسنی دارد که دیگران ندارند

-- مردم ایران ، Jun 13, 2009 در ساعت 02:00 PM

تقلب، بی شرمي، فريب، لجن، رذالت و پستي، ...اين ها تنها کلماتی است که در اين شرايط به ذهنم مياد...امشب به پسر کوچولوم برای اولين بار گفتم پسرم از اين که تو رو توی يک خونواده ايرونی به دنيا آورديم واقعأ متاسفم... واقعأ از اينکه ايرانی هستم شرمنده ام..چنين افتضاح و بی آبرويی حتی در پاکستان و سومالی هم رخ نمی ده ... مثل يه گنگ خواب ديده شدم... خيلی قشنگ و حساب شده همه مون رو فريب دادند و به بازی گرفتند...

-- gangooloos ، Jun 13, 2009 در ساعت 02:00 PM

مردم غیور ایران حماسه آفریدند. حماسه 22 خرداد مبارک باد.

-- مریم ، Jun 13, 2009 در ساعت 02:00 PM