رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ خرداد ۱۳۸۸

لایحه حذف اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران

مجلس ایران طرح اولیه لایحه‌ای را به تصویب رسانده که اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال در جمهوری اسلامی را متوقف می‌کند.

این لایحه با عنوان کلی «لایحه مجازات اسلامی» در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در درست بررسی است و بخش‌های مربوط به حذف اعدام افراد زیر ۱۸ سال از قوانین جمهوری اسلامی به تائید اعضای این کمیسیون رسیده است.

بر اساس این مصوبه و به گفته علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه، «اطفالی که بالغ شرعی هستند، سن بلوغ شرعی برای دختر ‪۹‬ سال و برای پسر ‪ ۱۵‬سال است، اما زیر ‪ ۱۸‬سال سن داشته باشند، چنانچه شبهه در کمال عقل و رشد آنها به وجود آید، حدود و قصاص برای آنها اجرا نمی‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اعضای کمیسیون قضایی مجلس طبق اصل ۸۵‬ قانون اساسی، این لایحه را بررسی می‌کنند که در صورت تصویب، برای تبدیل شدن به قانون باید به تائید شورای نگهبان برسد.

«اطفالی که بالغ شرعی هستند، اما زیر ‪ ۱۸‬سال سن داشته باشند، چنانچه شبهه در کمال عقل و رشد آنها به وجود آید، حدود و قصاص برای آنها اجرا نمی‌شود»

در صورتی که اجرای حکم «قصاص» در لایحه جدید مجازات اسلامی تغییرات ماهوی داشته باشد، باید در انتظار لغو حکم اعدام برای نوجوان بود، امری که خواسته بسیاری از فعالان حقوق بشر در جهان است.

ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که در آن حکم اعدام برای افرادی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل می‌شوند، صادر می‌شود.

در زندان‌های جمهوری اسلامی، ۱۳۰ نوجوان مجرم به اعدام محکوم شده‌اند و در انتظار اجرای احکامشان هستند.

براساس یک رویه قضائی در ایران، قوه قضائیه افرادی را که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب قتل و حکم قصاص آنها صادر شده، تا رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام نمی‌کند. فعالان حقوق‌بشر معتقدند فردی که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب قتل شده، اساسا نباید در مورد او حکم اعدام صادر شود.

جمهوری اسلامی با وجود تصویب معاهدات بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، که بر اساس آنها صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و نیز اعتراضات گسترده جهانی، کماکان به صدور و اجرای حکم اعدام برای متهمان نوجوان ادامه می‌دهد.

حکم سنگسار در تبریز نهایی نشده است
آقای جمشیدی همچنین گفت که حکم سنگسار یک زوج که گزارش‌ها از اجرای قریب‌الوقوع آن حکایت دارد، نهایی نشده است.

رحیم محمدی و کبرا بابایی دو فردی که هستند که محمد مصطفایی وکیل مدافع‌شان از سنگسار قریب‌الوقوع آنها خبر داده بود.

آن‌طور که آقای مصطفایی اعلام کرده است، موکلانش به «لواط و زنای محصنه» متهم شده‌اند.

اجرای حکم سنگسار در ایران برخلاف دستور صریح آقای شاهرودی همچنان ادامه دارد. در سال‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر سنگسار چند نفر در ایران منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«اظهارات صابری طلبکارانه است»