رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸

واکنش‌ها به سخنرانی اوباما در قاهره

سخنرانی روز پنج‌شنبه باراک اوباما در دانشگاه قاهره با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شد.

از جمله دولت حماس که در نوار غزه مستقر است در واکنش به این سخنرانی گفت: «این سخنرانی هم تضادهایی داشت و هم تغییراتی را نشان می‌داد.»

فوزی برهوم، سخنگوی حماس امروز در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «تضادهای زیادی در این سخنرانی بود ولی با این حال تغییر ملموسی هم در آن دیده می‌شد.»

محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به سخنرانی امروز باراک اوباما گفت: «این سخنرانی، سیاست جانبدارانه قبلی آمریکا را که به سوی اسرائیل بود را کنار گذاشته‌است.»

وی افزود: «صحبت آقای اوباما در مورد وضعیت غیر قابل تحمل فلسطینیان پیامی است که اسرائیل باید به خوبی بفهمد.»

باراک اوباما که خود فرزند یک مسلمان آفریقایی است روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی یک‌ساعته در قاهره قول «آغازی نو» در روابط میان اسلام و آمریکا را داد و خواستار پایان بخشیدن به «سوءظن و ناسازگاری» شد.

پایان بی‌اعتمادی، ایجاد کشوری برای فلسطینیان و خاتمه دادن به کشمکش هسته‌ای با ایران محورهای طرح وی برای تغییر در روابط با دنیای اسلام اعلام شده‌اند.

رسانه‌های عرب: اوباما شاید دل اعراب را به‌دست آورده‌باشد ولی ذهن و فکر آن‌ها را نه

رسانه‌های مصر امروز جمعه، به خاطر آن‌چه «پایان بخشیدن به برخورد تمدن‌ها» نامیدند به تحسین سخنان باراک اوباما پرداختند. برخی رسانه‌های دیگر عربی بیان کرده‌اند که «اوباما شاید اکنون دل اعراب را به‌دست آورده‌باشد ولی ذهن و فکر آن‌ها را به‌دست نیاورده‌است.»

دست کم ۳۴ شبکه تلویزیونی عرب‌زبان، از جمله شبکه المنار حزب‌الله و العالم ایران سخنرانی رئیس جمهوری ایالات متحده را پخش کردند.

رسانه‌های غربی سخنان روز پنج‌شنبه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد غرب را به عنوان «پاسخی منفی به اوباما» ارزیابی کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای که در بیستمین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران و خطاب به هزاران نفر سخن می‌گفت اظهار داشت که «تغییر وجهه آمریکا با سخنرانی و شعار میسر نیست.»

مقتدی صدر، روحانی شیعی عراقی نیز در واکنش به سخنرانی آقای اوباما گفت که «ما تنها پس از رفتن نیروهای آمریکایی از عراق عزیز و افغانستان مسلمان و کنار گذاشتن حمایت از دشمن ما اسرائیل به او اعتماد خواهیم کرد.»

مقامات دولتی مصر و افغانستان سخنرانی آقای اوباما را تحسین کردند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به این سخنرانی، از باراک اوباما به خاطر «نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشر در کشورهای عربی» انتقاد کرد.

این سازمان اعلام کرد: «اوباما فرصت مهمی را برای انتقاد از وضعیت بحرانی حقوق بشر در مصر، الجزایر و سوریه و دیگر کشورها را از دست داد.»

Share/Save/Bookmark