رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ خرداد ۱۳۸۸

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سکوت، زیبنده نبود
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «جاى سکوت نبود» به قلم حسین شریعتمداری، به انتقاد از جامعه روحانیت مبارز به دلیل صادر نکردن بیانیه در حمایت از احمدی‌نژاد در انتخابات پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «در خبرها آمده است که اکثریت اعضای جامعه محترم روحانیت مبارز، دکتر احمدی‌نژاد را کاندیدای اصلح برای ریاست جمهوری دهم تشخیص داده‌اند، ولی از آنجا که مطابق آئین‌نامه داخلی این تشکل روحانی، اعلام نظر رسمی نیاز به دوسوم آراء دارد، جامعه روحانیت مبارز تصمیم به سکوت گرفته و قرار نیست در انتخابات پیش روی از نامزد مشخصی حمایت کند.»

به نوشته کیهان، «آیا معیارهای یاد شده (در مورد آقای احمدی‌نژاد)- که فقط اندکی از بسیارهاست- مورد تاکید حضرت امام(ره) برای انتخاب اصلح نبوده و نیست؟ اگر هست- که هست- به یقین انتظار از جامعه محترم روحانیت مبارز آن است که برای کمک به مردم در انتخاب اصلح، این معیارها و ملاک‌ها را به صراحت و روشنی اعلام کرده و به آگاهی مردم برساند.»

این روزنامه می‌افزاید: «سکوت، در شرایط حساس کنونی زیبنده جامعه محترم روحانیت مبارز نیست و اعلام معیارها و ملاک‌ها برای انتخاب اصلح انتظار طبیعی و منطقی مردم از روحانیت است، این درخواست از آن جهت نیز ضروری است که مبادا برخی جریانات ناسالم به این توهم دامن بزنند که مثلاً در میان اعضای محترم جامعه روحانیت مبارز-خدای نخواسته- افرادی نیز یافت می‌شوند که اعلام معیارهای مورد نظر امام راحل(ره) را به زیان نامزد مورد علاقه خود تلقی می‌کنند!»

متن کامل سرمقاله

تحزب، تعارف نیست
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «چرا به کروبی رای بدهیم؟» به قلم عطاءالله مهاجرانی، دلایل حمایت خود از مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «حکومت مردم‌سالاری بدون سازماندهی و تحزب، تعارفی بیش نیست. مگر آنکه مرادمان از مردم‌سالاری، همان حضور نمایشی و البته مدیریت شده مردم در استقبال و بدرقه باشد. چنین حضوری را می‌توان حضور در سطح خواند. حضور دیگر، حضور تاثیرگذار مردم در تصمیم‌گیری‌هاست. مهمترین رکن و نماد این حضور مشارکت در انتخابات است.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «آقای کروبی پس از برگزاری انتخابات دوره نهم، در اندیشه تاسیس حزب بر آمد. حزب اعتماد ملی را تاسیس کرد. اعتماد ملی را به عنوان روزنامه‌ای تاثیرگذار با تکیه بر تجربه مطبوعات دوران اصلاحات منتشر کرد. درصدد تاسیس شبکه تلویزیونی بر آمد که ناگاه پایش به سنگی برآمدی! در واقع همان سخنانی را که دیگران به عنوان طرح و نظر و یا مسامحتا نظریه مطرح کرده‌اند و می‌کنند، آقای کروبی عمل کرد.»

این روزنامه افزوده است: «در انتخابات دهم، آقای کروبی گام مهم دیگری برداشت. افق نگاه خود را از گستره حزب اعتماد ملی فراتر برد و افرادی از خارج حزب را برای همکاری دعوت کرد. بدون شک شاخص‌ترین این جمع آقای کرباسچی است.»

متن کامل سرمقاله

استقلال قوه قضائیه «در خطر»
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «استقلال جوهر قوه قضائیه» توصیه‌هایی برای صیانت از آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «نکته مهم در ماجرای رکسانا صابری اینست که قوه قضائیه این جاسوسه را بدون آنکه امتیازی برای کشور بگیرد آزاد ساخته است. محکومیت اولیه به هشت سال زندان تعزیری و همچنین توصیه‌هائی که از خارج قوه قضائیه برای آزادی وی شد، همگی نشان می‌دهند این اقدام چیزی نبود که قوه قضائیه بدون فشار و دخالت دیگران به آن مبادرت کرده باشد.»

سرمقاله‌نویس جمهوری اسلامی می‌افزاید: «جاسوسه‌ای که تا آخرین لحظه بازداشت سرود ملی آمریکا را زمزمه می‌کرد و با اعلام این مطلب در مقابل دوربین‌های خبری وفاداری خود به آمریکا را نشان داده و به جاسوسی برای آمریکا افتخار کرد، چرا مشمول کاهش محکومیت و تبدیل ۸ سال حبس تعزیری به ۲ سال حبس تعلیقی شد؟»

این روزنامه افزوده است: «آنچه در ماجرای رکسانا صابری موجب تاسف است، اینست که مسئولان قوه قضائیه با تاثیرپذیری از سایر قوا، استقلال این قوه را به خطر می‌اندازند و اعتماد مردم را به دستگاه قضائی کشور دچار خدشه می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فردا و پس فردای انتخابات»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سیاست تثبیت نرخ ارز و آثار آن بر تولید و صادرات»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «چهار سال کافی نیست؟!»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «مسکو-حماس در برابر فتح- واشنگتن»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «پتروشیمی غیرنفتی نیست»

سرمقاله آفتاب یزد با عنوان «همین چهار نطق کافی است!‌»

Share

نظرهای خوانندگان

ما تا کی قراره تو"شرایط حساس کنونی " باقی بمونیم؟!؟!؟!؟!؟!

-- فرزاد ، May 27, 2009 در ساعت 09:00 AM