رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ خرداد ۱۳۸۸

سخنرانی انتخاباتی خاتمی در اهواز

محمد خاتمی می‌گوید باید به کسی رای داد که با «ندانم‌کاری» ایران را به خطر نیندازد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای خاتمی که در جمع مردم اهواز سخن می‌گفت، افزود که رئیس جمهوری آینده ایران، باید عزت و عظمت کشور را در سراسر جهان بالا ببرد.

وی خطاب به مردمی که برای شنیدن سخنرانی‌اش تجمع کرده بودند، گفت که حاکمی را انتخاب کنید که به حقوق شما احترام بگذارد.

رئیس جمهوری سابق ایران اظهار داشت باید به کسی رای دهیم که همانگونه که به عدالت اقتصادی توجه می‌کند، عدالت سیاسی و آزادی اندیشه را نیز پیگیری کند.

خاتمی افزود: «باید مسئولی را انتخاب کنیم که دانشجویان را ستاره‌دار نکند.»

آقای خاتمی با تمجید از کروبی، گفت که میرحسین موسوی کسی است که حق شهروندی و حرمت آزادی را پاس خواهد داشت.

وی همچنین، ایران را متعلق به همه اقوام و طوایف و همه مردان و زنان آن دانست.

خاتمی تاکید کرد که موانعی در مقابل آرای مردم وجود دارد و عده‌ای می‌خواهند که رای اکثریت ملت، غالب نباشد.


وی از مردم خواست «همت کنند و مثل دوم خرداد، معجزه بیافرینند.»

محمد خاتمی نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که پس از اعلام آمادگی میرحسین موسوی، به نفع وی کناره‌گیری کرد.

رئیس جمهوری پیشین ایران، پیش‌تر نیز از نامزدی آقای موسوی حمایت کرده بود.

میرحسین موسوی، ۱۹ اردیبهشت ماه اعلام کرد که عقایدش به محمد خاتمی ۹۰ درصد نزدیک بوده و خواستار ادامه «اصلاحات» است.

آقای موسوی که به عنوان فردی نزدیک به آیت‌الله خمینی شناخته می‌شود، طی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ پست نخست وزیری ایران را بر عهده داشت.

اصلاح‌طلبان ایرانی پیش‌تر علاقه‌مند بودند آقای موسوی به عنوان یک شخصیت میانه‌روی محبوب که به واسطه نزدیکی با آقای خمینی همچنان از مشروعیت بالایی برخوردار است، در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ شرکت کند.

با این حال وی به دلایلی که هرگز فاش نشد، از شرکت در انتخابات خودداری کرد و محمود احمدی‌نژاد با شکست اکبر هاشمی رفسنجانی به قدرت رسید.

پس از فوت آقای خمینی در سال ۱۳۶۸ پست نخست وزیری از میان برداشته شد.

میرحسین موسوی هم اکنون رئیس فرهنگستان هنر است.

Share

نظرهای خوانندگان

عمر رهبران بیعرضه با لباسهای بلند فاخر و
لبخند های مصنوعی که ایران را در محور شرارت
قرار دادند و در مقابل جنایتکاران جنگی ساکت
نشستند و غنی کردن انرژی هسته ای را هم برای بیش از دو سال و نیم متوقف کردند به سر آمده است. بهتر است در خانه هایتان به استراحت و تن پروری ادامه دهید. مردم ایران یکبار دیگر احمدی نژاد را بر مسند ریاست خواهند نشاند تا دم یک مشت تجار فاسد و "سیاستمداران بیعرضه وواده از سیاست و اقتصاد ایران کوتاه شود.

-- بدون نام ، May 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقای خاتمی اگر بر اینهمه ادعایی که می کنی صادقی می خواستی هم عملیات تروریستی را محکوم کنی و هم اعدام آن سه نگون بخت را! ذحکومت شما که دستش در آدمکشی بسیار باز است اگر این سه بیچاره ی اعدام شده اینهمه اتهام و نه نه محکومیت داشتند پس چرا رهبری تا کنون صبر کرده خوب اینها را می خواستید قبل از انفجار اعدام کنید. در ثانی آن نگون بخت فریب خورده قربانی که خودش هم در حمله انتحای قربانی حماقت خودش و همه ی آن دیگران شد، پس این سه جوان را الکی الکی کشتند، شما که سید اصلاحات بودی می خواستی دم برآوری! ای مرد! ای مرد! ای مرد!

-- بدون نام ، May 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

آقای خاتمی «ندانم کاران» اصلی در نظام اسلامی، شخص خمینی و اطرافیان او بودند و بعد هم دستگاه ولایت فقیه و ارگان های وابسته، و اینان مجرمان واقعی وضعیت به وجود آمده در ایران هستند.
امیدوار،

-- Omidvar ، May 30, 2009 در ساعت 03:00 PM

یک سوال از همه کاندیدا های محترم:

اگر انتخاب نشدید برنامه تان چیست؟؟

-- از وراث مالک دوزخ ، May 31, 2009 در ساعت 03:00 PM

بدون نام جان قربانت گردم، هم لباس کوتاهند و برادر لباس بلند! احمدی نژاد خوبیش این است که حکومت را در ...دفن خواهد کرد. دم و دهان تو هم به همین خاطر گرم!

-- بدون نام ، May 31, 2009 در ساعت 03:00 PM

تجمع ايثارگران و جانبازان در مقابل بنياد شهيد


كـلـمـه: جـمـعـي از ايـثـارگـران و جانبازان صبح ديروز مقابل بنياد شـهـيـد تـجـمع كردند و در اعتراض به اقدامات سال‌هاي اخير بنياد امـور جـانـبـازان و ايـثـارگران خواستار پاسخگويي رئيس كل بنياد به مشكلات‌شان شدند.
ايـن بـراي بـار چـنـدم اسـت كـه ايـثـارگـران و جانبازان براي رفع مـشـكـلات خـود تـجـمـع مي‌كنند. جانبازان و ايثارگران معترض در مقابل ساختمان بنياد شهيد كه ديروز براي سخن گفتن با مسئولان در خيابان طالقاني گرد آمده بودند، عنوان كردند طبق تصميم بنياد شـهـيـد، مـقـرر شده است اين افراد از بين حقوق و مزاياي جانبازي دولـتي يا صرفا حقوق و مزاياي اشتغال در اين بنياد يكي را انتخاب كـنند. اما جانبازان اين تصميم را اقدامي عليه اين قشر آسيب‌پذير مي‌دانند.
رسـول رسـتـگـاري‌پـور، جـانباز 80 درصد ماسك سفيد رنگي بر دهانش بسته است و با گلايه از بي‌توجهي بنياد امور جانبازان انتقاد مـي‌كـنـد: «سـال‌هـاسـت لايـحـه ايـثـارگـران مـيان مجلس و مجمع تـشـخـيـص مـصـلـحت نظام و شوراي نگهبان در رفت‌وآمد است و هـيـچ‌وقت هم در اين دولت به تصويب نرسيد. گويي دولت به عمد اين لايحه را مسكوت گذاشته است.»
او مـي‌گـويـد:«بنيـاد امـور جانبازان به‌جاي اينكه مدافع حقوق ما بـاشـد كـارهـايـي مـي‌كند كه به ضرر ماست. در حال حاضر بيشتر ما جانبازان با كمبود دارو و در دسترسي به داروها با مشكل مواجه‌ايم و به‌جز يك آسايشگاه، تمام آسايشگاه‌ها را بسته‌اند.»
معترضان به‌علت آنچه قطع سنوات و احتمال قطع حقوق ماهانه مي‌خوانند، شعارهايي براي بيان مشكلات‌شان سر دادند.
در بـرابـر صـداي ايـن اعتـراض‌هـا كسـي از ساختمان بنياد براي پـاسخگـويـي بـه مطـالبات اين قشر نيامد. آنها مداوم از رئيس بنياد مـي‌خـواستنـد كـه خـود را نشـان دهـد و پـاسـخ آنهـا را بـدهد.آنها از تاثيرات مخرب تصميمات اين بنياد بر امور معيشتي و خانوادگي خود اعلام نگراني كردند.
يكـي از ايـن جـانبـازان اظهـار كـرد كـه پيـش از موعد مقرر او را بـازنشستـه كـرده‌انـد; او گفـت كـه 6 سـال در خـط مقـدم جبهـه‌ها جنگيـده اسـت و با مدرك ليسانس در اين بنياد اشتغال داشته اما با آمدن يك نيروي جوان، ناچار به بازنشستگي زودهنگام شده است. اغـلــب جــانـبــازان در ايـن تجمـع حـاضـر بـه در اختيـار قـرار دادن تـوضـيـحـات و اطـلاعـات لازم دربـاره مـشـكـلات‌شـان بـا بـنـياد به خبرنگاران نشدند.

-- بدون نام ، May 31, 2009 در ساعت 03:00 PM