رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸

نمايش «شيرين» کيارستمی در لندن

فيلم «شيرين» آخرين ساخته عباس کيارستمی از ۲۶ ژوئن تا ۲۳ جولای در مرکز بی‌اف‌آی و برخی سينماهای لندن به نمايش عمومی درمی‌آيد.

در اين فيلم کيارستمی، واکنش بيش از صد بازيگر زن ايرانی از جمله نيکی کريمی، هديه تهرانی، مهناز افشار و بازيگر فرانسوی ژوليت بينوش را در برابر پرده سينما تصوير کرده است.

کيارستمی به جای نمايش آنچه که اين زن‌ها بر پرده سينما تماشا می‌کنند، تنها به نمايش واکنش‌های آنان اکتفا کرده است.


متن کلاسيک خسرو و شيرين با صدای کيارستمی به صورت «وويس اور» بر روی تصاوير کلوزآپ بازيگران شنيده می‌شود و تماشاگر را دعوت می‌کند که تصاويری را که از اين روايت برای بازيگران زن نمايش داده می‌شود، اما او آنها را نمی‌بينيد، در ذهن خود بازسازی کند.

فيلم «شيرين» سال گذشته در بخش خارج از مسابقه فستيوال ونيز به نمايش درآمد و با واکنش‌های متفاوتی از جانب تماشاگران و منتقدان مواجه شد.

اندرو پولور منتقد روزنامه گاردين بعد از تماشای اين فيلم در ونيز در يادداشتی در‌باره آن نوشت: «واقعاً ناراحت‌کننده است که در سالن سينما بنشينی و واکنش عده‌ای ديگر از تماشاگران سينما را روی پرده تماشا کنی. اين موضوع اصلی فيلم جديد عباس کيارستمی فيلم‌ساز کهنه‌کار ايرانی است: کلوزآپ‌های ساده از صورت‌های کسانی که دارند فيلمی را تماشا می‌کنند. اگرچه اين کيارستمی است اما با اين حال همه چيز به سمت يک پايان مشخص سامان‌دهی شده است: همه تماشاگران زن‌ هستند و فيلمی که دارند تماشا می‌کنند داستان خسرو و شيرين است، يک داستان عاشقانه نيمه‌اسطوره‌ای ايرانی با درون‌مايه ازخودگذشتگی زنانه.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فیلم آقای کیارستمی را در فستیوال ونیز دیده بودم. برخلاف بسیاری از فیلمهای قبلی ایشان-شیرین- از خلاقیت و بداعت خالی است و خیلی ساده لوحانه و گاه خسته کننده ساخته شده است. امید است این فیلمساز مهم کشورمان در فیلم جدیدشان که در ایتالیا میسازند موفق باشند - سارا اشرافی. لندن

-- سارا اشراقی ، Jun 9, 2009 در ساعت 11:55 AM