رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۸

اسرائیل درخواست آمریکا را رد کرد

اسرائیل به درخواست ایالات متحده برای توقف گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین، ‌بی‌اعتنایی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز گذشته چهارشنبه از اسرائیل خواست تا تمامی فعالیت‌های مبنی بر گسترش شهرک‌ها را در زمین‌های اشغالی فلسطینیان متوقف کند.

بنا بر این گزارش، مارک رگِو، سخنگوی دولت اسرائیل امروز در پاسخ به این درخواست دولت اوباما گفت: «جریان عادی زندگی در شهرک‌های بخش اشغالی کرانه باختری ادامه خواهد یافت.»

تحلیلگران این پاسخ وی را به معنای ادامه گسترش ساخت‌وساز در شهرک‌ها می‌دانند.

رگو در ادامه به خبرنگاران گفت: «سرنوشت شهرک‌ها در مرحله نهایی مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان مشخص خواهد شد و در این فاصله زندگی عادی باید بتواند در آن شهرک‌ها ادامه یابد.»

این پاسخ سخنگوی دولت اسرائیل در حالی اظهار می‌شود که خانم کلینتون گفته‌ بود: «باراک اوباما می‌خواهد که همه شهرک‌سازی‌ها متوقف شود، نه فقط بخشی از آن‌ها، نه فقط شهرک‌های جداافتاده، و نه فقط رشد طبیعی جمعیتی در آن‌ها.»


دیدار وزرای خارجه آمریکا و مصر ، پیش از دیدار باراک اوباما با محمود عباس (عکس از AP)

درخواست هیلاری کلینتون، اندکی پیش از قرار ملاقات روز پنج‌شنبه باراک اوباما با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کاخ سفید ابراز می‌شود.

دولت اوباما برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح میان اسرائیل و فلسطینیان کوشش می‌کند و مسئله شهرک‌ها از معضلات اساسی بر سر راه آغاز این مذاکرات است.

محمود عباس، توقف ساخت شهرک‌های جدید را پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح با اسرائیل قرار داده ‌است.

یکی دیگر از مقام‌های ارشد اسرائیلی نیز در واکنش به درخواست ایالات متحده گفت: «کلینتون کاری به‌جز بیان دوباره اختلاف نظرهایی که در خلال ملاقات ۱۸ مه در واشینگتن، میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو روی داد، انجام نداده‌ است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از این گفته‌بود که کابینه او شهرک‌های جدیدی در مناطق اشغالی نمی‌سازد و «به خاطر رشد طبیعی جمعیت» تنها ساخت‌وساز در شهرک‌های موجود را ادامه می‌دهد.

رد درخواست ایالات متحده برای توقف شهرک‌سازی، روشن‌ترین نمونه شکاف میان دیدگاه‌های این دو دولت تا حال حاضر است.

دولت باراک اوباما قول داده ‌است تا در چارچوب تغییر رویکرد خود به منطقه، برای آغاز مذاکرات صلح کوشش کند. بنیامین نتانیاهو و دولت او که از گروه‌های تندرو و دست راستی تشکیل شده، با بسیاری از رویکردهای آشتی‌جویانه مخالفت نشان داده‌اند.

Share