رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ خرداد ۱۳۸۸

فروش ۲۷۵ هزار پوندی «اولیس» جویس

نسخه کمیابی از رمان «اولیس»، شاهکار جیمز جویس نویسنده بزرگ ایرلندی در نمایشگاه کتاب‌های عتیقه المپیای لندن به قیمت ۲۷۵ هزار پوند به فروش رفت.

به نوشته گاردین، این بالاترین قیمتی است که تا‌کنون برای یک نسخه قدیمی از کتاب‌های منتشر شده در قرن بیستم پرداخت شده است.

«اولیس» از سوی بسیاری از منتقدان ادبی به عنوان یک شاهکار ادبیات مدرن ارزیابی شده و الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان مدرنیست قرن بیستم بوده است.

این رمان، رویدادهایی را که در طی یک روز برای شخصیت اصلی آن یعنی لئوپولد بلوم اتفاق می‌افتد، به شیوه سیال ذهن روایت می‌کند.

هنگامی که رمان جویس برای نخستین بار در پاریس در سال ۱۹۲۲ منتشر شد، خشم بسیاری از نویسندگان و منتقدان محافظه‌کار و سنتی را برانگیخت و آن را محصول ذهنی، منحرف و دیوانه دانستند.

بیشترین حملات متوجه پیزود آخر رمان بود که در آن مالی بلوم همسر لئوپولد بلوم در تنهایی و خلوتش کلمات شهوت‌انگیزی را بر زبان می‌راند که به ارضای جنسی او تعبیر شده است: «آره من گفتم. آره من می خوام. آره.»


به نوشته گاردین، کتاب «اولیس» در دهه ۲۰ در آمریکا و بریتانیا ممنوع بوده و خرید و فروش آن امری غیرمجاز شمرده می‌شد.

پام هرینگتن، کلکسیونر و دلال کتاب‌های قدیمی می‌گوید: «از نظر کلکسیونرها، اولیس همیشه به عنوان کتاب شماره یک قرن بیستم مطرح بوده است.»

این نسخه یکی از معدود نسخه‌های «اولیس» است که در تیراژ ۱۰۰ نسخه با کاغذ دست‌ساز هلندی منتشر شد.

این نسخه ابتدا از یک کتاب فروشی در منهتن نیویورک خریداری و به بریتانیا آورده شد و در شرایط بسیار مناسبی نگهداری شده است.

به گفته هرینگتن، این کتاب در جعبه مخصوصی قرار داشته و لای آن نیز باز نشده است.

نمایشگاه کتاب‌های عتیقه که همه ساله در المپیای لندن برگزار می‌شود، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نمایشگاه‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. کلکسیونرهای بزرگ، کتاب‌های چاپ اول قدیمی، نسخه‌های دست‌نویس و نامه‌های نویسندگان و چهره‌های سرشناس را در آن عرضه می‌کنند.

Share/Save/Bookmark