رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ خرداد ۱۳۸۸

رکسانا صابری: اعتراف من تحت فشار بود

رکسانا صابری در مصاحبه‌ای گفت که ترس باعث شد تا به جاسوسی برای آمریکا اعتراف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی این مطلب را روز پنج‌شنبه در نخستین مصاحبه خود از زمان آزادی‌اش از زندان اوین بیان کرده ‌است.

رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی-آمریکایی است که به اتهام «جاسوسی» در ایران، نخست به هشت سال و سپس به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. وی که روز ۲۱ اردیبهشت پس از صد روز از زندان آزاد شده، هم‌اینک در ایالات متحده به‌سر می‌برد.

خانم صابری روز گذشته به رادیوی همگانی ملی (ان‌پی‌آر) گفت که به هنگام دستگیری در ۳۱ ژانویه هیچکس متوجه بازداشت و انتقال او از خانه‌اش به زندان نشد.

وی افزود که چهار مرد از افراد وزارت اطلاعات ایران او را همراه خود بردند و وی که همان روز به زندان اوین منتقل شده‌بود، اجازه تماس با خانواده یا دوستان را نداشت.

رکسانا صابری: «قطعاً، امیدوارم که یک روز به ایران برگردم»

رکسانا صابری در ادامه به ملیسا بلاک، میزبان برنامه محبوب خبری این شبکه آمریکایی گفت: «بعد از این‌که متوجه شدم کسی از جای من خبر ندارد خیلی ترسیدم و بازجویان مرا تهدید کردند و گفتند که اگر به جاسوس بودن برای ایالات متحده اعتراف نکنی، ممکن است ۱۰ یا ۲۰ سال این‌جا بمانی و شاید هم حتی اعدام شوی.»

این خبرنگار ۳۲ ساله ادامه داد: «و من فکر کردم که اگر برایم اتفاقی بیفتد خانواده‌ام نمی‌دانند من کجا هستم. شاید هم آنها هیچ‌وقت از جای من مطلع نشوند. بنابراین اعترافی دروغین کردم و گفتم، بله، من جاسوس آمریکا هستم.»

وی در ادامه گفت: «هنوز مطمئن نیستم مرا برای چه دستگیر کردند. دستگیری من برای خرید مشروب الکلی نبود، برای خبرنگاری بدون کارت هم نبود.»

این دو مورد از اتهاماتی بودند که مقام‌های ایرانی و رسانه‌ها در آغاز به عنوان دلایل بازداشت رکسانا صابری عنوان کرده ‌بودند.


عکس از AFP

خانم صابری به شبکه ان‌پی‌آر گفت که بازجویان اوین از آغاز کار، او را متهم به جاسوسی برای ایالات متحده کردند.

رکسانا صابری در ادامه گفت‌وگو افزود: «و هرچه من به آن‌ها گفتم که جاسوس نیستم، و تنها مشغول نوشتن یک کتاب هستم و مصاحبه‌هایی که می‌کنم برای نوشتن این کتاب است، کتابی که امیدوارم استفاده شود تا به انگلیسی‌زبانان سراسر جهان، تصویری معتدل‌تر از جامعه ایران نشان دهد - هرچه من این موضوع را برای آن‌ها گفتم، باز هم گفتند که من دروغ می‌گویم و من جاسوس آمریکا هستم.»

خانم صابری هم‌چنین اظهار داشت که با اینکه جسماً شکنجه نشد، ولی در زندان اوین با «فشارهای روانی و ذهنی شدیدی» روبرو شد.

وی در این گفت‌وگو ادامه داد: «چند روز اول، چندین ساعت توسط چهار مرد بازجویی و تهدید شدم، از بامداد تا شب، چشم‌بسته و رو به دیوار. چندین روز هم در سلول انفرادی بودم.»

به گفته صابری، وی را پس از چندین هفته در سلولی با «دیگر زندانی‌های سیاسی» قرار دادند.

«قطعاً برمی‌گردم»
رکسانا صابری در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد به ایران بازگردد گفت: «صد در صد.»

وی توضیح داد که طی شش سال اقامت خود در ایران، «عاشق کشور ایران» شده‌ است.
وی افزود: «بیشتر مردم خیلی با من مهمان‌نوازی کردند، خیلی مهربان و سخاوتمند بودند.»

خانم صابری ادامه داد: «قطعاً، امیدوارم که یک روز برگردم.»

رکسانا صابری پیش از بازداشت در ایران، در حال مطالعه برای تکمیل تحصیلات خود در رشته ایران‌شناسی، در سطح کارشناسی ارشد بود.
وی در سال ۱۹۷۷ از پدری ایرانی و مادری ژاپنی در آمریکا زاده شد.

Share

نظرهای خوانندگان

همانطور که در فایل مصاحبه شان من شنیدم ایشان همچنین اشاره کردند که متن کذایی "سند محرمانه" مهر و نشانه ای مبنی بر محرمانه بودن نداشته و از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک برای رفع اشکالات گرامری آن در اختیار ایشان گذاشته شده بوده. ایشان امکان دادند که آقای نیکبخت بخاطر دغدغه های حرفه ایشان در ایران بر وجود آن متن تاکید می کنند.

-- مهران ش ، May 30, 2009 در ساعت 10:47 AM