رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ خرداد ۱۳۸۸

تمایل ایتالیا به میانجی‌گری در پرونده ایران

سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا از تمایل کشورش برای میانجی‌گری در پرونده هسته‌ای ایران خبر داد.

آقای برلوسکنی در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که ایتالیا قصد دارد در تلاش‌های بین‌‌المللی برای رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه‌ی هسته‌ای تهران، نقش میانجی را ایفا کند.

وی در همین راستا به سفری که قرار بود فرانکو فراتینی، ‌وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران داشته باشد اشاره کرد.

این سفر در آخرین لحظات و پس از آن لغو شد که تهران از فراتینی درخواست کرد به جای تهران، در استان سمنان که اوایل روز موشکی را در آنجا آزمایش کرده بود، با محمود احمدی‌نژاد، ‌ملاقات کند.

برلوسکنی درباره سفر فراتینی به تهران گفت که باوجودی که محل این دیدار از قبل هماهنگ شده بود، اما مقام‌های ایران آن را تغییر دادند و ما ترجیح دادیم که این دیدار را به زمان دیگری موکول کنیم.

ایتالیا یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران در اروپا است و علاقه‌مند به ایفای نقش فعال در پرونده هسته‌ای ایران است. با این حال، این کشور عضو گروه پنج به‌علاوه یک که با تهران در این خصوص مذاکره می‌کنند، نیست.


نخست وزیر ایتالیا (عکس از رویترز)

به گزارش رویترز، برلوسکنی در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته است: «ما با گفت‌وگو با تهران موافقیم، اما باید محدودیت زمانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد.»

وی در عین حال تاکید کرد که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش کرده است که فرانکو فراتینی وزیرخارجه ایتالیا نیز اعلام کرده است که جامعه جهانی باید با ادامه مذاکرات، مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران خارجی اظهار داشت که ایران تنها در چهارچوب آژانس به مذاکرات ادامه می‌دهد.

وی آغاز دوباره مذاکرات را نیز به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول کرد.

Share


در همین رابطه:
لغو سفر وزیرخارجه ایتالیا به ایران