رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸

واکنش‌ها به اتهامات احمدی‌نژاد در مناظره

آیت‌الله خامنه‌ای از نامزدهای انتخابات درخواست کرد که «برای اثبات خود»، یکدیگر را نفی نکنند.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان این‌که با «مناظره و گفت‌وگو و معارضه» مخالفتی ندارد، خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری گفت: «سعی کنید این کار در چارچوب‌های درست شرعی و دینی انجام بگیرد.»

وی که در سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، سخن می‌گفت، اظهار داشت که «در انتخابات بی‌طرف است و از نامزد خاصی حمایت نخواهد کرد.»

این سخنان در حالی عنوان شد که شب گذشته محمود احمدی‌نژاد، در مناظره با میرحسین موسوی، اتهاماتی را متوجه علی‌اکبر ناطق نوری، اکبر هاشمی رفسنجانی و پسرانش، محسن صفایی فراهانی و زهرا رهنورد کرد.

درخواست هاشمی رفسنجانی برای پاسخگویی
در پی پخش این مناظره از صدا و سیما، دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیما «ادعاهای» محمود احمدی‌نژاد را درباره آقای هاشمی و فرزندانش تکذیب کرد.

دفتر آیت‌الله هاشمی، با اعتراض به آنچه «نسبت دادن دروغ‌ها و تهمت‌های مکرر» عنوان شده، خواستار اختصاص دادن فرصتی برای «پاسخگویی و شفاف‌سازی» در قبال این ادعاها شده‌ است.

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی نیز که اعتبار مدرک تحصیلی‌اش از سوی محمود احمدی‌نژاد مورد تردید قرار گرفت، در جمع دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال این ادعا را تکذیب کرد.

وی ایجاد «شبهه» درباره مدرک تحصیلی‌اش را نشانه به «تنگ آمدن» برخی و دستاویز قرار دادن «اقدامات مجعول» عنوان کرد.

رهنورد گفت: «کسانی که به خود اجازه افترا می‌دهند، آیا از سوابق مبارزاتی من خبر دارند؟ هتاکان امروز، آن زمان که من به خاطر نگارش کتب ضد رژیم طاغوت تحت تعقیب بودم، چه می‌کردند؟»

زهرا رهنورد ایجاد «شبهه» درباره مدرک تحصیلی‌اش را نشانه به «تنگ آمدن» برخی رقیبان انتخاباتی دانست

رئیس پیشین دانشگاه الزهرا با ارائه توضیحاتی درباره سوابق تحصیلاتی خود طی سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۷۳، گفت: «آیا مسئله مملکت ما این است که مدرک بنده چیست؟»

محمود احمدی‌نژاد، در مناظره شب گذشته ادعا کرده بود که مدرک تحصیلی زهرا رهنورد «غیرقانونی» است.

فرزند علی‌اکبر ناطق نوری نیز در نامه‌ای سرگشاده به میرحسین موسوی، از اتهام وارد شده از سوی محمود احمدی‌نژاد بر خود و خانواده‌اش گلایه کرد.

مصطفی ناطق‌نوری با اعلام «سپاس» و «خرسندی» از شیوه مناظره میرحسین موسوی گفته‌ است که همگام با «خیل عظیمی» از ایرانیان که دل در گرو «تغییر وضع موجود» دارند، روزهای «سبز» این مرز و بوم را در دل می‌پروراند.

اعتراض جبهه مشارکت به ادعاهای احمدی‌نژاد
از سوی دیگر جبهه مشارکت ایران اسلامی در نامه‌ای خطاب به دادستان کل کشور و رئیس سازمان صدا و سیما خواستار فرصتی برای پاسخگویی به ادعاهای مطرح شده «برضد» این تشکل از سوی محمود احمدی‌نژاد شد‌.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محسن صفایی فراهانی، از دیگر افرادی که از سوی احمدی‌نژاد مورد اتهام قرار گرفته، نیز برای مناظره با این داوطلب ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است.

وی گفته است که اگر محمود احمدی‌نژاد در این مناظره مستقیم شرکت نکند، «گفتار خلافش» به «تمامی مردم» اثبات خواهد شد.

مناظره انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی که شب گذشته در فضایی انتقادی برگزار شد، از جمله‌های مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در ایران است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حمله تند احمدی‌نژاد به هاشمی، خاتمی و موسوی

نظرهای خوانندگان

این دعوای زرگران جمیعأ فاسد همانند مناظره های مجلس سنا و شورا در سال اخر حکومت «معظم له» محمد رضا پهلوی «شاه شاهان» است که در حالی که همگی خود در فساد غرق بودند از فساد دولت و حکومت ترانه سرایی می نمودند!! ان «علی حضرت» هم مانند خامنه ای توصیه می نمودند که نمایندگان ان دو مجلس در چارچوب قانون اساسی که خود انرا ٢٥ سال زیر پا گذاشته بود سر و صدا و نمایش تلویزیونی ایجاد کنند.

-- بدون نام ، Jun 4, 2009 در ساعت 11:19 AM

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به بخش فارسی بی بی سی گفت: "در پی این ماجرا (بازداشت ملوانان) مکاتباتی میان سفارت بریتانیا در تهران و مقامهای ایران رد و بدل شد. به هر حال عذرخواهی در این مکاتبات نمی توانست معنایی داشته باشد، چون اصولا این ماجرا در آبهای ایران اتفاق نیفتاد."

این در حالی است که در مناظره انتخاباتی میان محمود احمدی نژاد و میر حسین موسوی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که چهارشنبه شب از تلویزیون ایران پخش شد، آقای احمدی نژاد مدعی شد پس از آزاد شدن ملوانان، تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا از ایران عذرخواهی کرد.

-- amir ، Jun 4, 2009 در ساعت 11:19 AM

سلام .از انصاف نگذریم اگر چه اقای احمدی نژاد واقعا بی ادب و بی تربیت است ولی خوب دست هاشمی رفسنجانی و پسرانش وناطق نوری ... را رو کرد. البته هاشمی خیلی پوست کلفت و ... است الان هم توی سوراخ موش قایم شده است ابها که از اسیاب بیوفته دوباره سر وکله اش پیدا میشه و دوباره برای دوره بعدی خودش را کاندید میکنه .واقعا چرا ما ایرانیها اینقدر کم حافظه هستیم واز هیچ تجربه ای درس نمیگیریم؟

-- ساسان ، Jun 5, 2009 در ساعت 11:19 AM