رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۸

سطح تولید اوپک تغییر نمی‌کند

سازمان اوپک امروز پنج‌شنبه تصمیم گرفت که میزان تولید خود را تغییر ندهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشانه‌های بهبود اقتصادی در جهان و افزایش بهای نفت خام باعث این تصمیم در سازمان کشورهای صادرکننده نفت شده‌ است.

بنا بر گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران (شانا) حتی ایران نیز که معمولاً از کاهش تولید اوپک حمایت می‌کرد، با حفظ سطح کنونی همراه شده‌ است.

۱۲ کشور عضو اوپک معتقدند که بازار نفت با عرضه بیش از اندازه روبه‌رو است، ولی این کشورها از سطح کنونی قیمت نفت که بالای ۶۰ دلار در هر بشکه قرار دارد، راضی هستند.
البته اعضای اوپک، هدف درازمدت خود را رسیدن به قیمت ۷۵ دلار در هر بشکه اعلام کرده‌اند.

شکیب خلیل، وزیر انرژی الجزایر در این باره گفت: «تصمیم ما برای نگه داشتن حد کنونی به این خاطر است که می‌بینیم وضعیت برای آینده رو به بهبودی است.»
به گفته وی، صادرات اوپک در سطح ۲۴.۸۴۵ میلیون بشکه در روز خواهد ماند.


وزیر نفت ایران هنگام ورود به اجلاس امروز اوپک (عکس از رویترز)

سازمان اوپک که ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، برای تثبیت بازار، سطح تولید خود را طی سال گذشته سه بار کاهش داد. این کاهش‌ها تلاشی بود تا از سقوط بیشتر نفت ۱۴۷ دلار ژوئیه ۲۰۰۸ که در ماه دسامبر به ۳۲ دلار و ۴۰ سنت رسیده‌بود جلوگیری شود.

برخی وزرای کشورهای مختلف ابراز نگرانی کرده بودند که کاهش بیشتر تولید در نشست امروز اوپک، باعث افزایش شدید بهای نفت و فشار بیشتر بر اقتصاد بحران‌زده جهانی شود.

اما شُکری غانم، رئیس شرکت نفت لیبی پیش از نشست امروز در این باره گفت: «ما نباید اوضاع را برای اقتصاد جهان از این بدتر بکنیم.»

بهای نفت خام در یک رکورد شش‌ماهه، روز چهارشنبه به بالای ۶۳ دلار رسید و امروز با ۴۱ سنت کاهش به بهای ۶۳.۰۴ دلار در هر بشکه فروش رفت.

یکصد و پنجاه و سومین اجلاس اوپک با حضور ۱۲ کشور عضو امروز در وین اتریش برگزار شد.

Share


در همین رابطه:
بهای نفت باز هم افزایش یافت
نوذری: نفت در بازار زیاد است