رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ خرداد ۱۳۸۸

«پرونده ایران به نقطه سرنوشت‌ساز رسیده است»

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که «زورآزمایی بر سر مسئله هسته‌ای ایران به نقطه‌ای سرنوشت‌ساز رسیده‌ است.»

وی که امروز پنج‌شنبه در جریان سفر خود به قاهره سخن می‌گفت، افزود: «ولی تهران حق داشتن نیروی صلح‌آمیز هسته‌ای را در صورتی که از پیمان‌های بین‌المللی پیروی کند دارد.»

پيش از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه قاهره و خطاب به مسلمانان، آقای اوباما و حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر از يک مسجد در قاهره دیدن کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در مورد رابطه کشورش با ایران اظهار داشت که «غلبه بر دهه‌ها بی‌اعتمادی کار دشواری است.»

با این حال، وی افزود که آمادگی ایالات متحده برای بهبود روابط را آشکارا به رهبران و مردم ایران اعلام کرده‌است.

وی در عین حال گفت: «اما برای تمامی طرف‌ها آشکار است که در مورد سلاح‌های هسته‌ای ما به نقطه سرنوشت‌ساز رسیده‌ایم.»

باراک اوباما: «چرخه سوءظن و اختلاف با جهان اسلام از میان برود»

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «این فقط به منابع آمریکا مربوط نمی‌شود. موضوع بر سر جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه هم هست. مسابقه‌ای که می‌تواند این منطقه و جهان را به مسیر بسیار خطرناکی بکشاند.»

وی در اشاره‌ای تلویحی به اسرائیل که تنها کشور دارای جنگ‌افزار هسته‌ای در خاورمیانه است گفت: «من این اعتراض که چرا برخی کشورها سلاح دارند و دیگران ندارند را درک می‌کنم.»

آقای اوباما گفت که «این همان دلیلی است که آمریکا بر تعهد خود نسبت به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای تأکید دارد.»

«آغازی نو با جهان اسلام»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما در سخنرانی خود خطاب به مسلمانان جهان در دانشگاه قاهره، هم‌چنین از «آغازی نو» سخن گفت.

وی قول داد که «آغازی نو» برای اسلام و آمریکا ایجاد کند تا «چرخه سوءظن و اختلاف» از میان برود و آینده‌ای صلح‌آمیز رقم زده شود.

وی در این سخنرانی طرح و رویکرد دولت خود در قبال خاورمیانه را تبیین کرد. پایان بی‌اعتمادی، ایجاد کشوری برای فلسطینیان و خاتمه دادن به کشمکش هسته‌ای با ایران محورهای این طرح اعلام شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس در حقیقت ادعاهای محمود احمدی نژاد مورد تایید آمریکا قرار گرفته است ؟ شما در این برهه خاص زمانی این صحبتها را چگونه تفسیر میکنید ؟!

-- بدون نام ، Jun 4, 2009 در ساعت 11:22 AM