رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۸

بولیوی: به ایران اورانیوم نداده‌ایم

بولیوی اتهام تحویل اورانیوم به ایران را رد کرد.

هفته جاری، یک سند محرمانه در وزارت خارجه‌ اسرائیل مدعی شده است که ونزوئلا و بولیوی «تامین اورانیوم ایران» را به عهده دارند.

اورانیوم از موادی است که در صورت غنی‌سازی بالا می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای نیز به ‌کار رود.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت بولیوی اتهام اسرائیل را رد کرد و هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز اتهامات اسرائیل مبنی بر کمک این دو کشور به برنامه هسته‌ای ایران را «موردی دیگر از لیست اتهامات» نامید.

لوئی آلبرتو اِچازو، وزیر معادن بولیوی، با پذیرش وجود معادن دست‌نخورده اورانیوم در بولیوی گفت که با این حال کشورش «حتی عنصر فلزی رادیواکتیو را نیز تولید نمی‌کند.»


مورالس، رئیس جمهوری بولیوی

وی افزود: «حتی مطالعه دقیق زمین‌شناسی هم بر روی این ذخایر اورانیوم صورت نگرفته است، چه برسد به این‌که صحبت از صادرات به کشور دیگری مطرح شود.»

خوآن رامون کوئینتانا، یکی از وزیران بولیوی، سرویس اطلاعاتی اسرائیل را «مشتی دلقک بی‌کفایت» نامید و آقای اچازو از انتشار یک پاسخ رسمی از سوی وزارت خارجه بولیوی به این گزارش اسرائیلی خبر داد.

رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در خلال دیداری از برزیل در واکنش به این خبر اظهار داشت: «این یک مورد دیگر در فهرست اتهاماتی است که دولت ما باید با آن‌ها مبارزه کند، اتهاماتی از قبیل این‌که ما بهشت قاچاقچیان مواد مخدر هستیم و یا این‌که ما از تروریست‌ها حفاظت می‌کنیم.»

هوگو چاوز ادامه داد: «هر اتهامی را به ما می‌زنند. من دیروز در خبرها دیدم که یک سند ادعایی رسمی دولت اسرائیل گفته‌است که ونزوئلا به ایران در ساخت بمب اتم کمک می‌کند.»


چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا (عکس‌ها از رویترز)

با این حال، هوگو چاوز به طور مستقیم مطالب این گزارش را تکذیب نکرد.

روابط رو به گسترش دیپلماتیک که از سال ۲۰۰۷ میان ایران و بولیوی برقرار شده، با سفر اواخر سپتامبر ۲۰۰۷ رئیس جمهوری ایران به بولیوی تقویت شده‌ است.

ایران اعلام کرده‌ است که طی پنج سال، برای توسعه صنایع و اقتصاد بولیوی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

بولیوی در سال ۲۰۰۹، و پس از حمله اسرائیل به نوار غزه، روابط دیپلماتیک خود را با آن کشور قطع کرده‌است.

ونزوئلا نیز با ایران روابط نزدیک و دوستانه‌ای دارد.

Share


در همین رابطه:
«ونزوئلا و بولیوی به ایران اورانیوم می‌دهند»