رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸

مناظره موسوی و رضایی برگزار شد

سومین مناظره میان نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مناظره میان محسن رضایی و میرحسین موسوی اختصاص داشت.

محسن رضایی که بر اساس قرعه، آغازکننده مناظره بود، گفت: «متاسفم که پیش‌بینی سال گذشته‌ام مبنی بر گسترش و ایجاد تفرقه و نفاق در کشور درست در می‌آید.»

وی مناظره شب گذشته موسوی و احمدی‌نژاد را «منازعه» نامید و افزود که باید در این برنامه‌ها در خصوص مباحثی صحبت شود که مورد نیاز مردم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه‌های خود را انقلاب اقتصادی و تحول فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: «خط‌‌ مشی من از طریق آزادی اقتصادی و رقابت، به جای انحصار دنبال می‌شود. آن هم به مردم، نه مردم پوپولیستی؛ بلکه کارآفرینان. همراه با تغییر هنجارهای فرهنگی.»

این کاندیدای انتخابات ادامه داد: «استفاده از ظرفیت مراجع و غیرسیاسی کردن ورزش از برنامه‌های من است. عزت‌مان را نباید با نان بفروشیم. زمان نوشاندن جام زهر گذشته است.»

رضایی ادامه داد که زمان پایان شعارزدگی و ارائه طرح عملی و فرارسیده است. توان اجرایی من یک دولت ائتلافی است و هدف از آن تغییر الگوی مدیریتی است.


وی در ادامه از میرحسین موسوی پرسید: «آیا به اصل ۴۴ التزام دارید؟ سیاست‌های اقتصادی‌تان را توضیح دهید. برای اینکه برای من مبهم است.»

موسوی نیز در ابتدا با اشاره به مناظره خود با احمدی‌نژاد، متنی خواند و گفت: «ادب مرد به ز دولت اوست. من به تمنای قدرت نیامدم. نیامدم که به هر روشی قدرت بگیرم. مدیریت عقلانی مشکل کشور است. مهم کرامت انسانی است و رد خرافه‌گرایی و ارائه آمار کذب. روش دیشب برای آبرو بردن از کسانی که حضور نداشتند را قبول ندارم. با برنامه آمده‌ام و برای قدرت، به افشاگری و ارائه اطلاعات محرمانه نمی‌پردازم. قانون‌گرایی هدفم است که نیاز به اصلاحات دارد.»

این نامزد انتخابات ادامه داد: «اصلاحات یک شبه نیست؛ اصلاحاتم در عرصه‌های سیاسی، حقوق شهروندی و اقتصاد است و موجب شفاف شدن رابطه‌ها می‌شود. آنگاه نمی‌توانند آمار دروغ بدهند.»

وی افزود که نمی‌شود دولتی چهار سال باشد و تنها برای کسب قدرت افشاگری کند.

رضایی: خط‌ مشی من از طریق آزادی اقتصادی و رقابت، به جای انحصار دنبال می‌شود. آن هم به مردم، نه مردم پوپولیستی؛ بلکه کارآفرینان. همراه با تغییر هنجارهای فرهنگی

موسوی درباره سوال آقای رضایی پیرامون نظرش درباره اصل ۴۴ گفت: در اصل ۴۴ دخالت داشتم، صریح گفتم که تدوین انبوه مصوبات در مجمع را قبول ندارم. اصل ۴۴ برای اقتصادمان مفید است، اما بسط این اصل قانون اساسی را قبول نداریم. اما نباید در اجرای آن پس از تصویب نظام تردید کنیم.

وی درباره شعار جوان‌گرایی رضایی اظهار داشت: صرف آوردن جوان و ائتلاف کارگشا نیست و اتفاقا مشکل ما نحوه بهره‌گیری از تجربه‌هاست.

موسوی تاکید کرد که مشکل دولت، ناتوانایی در نهادسازی برای اجرای قوانین است.

وی در پاسخ به رضایی با تاکید بر اینکه وزرای خود را معرفی نمی‌کند، افزود: شایسته‌سالاری باید داشته باشیم. من از مجموعه‌ای از افراد با تجربه و شایسته استفاده می‌کنم.

موسوی: روش دیشب برای آبرو بردن از کسانی که حضور نداشتند را قبول ندارم. با برنامه آمده‌ام و برای قدرت، به افشاگری و ارائه اطلاعات محرمانه نمی‌پردازم

رئیس فرهنگستان هنر با بیان اینکه تغییرات اتوبوسی در دولت خود نخواهد داشت گفت: «از مخالفانم هم در صورت شایستگی، در دولت استفاده می‌کنم.»

آقای موسوی در آخرین وقت خود به قرائت بخشی از فرمان هشت ماده‌ای آیت‌الله خمینی پرداخت و به مناظره خود با احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: دیروز دیدیم با چه سخاوتی آبروریزی می‌کردند. ما از تجسس در فضای خصوصی منع شده‌ایم.

وی تاکید کرد که باید نگاه امنیتی از فرهنگ برداشته شود و دیگر، خودی وغیرخودی مطرح نباشد.

موسوی افزود: دولت موظف است با هنرمندان روراست باشد و آنان را درک کند. اینان قشر فعال و مهمی هستند که از دولت جدا هستند.

بر اساس اعلام مجری این برنامه، فردا شب مناظره‌ای برنامه‌ریزی نشده است و مناظره روز شنبه نیز به مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد اختصاص خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حمله تند احمدی‌نژاد به هاشمی، خاتمی و موسوی
برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در ایران

نظرهای خوانندگان

درگیری حامیان کاندیداها در تهرانپارس
در این منطقه از تهران، صداهای خاصی نیز شنیده شده که بی‏شباهت به صدای تیرهوایی نبود.
حامیان کاندیداهای نهمین دوره انتخابات ریاست‏جمهوری در حالی در میادین تهران به منظاره و مجالده می‏پردازند که برخی از این مناظرات امشب در برخی نقاط تهران باخشونت همراه شد.

به گزارش خبرنگار تابناک؛ در شرایطی که طی شبهای گذشته حامیان برخی کاندیداها در میادین اصلی شهر تهران عملاً مقابل هم صف‏آرایی کرده و با بحث و جدل، از کاندیدای مورد حمایت خود، دفاع می‏کردند، امشب این حرکت‏ها با درگیری‏هایی در برخی نقاط تهران همراه شد.

جدی‏ترین درگیری‏ها در این خصوص، در فلکه تهرانپارس به وقوع پیوست که با شکستن برخی شیشه‏ها و آسیب رساندن به بخشی از اموال دولتی و خصوصی همراه شد.

بر اساس این گزارش، در این منطقه از تهران، صداهای خاصی نیز شنیده شده که بی‏شباهت به صدای تیرهوایی نبود

-- بدون نام ، Jun 5, 2009 در ساعت 09:23 PM

به نظر من موسوی بازم دیشب حرف خاصی نداشت چون به جای جواب دادن به سوالات رضایی فقط متنهایی رو که براش نوشته بودند از رو( البته با تپق) میخوند

-- محمد ، Jun 5, 2009 در ساعت 09:23 PM

آقای موسوی اگه خوده خاتمی یا هاشمی هم اونجا بودند هیچ جوابی نداشتند. پس حرف الکی نزنید لطفا.

-- آرمین ، Jun 5, 2009 در ساعت 09:23 PM

سلام، خیلی مایل بودم که قصد اقای موسوی را از سخن ایشان در مناظره با آقای رضائی درک کنم:
«اصل ۴۴ برای اقتصادمان مفید است، اما بسط این اصل قانون اساسی را قبول نداریم. اما نباید در اجرای آن پس از تصویب نظام تردید کنیم».
اگر درست متوجه شده باشم منظور ایشان باید این باشد که اصل 44 روشن است و نیازی به تعبیر وتفسیر با سلیقه های مختلف ندارد: در اصل 44،« بخش دولتی شامل.. بازرگانی خارجی ...بانک داری... ومانند اینها...که به صورت مالکیت عمومی ودر اختیار دولت است...» پس دولت است که چای خارجی سیر خارجی ... وارد می کند یا اجازه می دهد که وارد کنند و تولید کنندگان را به ورشکستگی می کشاند. وباید حد اقل دولت واردات را کنترل کند. فکر نمی کنم که اقای موسوی نتیجه بگیرد که چون دولت کنترل نکرده و چنین بی رویه تولیدات داخلی در خطر افتاده است، پس باید بازرگانی خارجی وبانکها را داد بدست «مردم» بخوان اقا زاده ها.! دیکر اینک منظور از « اما نباید در اجرای آن پس از تصویب نظام تردید کرد» را در ست نمی فهمم. آیا «نظام» می تواند اصل 44 را تعبیر کند وبگوید که از این به بعد« بخش دولتی شامل.. بازرگانی خارجی ...بانک داری... ومانند اینها» دیگر به عهده دولت نیست و باید آنرا به آقا زاده ها داد؟ فکر نمی کنم آقای موسوی چنین منظوری داشته باشند. در مورد« تعاونی ها و...و بخش خصوصی شامل... که مکمل فعالیتهای .. دولتی و تعاونی است » نیز باید تردید ها را بر طرف کرد: فعالیتها ئی چون « .. بازرگانی خارجی ...بانک داری... ومانند اینها..» به دولت مردمی با کنترل مردمی سپرده شود واز اختیار « بنیاد ها» ( بیاد بنیاد های دیگری می افتم که خاطره خو بی از آنها ندارم) خارج کرد. و فعالیتهای مکمل را به بخش خصوصی داد تا « موجب رشد وتوسعه کشور گردد» پیروز باشید متن اصل 44: « اصل 44 قانون اساسي

نظام‏ اقتصادي‏ جمهوري اسلامي‏ ايران‏ بر پايه‏ سه‏ بخش‏ دولتي‏، تعاوني‏ و خصوصي‏ با برنامه‏ ريزي‏ منظم‏ و صحيح‏ استوار است‏. بخش‏ دولتي‏ شامل‏ كليه‏ صنايع بزرگ‏، صنايع مادر، بازرگاني‏ خارجي‏، معادن‏ بزرگ‏، بانكداري‏، بيمه‏، تامين‏ نيرو، سدها و شبكه‏ هاي‏ بزرگ‏ آبرساني‏، راديو و تلويزيون‏، پست‏ و تلگراف‏ و تلفن‏، هواپيمايي‏، كشتيراني‏، راه‏ و راه‏ آهن‏ و مانند اينها است‏ كه‏ به‏ صورت‏ مالكيت‏ عمومي‏ و در اختيار دولت‏ است‏. بخش تعاوني شامل شركتها و مؤسسات تعاوني توليد و توزيع است كه در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامي تشكيل مي‌شود .
بخش‏ خصوصي‏ شامل‏ آن‏ قسمت‏ از كشاورزي‏، دامداري‏، صنعت‏، تجارت‏ و خدمات‏ مي‏ شود كه‏ مكمل‏ فعاليتهاي‏ اقتصادي‏ دولتي‏ و تعاوني‏ است‏. مالكيت‏ در اين‏ سه‏ بخش‏ تا جايي‏ كه‏ با اصول‏ ديگر اين‏ فصل‏ مطابق‏ باشد و از محدوده‏ قوانين‏ اسلام‏ خارج‏ نشود و موجب‏ رشد و توسعه‏ اقتصادي‏ كشور گردد و مايه‏ زيان‏ جامعه‏ نشود مورد حمايت‏ قانون‏ جمهوري‏ اسلامي‏ است‏. تفصيل‏ ضوابط و قلمرو و شرايط هر سه‏ بخش‏ را قانون‏ معين‏ مي‏ كند.»

-- بدون نام ، Jun 5, 2009 در ساعت 09:23 PM

مناظرها مسخره بودند.یکی با سوال های مسخره و لبخند های بی شرمانه و دیگری با متانت بی موقع و بی جواب گذاشتن سوالات مناظرها را تبدیل به ابزاری کردند برای سرگرمی مردم

-- ا-ن ، Jun 9, 2009 در ساعت 09:23 PM