رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ خرداد ۱۳۸۸

عفو بین‌الملل: ایران پیشگام اعدام نوجوان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود ایران را پیشگام اعدام نوجوانان مجرم در جهان معرفی کرد.

در این گزارش آمده است که ایران همچنان مجرمان زیر ۱۸ سال را به مرگ محکوم می‌کند و حکم سنگسار نیز در جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته می‌شود.

در گزارش سال ۲۰۰۹ سازمان عفو بین‌الملل که اخیرا انتشار یافته، آمده است که در ایران تا پایان ماه آوریل، ۱۳۹ نفر اعدام شده‌اند که دو تن از آنها به هنگام جرم، زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید که در ایران ۱۳۲ نوجوان به مرگ محکوم شده‌اند و در انتظار اجرای حکمشان در زندان‌ها به سر می‌برند.

بخش‌های دیگر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل به تشریح وضعیت فعالان حقوق بشر، زنان، آزادی بیان، اقلیت‌های مذهبی و اقلیت‌های قومی در ایران پرداخته است.

«در ایران زنان با «تبعیض» روبرو هستند، ده‌ها دانشجو از دانشگاه اخراج شده‌اند، برخی روزنامه‌ها توقیف و کاربرد زبان‌های اقلیت، همچنان در مدارس و ادارات دولتی ممنوع ‏است»

در این گزارش تصریح شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی به اعمال «محدودیت‌های سخت» در مورد آزادی ‌بیان، تشکل و ‏تجمع ادامه داده‌اند.

بنابر اعلام این گزارش،‌ ایران، فعالان جامعه مدنی، از جمله مدافعان ‏حقوق زنان و حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها را به شدت تحت «فشار» قرار داده‌ است.

عفو بین‌الملل افزوده است که در ایران، فعالان مدنی، دستگیر، بازداشت و از طریق ‏محاکمات غالباً «ناعادلانه»، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که در ایران زنان با «تبعیض» روبرو هستند، ده‌ها دانشجو از دانشگاه اخراج شده‌اند، برخی روزنامه‌ها توقیف و دسترسی به اینترنت محدود شده است و کاربرد زبان‌های اقلیت، همچنان در مدارس و ادارات دولتی ممنوع ‏است.

«تبعیض، آزار، دستگیری‌های ‏خودسرانه» اعضای اقلیت‌های مذهبی از دیگر محور‌های این گزارش است.

در این گزارش به وضعیت برادران علائی (آرش و کامیار) که به اتهام عضویت در شبکه‌ای «برانداز» به زندان محکوم شده‌اند نیز اشاره شده است.

این گزارش در پایان افزوده است که مقام‌های ایران تاکنون به بیش از ۵۰ نامه عفو بین‌الملل ‏پاسخ نداده‌ و از گفتگو درباره امکان دیدار اعضای این سازمان ‏از ایران سر باز زده‌اند.

Share


در همین رابطه:
۱۵۰۰امضا در حمایت از اعدام‌بس کودکان
تازه‌ترین گزارش درباره اعدام‌ها در ایران