رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

رفتار سمبلیک رهبران
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «معیار انتخاب» به بیان ویژگی‌های یک رهبر موفق پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «همه اگرچه می‌دانند که خوب کار کردن بهتر است و همه می‌توانند بهتر کار کنند، اما همه‌ ترجیح می‌دهند که بد کار کنند. اما همه بنا به استدلالی که با خود می‌کنند، راه‌حل بد یعنی نادیده گرفتن حق تقدم را انتخاب می‌کنند. رهبران سیاسی این کارکرد را دارند که می‌توانند به جامعه القا کنند که همه گزینه بهتر را به جای گزینه بدتر انتخاب کنند.»

به نوشته این روزنامه، «اگر رهبران سیاسی در انتخاب وزرا و مسوولین دستگاه‌های دولتی با دقت و حساسیت عمل کنند و طوری عمل کنند که گویی با جدیت دنبال اجرای وظایف هستند، وزرا نیز همین احساس را به معاونین خود القا می‌کنند و این زنجیره تا آخر ادامه پیدا می‌کند. رفتارهای سمبلیک رهبران سیاسی این پیام را به جامعه منتقل می‌کند که از میان گزینه رفتار بد و خوب، با کیفیت یا بدون کیفیت، با حساسیت یا سمبل‌کردن، کدام گزینه را انتخاب کنند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «رهبران سیاسی برای اینکه بتوانند نقش مذکور را ایفا کنند، باید دارای دو ویژگی باشند. از یک سو باید برای آحاد جامعه ثابت شود که او خیرخواه آنها است. از سوی دیگر باید بدانند که وی عاقلانه رفتار کرده و بهترین گزینه‌ها و راه‌حل‌ها را برای مشکلات جمعی آنها پیدا می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

افزایش «نرخ تکذیب»
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «دولت تکذیب» به نقد دولت نهم پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «از زمانی که دولت نهم سکان مدیریت اجرایی کشور را در دست گرفت، نرخ تکذیب رشد چشمگیری داشت. دولت نهم از همان اولین روزی که از صندوق‌ها بیرون آمد، تا امروز که میزهای مدیریتی را برای واگذاری به دولت بعد خلوت می‌کند، یا تکذیب کرد یا تکذیب شد.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «بزرگترین اشتباه سیاسی محمود احمدی نژاد در طول حیات سیاسی‌اش، نحوه معرفی علی کردان به مجلس هشتم بود. وی در روز رای اعتماد با اشاره به جلسه اش با رهبری ادعا کرد: آقا موافقت کردند و فرمودند بروید برای رای آوری آنها تلاش کنید. اما چند روز بعد معلوم شد که رهبر انقلاب موافقت یا مخالفت خود را در مورد کردان اعلام نکرده بودند.»

به نوشته این روزنامه، «هرچند به نظر نمی‌رسد که تکذیب در دولت نهم پایانی داشته باشد، اما آخرین تکذیب ادعاهای دولت نهم به سخنان احمدی‌نژاد در خصوص قطع دست مافیای نفت مربوط بود. تنها یک روز بعد از این اظهارنظر احمدی‌نژاد، رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه گفت: در خصوص مافیای نفت به موردی برخورد نکرده‌ایم.»

متن کامل سرمقاله

پیش فرض‌های یک مناظره
سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پشت صحنه مناظره تاریخی» در خصوص بررسی مناظره موسوی با احمدی‌نژاد نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «پیش فرض محوری ستاد احمدی‌نژاد این بود که دیدگاه اکثریت ایرانیان به هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش منفی است. بنابر این با تشدید طرح ادعاهای مالی علیه این خاندان و شماری از مدیرانش، می‌توان از حساسیت ذاتی و تاریخی ایرانیان برای مهار فساد اقتصادی بهره برد و آرای او را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.»

سرمقاله‌نویس سرمایه می‌افزاید: «تاکتیک معرفی میرحسین به عنوان عامل رفسنجانی و خاتمی، ستاره راهنمای احمدی‌نژاد در مناظره تعیین شد تا در نبود بهانه‌ای برای تضعیف میرحسین، تخریب گسترده رفسنجانی و تا حدودی خاتمی و برخی مدیران آنها، چهره تهاجمی و افشاگر احمدی‌نژاد را به مخاطب منتقل کند.»

این روزنامه در پایان آورده است: «در حوزه نتیجه مناظره بر افکار عمومی، آنچه تاکنون مشاهده شده موید این نکته است که قانون‌گرایان و اخلاق‌گرایان، در واریز رای به نفع میرحسین مصمم شدند. احمدی‌نژاد نیز به بخشی از مردم که صرفاً حمله به مفسدان اقتصادی را فارغ از پشتوانه مستند یا قانونی بودن آن را می‌پسندند، تاثیر احساسی گذاشت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «آمریکا؛ پنهان کاری با نقاب دموکراسی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «نطق قاهره، دویدن روى ماسه‌ها»

Share/Save/Bookmark