رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ خرداد ۱۳۸۸

«دستگیری عوامل بمب‌گذاری زاهدان»

یک بمب قوی ساعت ۱۹:۳۰ پنج‌شنبه، هنگام نماز مغرب و عشا در شهر زاهدان منفجر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این بمب که در محل مسجد امیرالمؤمنین شهر زاهدان منفجر شد، ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشته ‌است.

علی‌محمد آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌ای اولیه با تلویزیون دولتی ایران، شمار کشته‌شدگان را ۱۵ نفر و تعداد زخمیان را ۵۰ نفر ذکر کرد. وی در مصاحبه دوم خود که بامداد جمعه انجام شد، از درگذشت چهار نفر دیگر از مجروحان خبر داد که بدین ترتیب، شمار کشته‌شدگان به ۱۹ نفر رسید.

علی‌محمد آزاد، در دومین مصاحبه خود تعداد مجروحان این حادثه را ۱۲۵ نفر اعلام کرد که برخی از آنان بعد از درمان سرپایی از مراکز درمانی ترخیص شدند و ۸۰ مجروح اکنون در بیمارستان‌های زاهدان بستری هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: «در بین مجروحان این انفجار کودک چهارساله‌ای نیز مشاهده می‌شود که به همراه والدین خود برای اقامه نماز به مسجد رفته بودند.»

همچنین شماری از مردم در این حادثه دچار موج‌گرفتگی ناشی از انفجار شده‌اند. جراحات شماری از مجروحان شدید گزارش شده ‌است.

آقای آزاد هم‌چنین بامداد جمعه به واحد مرکزی خبر گفت که «عوامل این انفجار تروریستی چند ساعت پس از انفجار از سوی مأموران وزارت اطلاعات در زاهدان دستگیر شده‌اند.»


پس از انفجار (عکس از فارس)

استاندار زاهدان افزوده است که آن‌ها «قصد انجام عملیات تروریستی دیگری» نیز داشته‌اند.

علی‌محمد آزاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود خبر داد که بازجویی از دستگیرشدگان در اداره کل اطلاعات استان ادامه دارد و اظهار داشت: «پس از انجام تحقیقات لازم در این زمینه اعضای این گروهک تروریستی به عنوان عوامل بمب‌گذاری به سزای عملشان خواهند رسید.»

گزارش‌های اولیه علت این انفجار را «حمله انتحاری» ذکر کرده ‌بودند.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته ‌است.

بر پایهٔ گزارش‌ها، این مسجد شیعی امروز به دلیل سالروز درگذشت فاطمه زهرا، دختر پیامبر اسلام با ازدحام بیش از معمول روبه‌رو بوده ‌است.

کمی پس از انفجار پلیس افراد تجمع‌کننده در برابر مسجد را متفرق کرد و کنترل اوضاع را به‌دست گرفت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، پنج‌شنبه‌شب خودروهای امدادی در حال انتقال مجروحان حادثه به مراکز درمانی بودند.

«خنثی‌سازی بمبی دیگر»
خبرگزاری فارس در گزارش دیگری نوشته است که به فاصله اندکی از وقوع انفجار در مسجد علی بن ابی‌طالب زاهدان، «یک بمب دیگر در حوالی این مسجد کشف و خنثی شد.»

این «بمب» در اطراف این مسجد و توسط نیروهای انتظامی کشف و خنثی شده ‌است.

مسجد امام علی‌ابن ابی‌طالب زاهدان پس از مسجد جامع این شهر، دومین مسجد اصلی شیعیان است. شمار زیادی از سنیان نیز در این شهر زندگی می‌کنند.

صبح امروز حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در این مسجد به حمایت از محمود احمدی‌نژاد سخنرانی کرده بود و حامیان محمود احمدی‌نژاد همواره از این مسجد به عنوان یکی از محل‌های گردهمایی‌های خود استفاده کرده‌اند.

در زمان جنگ ایران و عراق نیز این مسجد محل اعزام سربازان به جبهه‌ها بود و حدود ۱۰ سال پیش نیز بمبی در این مسجد منفجر شد.


سقف مسجد امیرالمؤمنین (عکس از ایرنا)

پیش از این نیز بمب‌گذاری‌هایی در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران رخ داده‌ است.

گروه جندالله از گروه‌های مسلح سنی‌مذهب در جنوب شرق ایران، مسئولیت بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۷ در زاهدان را برعهده گرفته‌ است.

این گروه که به «جنبش مقاومت ملی ایران» تغییر نام داده، هدف اصلی خود را «دفاع از حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان» اعلام کرده است.

مقامات ایرانی گروه جندالله را «در ارتباط با گروه تروریستی القاعده» می‌دانند.

جنوب شرق ایران در سال‌های اخیر صحنه‌های خشونت‌های دیگری نیز بوده‌است که مقامات دولتی ایران، عوامل آن‌ها را «اشرار مسلح» می‌نامند.

Share

نظرهای خوانندگان

مردم صبور ایران برای پی بردن به این جنایت باید به پایه و اساس آن توجه کنند. پایه و اساسش خود روحانیت است. من از شما مردم دعوت می کنم به سخنان حجت الاسلام و الامسلمین آقای مهدی دانشمند نماینده فرهنگی آیت الله خامنه ای در شهر یزد توجه کنید و خصوصا آنرا برای همه بفرستید تا مردم روشن شوند. دوم اینکه هر چه زودتر این روحانیت را با تظاهرات و با مبارزه ی منفی و غیر خشونت بار با آمدن و خوابیدن در خیابان از قدرت بر کنار کنید وگرنه این طلیعه ی بسیار خطرناکی ست که سی سال است انبار شده است. خواهش می کنم به این سخنان نگاه کنید:
http://www.youtube.com/watch?v=5koy64MNF6c

-- بدون نام ، May 28, 2009 در ساعت 05:20 PM

براي سلامتي حاج آقا مكارم از مجروحين حادثه صلوات

-- مهدي ، May 29, 2009 در ساعت 05:20 PM