رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸

بیانیه عفو بین‌الملل درباره انتخابات ایران

سازمان عفو بین‌الملل در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه این سازمان اشاره شده است که انتخابات ایران در میان «موجی از تبعیض و سرکوب مخالفان و ناآرامی‌های خشونت‌بار» برگزار خواهد شد.

این سازمان همچنین اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شرایطی برگزار می‌شود که «زنان از حضور در آن منع شده‌اند، کشور شاهد بازداشت خودسرانه و آزار و اذیت فعالان حقوق بشر و اعضای اقلیت‌های مذهبی، سانسور، حملات مسلحانه و عملیات‌های انتحاری بوده است.»

عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین به «فرایند تبعیض‌آمیز و گزینشی» شورای نگهبان در تائید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی اعتراض کرده است.

این سازمان پیش‌تراز شورای نگهبان خواسته بود که تا تضمین کند کسی را از حق کاندیدا شدن، به دلیل «نژاد، جنسیت، رنگ، زبان، مذهب، اصالت اجتماعی و یا سیاسی و یا داشتن دیدگاهی» محروم نمی‌کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود به «فرایند تبعیض‌آمیز و گزینشی» شورای نگهبان در تائید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی نیز اعتراض کرده است

این در حالی است که شورای نگهبان بدون توجه به این خواسته‌های بین‌المللی، ۴۲ نامزد زن را رد صلاحیت کرده است.
عفو بین‌الملل در بیانیه تازه خود، از این تصمیم شورای نگهبان انتقاد کرده است.

این سازمان در عین حال افزوده است که از «تعهد برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در طول تبلیغات انتخاباتی خود که به موضوعات حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و فقرا» می‌پردازند، استقبال می‌کند.

عفو بین‌الملل اعتقاد دارد که طرح مسائل زنان در شعار‌های انتخاباتی نامزد‌ها نتیجه تلاش‌های کنونی مدافعین حقوق زنان در ایران است.

حسیبه جاج شاهروئی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل با استقبال از چنین اتفاقی، معتقد است که همه «کاندیداها باید برابری و نیز پایان دادن به تبعیض را در اولویت اقدام‌های خود قرار دهند.»

این سازمان در بخش دیگری از بیانیه خود به تشدید سانسور در ایران اعتراض کرده و آورده است: «ایرانیان در طول رقابت‌های انتخاباتی با سانسور روبرو هستند.»

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: «همه افراد و گروه‌ها باید قادر باشند تا آزادانه حق خود مبنی بر آزادی بیان و تشکیل انجمن‌ها و اجتماعات را، به شیوه‌ای که متفاوت با سیاست‌ها و رویه‌های دولتی است، در انتخابات به اجرا درآورند.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درخواست برگزاری انتخابات آزاد در ایران
نامه سرگشاده گزارشگران درباره انتخابات