رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ خرداد ۱۳۸۸

هشدار رابرت گیتس به کره شمالی

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به کره شمالی هشدار داد در صورت ادامه تهدید واشینگتن یا متحدان آسیایی ایالات متحده، باید در انتظار واکنش شدید و فوری باشد.

کره شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد که پیمان آتش‌بس ۱۹۵۳ را ترک می‌کند و نسبت به احتمال حمله نظامی به کره جنوبی در صورت بازرسی کشتی‌های خود از سوی آن کشور هشدار داد.

مقامات کره شمالی اعلام کرده‌اند: «هر گونه اقدام خصمانه علیه جمهوری ما، از جمله توقف و بازرسی کشتی‌های صلح‌آمیز ما، با حمله فوری و قوی نظامی روبه‌رو خواهد شد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای گیتس که در نشست بین‌المللی مقام‌های امنیتی و دفاعی آسیا و حوزه اقیانوس آرام سخن می‌گفت، تاکید کرد که واشینگتن، در مقابل اقدامات پیونگ یانگ، دست روی دست نمی‌گذارد.


وزیر دفاع آمریکا (عکس از AP)

وی با اشاره به این‌که ما هرگز کره شمالی هسته‌ای را نخواهیم پذیرفت، ادامه داد که با این حال، برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ، فعلا تهدید مستقیمی برای آمریکا نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیتس با مقایسه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با کره شمالی، برنامه پیونگ یانگ را پیشرفته‌تر دانست و خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه هر دو کشور شد.

وزیر دفاع ایالات متحده اظهار داشت که برنامه هسته‌ای کره شمالی پیامدهای منفی چون ترغیب سایر کشورهای آسیایی به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای به دنبال خواهد داشت.

کره شمالی در هفته گذشته، یک آزمایش هسته‌ای و چند آزمایش موشکی انجام داد که واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

Share


در همین رابطه:
حالت آماده‌باش در شبه جزیره کره