رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ خرداد ۱۳۸۸

اعتراض به «محدودیت» اطلاع‌رسانی در انتخابات

گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای «نبود اطلاع‌رسانی عینی در رسانه‌ها» در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را «تقبیح» کرد.

این سازمان پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری، همه‌ شرایط لازم برای انتخاباتی دموکراتیک، آزاد و شفاف «تضمین‌شده» نیست.

بر اساس بیانیه اخیر گزارشگران، از اول خرداد ماه جاری تاکنون، بیش از ۱۵ روزنامه‌نگار به دلیل «انتقاد از رئیس جمهوری کنونی و یا ابراز نظر روشن درباره انتخابات» از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تهدید یا احضار شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز با اعلام اینکه از مرداد ماه ۱۳۸۴ تا اول خرداد ۱۳۸۸ بیش از ۱۰۰ نشریه در ایران توقیف و ۱۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار محاکمه و زندانی شده‌اند، ایران را «بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه» نامیده‌ است.

عدنان حسن‌پور، محمدحسن فلاحیه‌زاده، محمدصدیق کبودوند، کاوه جوانمرد، سجاد خاکساری، بهمن توتونچی، حسین درخشان، مسعود کردپور، مجتبی لطفی و کاوه مظفری از جمله روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی هستند که در حال حاضر در زندان‌های ایران در بازداشت به سر می‌برند.

کنترل رسانه‌ها برای ممانعت از اطلاع‌رسانی آزاد
تغییر مسئولان خبرگزاری‌های رسمی ایران از جمله ایرنا، ایسنا و جایگزینی «طرفداران رئیس جمهور» در این خبرگزاری‌ها از جمله مواردی است که در این گزارش از آن به عنوان «نقض اطلاع‌رسانی آزاد» یاد شده‌ است.

در این بیانیه آمده‌است: «روزنامه‌نگاران ایرانی که از سوی قدرت حاکم تحت کنترل قرار دارند، نتوانستند در این مدت به شکل عینی مباحث و چالش‌های انتخابات را برای شهروندان مستقلانه توضیح دهند.»

گزارشگران بدون مرز توقیف روزنامه «یاس‌نو» و هفته‌نامه «شهروند امروز» را از دیگر نمونه‌های سانسور در ایام انتخابات عنوان کرده‌ است.

گزارشگران بدون مرز با اعلام اینکه صداوسیما در زمان انتخابات در «خدمت قدرت حاکم» بوده، از نحوه تبلیغات انتخاباتی در این رسانه انتقاد کرده‌ است

روزنامه «یاس‌نو» ۲۶ اردیبهشت جاری، پس از پنج سال اجازه انتشار مجدد یافت، اما طی یک ماه گذشته، دوبار پس از انتشار اولین شماره توقیف شد.

هفته‌نامه «شهروند امروز» نیز ۱۵ آبان ماه سال گذشته از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. سردبیری «شهروند امروز» را محمد قوچانی برعهده داشت.

این بیانیه، فیلتر شبکه اجتماعی فیس‌بوک از دوم تا پنج خرداد ماه جاری را از دیگر موانع «دسترسی آزاد به اطلاعات» برشمرده ‌است. در دوران تبلیغات انتخاباتی، هواداران اصلاح‌طلبان از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ کاندیداهای خود استفاده کردند.

صداوسیما در «خدمت قدرت حاکم»
ممانعت از حضور خبرنگاران خارجی برای پوشش خبری انتخابات، از دیگر موارد اعتراض گزارشگران بدون مرز است.

چنانچه در این بیانیه آمده‌ است، سفارت‌های ایران در شهرهایی همچون پاریس، برلین، مادرید و رم از پذیرش بسیاری از تقاضاهای صدور ویزا خودداری کرده‌اند و در برخی موارد خواستار «تهیه گزارش به نفع رئیس جمهوری در قدرت» شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز با اعلام اینکه صداوسیما در زمان انتخابات در «خدمت قدرت حاکم» بوده، از نحوه تبلیغات انتخاباتی در این رسانه نیز انتقاد کرده‌ است.

در آمارگیری که از سوی گزارشگران بدون مرز انجام شده ‌است، تمامی کاندیداهای رقیب، کمتر از دو ساعت برای ابراز نظرات خود بر روی امواج رسانهٔ ملی وقت داشته‌اند، در حالی که زمان داده شده به رئیس جمهوری فعلی، دست‌کم ۱۰ برابر بیشتر بوده‌ است.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری، فردا ۲۲ خرداد ماه برگزار می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد، محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی چهار نامزد ریاست جمهوری هستند که برای شرکت در این انتخابات، صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان تائید شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نامه سرگشاده گزارشگران درباره انتخابات