رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ خرداد ۱۳۸۸

انتشار نامه بریتانیا درباره ملوانان

ایران، نامه سفارت بریتانیا در تهران در خصوص ملوانان بریتانیایی دستگیر شده را منتشر کرد.

این نامه پس از‌ آنکه محمود احمدی‌نژاد در مناظره با میرحسین موسوی رقیب انتخاباتی‌اش گفت که علت آزاد کردن ملوانان بریتانیایی، «عذرخواهی» رسمی تونی بلر نخست‌ وزیر وقت بریتانیا از تهران بوده است، منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نامه سفارت بریتانیا به تاریخ نهم فرودین ماه سال ۱۳۸۶ و در پاسخ به نامه وزارت خارجه ایران نوشته شده است.

در این نامه به طرف ایرانی اعلام شده است که مقام‌های بریتانیا برای جلوگیری از تکرار «چنین وقایعی اتفاق نظر» دارند.

این نامه افزوده که «سفارت انگلیس ملزم است که این موضوع را برای آزادی هرچه سریع‌تر افسران انگلیسی بازداشت شده و طراحی دستورالعملی برای جلوگیری از تکرار این وقایع با مراجع ایرانی مطرح کند.»

در این نامه برخلاف اظهارات آقای احمدی‌نژاد، مقام‌های بریتانیایی از طرف‌های ایرانی «عذرخواهی» نکرده‌اند و تنها اشاره شده است که بریتانیا «قصد خصومت‌آمیزی نسبت به جمهوری اسلامی ایران» نداشته است.


دیدار احمدی‌نژاد با ملوانان بریتانیایی

این نامه پنج روز پیش از هشدار تونی‌بلرنخست وزیر وقت بریتانیا به مقام‌های ایرانی نوشته شده است.

تاریخ نامه مذکور که از سوی ایران منتشر شده، ۳۰ مارس ۲۰۰۷ برابر یا نهم فروردین ماه سال ۱۳۸۶ را نشان می‌دهد، این در حالی است که آقای بلر پنج روز پس از ارسال این نامه هشدار داده بود که اگر مذاکرات برای آزادی ملوانان بی‌نتیجه بماند، لندن مواضع سختی علیه تهران اتخاذ خواهد کرد.

تونی بلر ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۶ گفته بود که دو روز آینده «روزهایی حساس برای این مذاکرات خواهد بود.»

این نامه همچنین دو روز پس از آنکه یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، گفتهٔ محمود احمدی‌نژاد مبنی بر «عذرخواهی کتبی تونی بلر از ایران» را تکذیب کرد، منتشر می‌شود.

این سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا هفته گذشته به سایت بی‌بی‌سی فارسی گفت که «در پی این ماجرا (بازداشت ملوانان) مکاتباتی میان سفارت بریتانیا در تهران و مقام‌های ایران رد و بدل شد. به هر حال عذرخواهی در این مکاتبات نمی‌توانست معنایی داشته باشد، چون اصولاً این ماجرا در آب‌های ایران اتفاق نیفتاد.»

سوم فروردین ماه سال ۱۳۸۶، ۱۵ ملوان بریتانیایی از سوی نیروهای نظامی ایران در خلیج فارس دستگیر شدند. دولت ایران در آن زمان اعلام کرد که ملوانان وارد آب‌های ایران شده‌اند، اما بریتانیا با تکذیب این موضوع تأکید کرد که ملوانان در آب‌های آزاد بوده‌اند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
بریتانیا: از ایران عذرخواهی نکرده‌ بودیم

نظرهای خوانندگان

ماجرای کردان تکرار میشود. انگلیسیها و غربی ها حق دارند به ریش ما بخندند

-- Nam ، Jun 6, 2009 در ساعت 12:00 PM