رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ خرداد ۱۳۸۸

بیانیه جمعی از «علمای قم» درباره مناظر‌ه‌ها

گروهی از روحانیون بلندپایه قم با صدور بیانیه‌ای از برخی مسائل مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی اظهار تاسف و اعلام نگرانی کردند.

در این بیانیه که به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از ۵۰ تن از «علما و روحانیون برجسته قم» آن را امضا کرده‌اند، نام روحانیونی همچون«آیت‌الله ابراهیم امینی، راستی کاشانی، ‏استادی، طاهری خرم‌آبادی، ‏محفوظی، فیض گیلانی و شیخ جواد فاضل لنکرانی» مشاهده می‌شود.

در مناظره نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در شب‌های گذشته به طور مستقیم از تلویزیون ایران پخش شد، اتهاماتی علیه برخی مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که با واکنش‌های زیادی همراه بوده است.

نامزد‌ها علاوه بر «متهم» کردن یکدیگر، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی را به «فساد» متهم کردند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری کنونی ایران، از جمله افرادی بود که در مناظره ۱۳ خرداد ماه با میرحسین موسوی، علیه برخی مدیران سابق و مقام‌های ایران سخنانی ایراد کرد.

«نام بردن از افرادی که در این مناظره ‏حضور ندارند و امکان دفاع ‏در این نوع جلسات برای ایشان فراهم نیست، بدون اثبات اتهام آنان در محکمه عادله و ‏قانونی، خلاف شرع مبین ‏است»

آقای موسوی نیز در مناظره با مهدی کروبی، از عملکرد دولت احمدی‌نژاد به شدت انتقاد و دولت وی را به «دروغگویی» متهم کرد.

در این بیانیه که امروز سه‌شنبه منتشر شده، آمده است که «مخدوش نمودن خدمات نظام و روحانیت مبارز و مظلوم»، حرمت شرعی و منع قانونی دارد.

امضاکنندگان این بیانیه افزوده‌اند که طرح چنین مسائلی در مناظره‌ها «مایه یأس و ناامیدی همگانی و شادی دشمنان اسلام و نظام اسلامی» می‌شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «نام بردن از افرادی که در این مناظره ‏حضور ندارند و امکان دفاع ‏در این نوع جلسات برای ایشان فراهم نیست، بدون اثبات اتهام آنان در محکمه عادله و ‏قانونی، خلاف شرع مبین ‏است.»

پیش از این نیز آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید، به «اتهامات» مطرح شده در این مناظره‌ها اعتراض کرده بودند.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای به «اتهاماتی» که در جریان این مناظره‌ها متوجه وی شده، اعتراض کرده است.

آقای هاشمی از رهبر جمهوری اسلامی خواسته که برای «حل این مشکل و برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است»، اقدامی لازم کند.‏‎ ‎

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تهمت‌های احمدی‌نژاد، شما را نشانه گرفته است

نظرهای خوانندگان

کاش عالمی پیدا می شد ولغات « «روحانیون» و «بلند پایه» را ما بیسوادان معنی می کرد. آرزو یی غیر ممکن.

-- بدون نام ، Jun 9, 2009 در ساعت 04:30 PM

باید هم نگران باشند. کم کم دست همه رو میشه....ترس برشون داشته.......که مبادا نظام بهم بریزه......بلکه ملت هم از این خلسه ٣٠ ساله بیرون بیاد.......و فقط فکر این نباشن که یکی یک مدتی زمام امور رو بدست بگیره وآزادشون بذاره- (مثل خاتمی)‌- و بعد باز روز از نو روزی از نو......اینا همه دستشون تو یک کاسه س.

-- N ، Jun 9, 2009 در ساعت 04:30 PM

به این عبارت در بیانیه بالا دقت کنید:"روحانیت مبارز و مظلوم"

اگر مظلومشون اینا هستن وای به روزی که سر و کارمون با ظالمشون بیفته. خلقی از دست و زبان همین چندتا مظلوم به فغانند.

-- بدون نام ، Jun 10, 2009 در ساعت 04:30 PM

نام :انگلیس
لقب : مالک سیاست
شغل : استعمار نوین
دفتر نمایندگی در ایران : فیضیه و حوزه علمیه

این حضرات مقدس نما با پیشینه ...مامورند هر جا سیاستهای دولت فخیمه در خطر بیفتد، به اصطلاح موعظه و نصیحت کنند . نمیدانند سالها پیش که امپراطوری انگلیس برای استثمار این ملک آریایی ، نیاز به استعمار فکری مردم عقب نگاه داشته داشت و چه زیبا با خوراندن مکتب تشیع و دایر نمودن حوزه های علمیه (الهام گرفته از روش هندیها) به مقصودش رسید . تا زمانی که این نمایندگی معتبر را در ایران داریم، همینه که هست

-- ویرانگر ، Jun 10, 2009 در ساعت 04:30 PM