رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸

برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در ایران

مهدی کروبی و محسن رضایی در مناظره‌ای بی‌سابقه در تلویزیون ایران، رو در روی یکدیگر قرار گرفته و به بحث و گفتگو پرداختند.

این مناظره اولین مناظره از ‬مناظره‌‌هایی است که تا قبل از انتخابات ۲۲ خرداد، نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر خواهند داشت.

وقتی از این دو نامزد سئوال شد در صورت پیروزی در انتخابات، اولویت کاری آنها چه خواهد بود، محسن رضایی پاسخ داد: «اولویت من اقتصاد است و قصد به راه انداختن یک انقلاب اقتصادی دارم تا سیستم اقتصادی را از کنترل دولت خارج کنم.»

مهدی کروبی هم در پاسخ به این پرسش گفت که سود ناشی از درآمد نفت را (ماهیانه ۷۰ هزار تومان) بین ایرانیان بالای ۱۸‬سال توزیع خواهد کرد.

کروبی همچنین افزود که برای ایجاد اشتغال و حفظ حقوق شهروندی تلاش خواهد کرد.


محسن رضایی در ادامه این مناظره گفت که در صورت پیروزی، تلاش خواهد کرد فرصت اشتغال را برای مردم مهیا کند و گداپروری نخواهد کرد.

کروبی هم اظهار داشت که مسئله اشتغال و مبارزه با بیکاری و دفاع از حقوق مشروع مردم ایران مورد توجه او خواهد بود.

پیش از از شروع مناظره، مجری تلویزیون از نامزد‌ها خواست که در سخنان خود انتقادی متوجه دیگر نامزد‌ها (محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی) نکنند. بااین حال پس از اتمام این برنامه، مجری گفت که مردم در تماس‌های تلفنی گفته‌اند که این مناظره، «پرحرارت» نبوده است.

کروبی هم در پاسخ گفت که به آنها می‌گفتید که برای ما محدودیت‌هایی تعیین کرده بودید.

این سری از مناظره‌ها تحت عنوان «انتخاب برتر» انجام می‌شود.

چنین مناظره‌هایی در ایران بی‌سابقه نیست، اما سیاستمداران ایران به ندرت در مقابل افکار عمومی به بحث و مناظره می‌پردازند.


ایران در حدود ۲۰ کانال رادیو و تلویزیونی دارد که رئیس آن توسط آیت‌الله‌ علی خامنه‌ای منصوب می‌شود.
هیچ رادیو و تلویزیون خصوصی مجوز فعالیت در جمهوری اسلامی را ندارند.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه ‪ ۲۲‬خرداد برگزار می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در بیرون از استودیو، اعضای کمیسیون ستاد انتخابات صداوسیما، متشکل از نماینده‌ای از صداوسیما، وزارت کشور، دادستان و شورای نگهبان در کنار همراهان نامزدها حضور داشتند.

به نوشته ایسنا، همزمان با انجام مناظره زنده، همراهان نامزدهای ریاست‌جمهوری مجاز هستند دو بار به شکل کتبی اطلاعاتی را در اختیار کاندیدای انتخاباتی قرار دهند و مجری نیز از طریق گوشی با اعضای کمیسیون ستاد انتخابات صداوسیما در ارتباط است.

هم چنین مجری ۱۰ دقیقه وقت دارد که در طول مناظره صحبت کند.


در مناظره‌ زنده‌ تلویزیونی هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری ۱۰ دقیقه اول اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند. پس از آن مجری پیرامون اختلاف نظرها پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و هر کدام از طرفین ۴۰ دقیقه وقت دارند که به آن پاسخ دهند.

بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، جریان مناظره که به صورت زنده روی آنتن می‌رود، به هیچ وجه قطع نمی‌شود؛ اما عواقب هرگونه عدم رعایت قوانین از پیش تعیین شده، بر عهده خود نامزدهای ریاست جمهوری خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هم چنین بنا بر دستور عمل کلی مناظره‌، «نامزدهای دهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری موظف شده‌اند که در طول مناظره‌های تلویزیونی بر اصول کلی قانون اساسی و سیاست‌های نظام پایدار مانده و در گفتار خود مصالح نظام، عدالت و انصاف را رعایت کنند.»

چهارشنبه ۱۳ خردادماه، مناظره بین محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی از شبکه سه سیما در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه تا ۲۴ به روی آنتن خواهد رفت.

Share

نظرهای خوانندگان

کروبی در پایان مناظره اظهار داشت که محدود شده است.
برای این مناظره حدود و خط قرمزهایی گذاشته بودند، از جمله خط قرمز التزام به قانون اساسی.
صدا و سیما، سپاه و بسیج، بیت رهبری، شورای نگهبان اشکارا در این انتخابات دخالت کرده و از احمدی نژاد حمایت می کنند.

-- رحمان جوانمردی ، Jun 3, 2009 در ساعت 12:00 PM