رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ خرداد ۱۳۸۸

انتشار احکام متهمان «انقلاب مخملی»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار احکام دادگاه متهمان «انقلاب مخملی»، خواستار تحقیق و تفحص فوری درباره این پرونده و آزادی متهمان شد.

در بیانیه‌ای که از سوی این کمپین صادر شده، آمده‌است: «اسناد دادگاه‌ها به‌وضوح حکایت از این دارد که دادستان‌ها از اثبات مجرم بودن این افراد ناتوان بودند و نتوانستند شواهد قابل قبولی علیه این متهمین ارائه کنند.»

به گفته هادی قائمی، سخنگوی کمپین حقوق بشر، این اسناد «بی‌گناهی» متهمان را ثابت می‌کنند و نشان می‌دهند که دادرسی آن‌ها «ناعادلانه» و مبتنی بر روندی با «منشأ سیاسی» بوده‌است.

این احکام تا کنون منتشر نشده بودند و بنا به گزارش کمپین حقوق بشر، وکلا و خانواده‌های متهمان نیز به آن‌ها دسترسی نداشته‌اند.

آرش و کامیار علایی، سیلوا هارتونیان و محمد احسانی متهم هستند با همکاری دولت آمریکا در صدد برپایی «انقلاب مخملین» بوده‌اند. دادگاه انقلاب، آرش علایی را به شش سال زندان و بقیه متهمان را به سه سال زندان محکوم کرده‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرده که بر پایه احکام صادر شده برای این چهار نفر، دلائل قاضی پرونده در صدور حکم بر اساس اعترافات متهمان است. هادی قائمی می‌گوید که متهمان این اعترافات را در دادگاه تکذیب کرده‌اند.

این احکام تا کنون منتشر نشده بودند و بنا به گزارش کمپین حقوق بشر، وکلا و خانواده‌های متهمان نیز به آن دسترسی نداشته‌اند

بر اساس قوانین ایران، اعترافاتی که از سوی متهم تکذیب می‌شوند فاقد ارزش و اعتبار هستند و نمی‌توانند مبنای صدور حکم قرار بگیرند.

این سازمان مدافع حقوق بشر از مقامات قضایی درخواست کرده متهمان را به‌خاطر «اغتشاش نظریه حقوقی» قضات دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر، و «فقدان کامل مستندات» تبرئه کنند.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، حکم دادگاه تجدید نظر یک سند یک صفحه‌ای است که هیچ جزئیاتی در باره پرونده ارائه نمی‌کند.

آرش و کامیار علایی از سال ۱۹۹۸ میلادی در برنامه‌های درمان و پیشگیری ایدز به‌ویژه با تمرکز بر کاهش آسیب‌ها در معتادان تزریقی مشغول به فعالیت هستند. برادران علایی تیرماه سال گذشته بازداشت شده‌اند و تا کنون در بازداشت به سر می‌برند.

سیلوا هاروتونیان، از کارمندان مؤسسه آمریکایی تحقیقات و مبادلات بین‌المللی است که از پنجم مردادماه سال گذشته تاکنون به اتهام عضویت در «شبکه‌ای برانداز» و «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر می‌برد.

محمد احسانی، فیلم‌ساز و مستندساز ایرانی نیز حدود ۱۰ ماه قبل پس از بازگشت به ایران بازداشت و روانه‌ بند ۲۰۹ زندان اوین شد.

کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران متن کامل احکام صادر شده برای این چهار نفر را در تارنمای اینترنتی خود منتشر کرده‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

سلام حاج آقا خامنه ای خیلی شل عمل می کنی بگو بکشن. بیا اینم علامت تعجب از شل عمل کردنت!

-- بدون نام ، May 29, 2009 در ساعت 10:47 AM