رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ خرداد ۱۳۸۸

محکومیت «نقض» آزادی‌ مذهبی در ایران

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از «نقض» آزادی مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرد.

جمهوری چک که ریاست دوره‌ای این اتحادیه را بر عهده دارد، در این بیانیه، «آزار و اذیت» افرادی را که در ایران به طور قانونی اعتقادات مسیحی خود را ابراز می‌دارند، محکوم کرده است.

این اتحادیه در بیانیه خود آورده است که هامیک خاچیکیان، جمال قالیشورانی، نادره جمالی، مرضیه امیرزاده و مریم رستم‌پور که در دی و اسفند ماه سال گذشته دستگیر شده‌اند، «هنوز بدون اتهام» در بازداشت به سر می‌برند.

اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به محکومیت علاءالدین حسین، همایون شکوهی و سیدامیرحسین باب‌اناری به هشت ماه حبس اعلام کرد که «هدف از این تعقیب، سرکوب انتخاب آزاد و ابراز باور مذهبی است.»

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین، نسبت به ادامه بازداشت هفت رهبر جامعه بهائیان در ایران اظهار نگرانی شده است.

بنابر اعلام اتحادیه اروپا، تعقیب و بازداشت رهبران جامعه بهائیان در ایران، «سرکوب هویت مذهبی بهایی» و سرکوب فعالیت‌های این «جامعه قانونی» را هدف قرار داده است.

در این بیانیه، «آزار و اذیت» افرادی را که در ایران به طور قانونی اعتقادات مسیحی خود را ابراز می‌دارند، محکوم شده است

در بند آخر این بیانیه، به وضعیت سیدحسین کاظمینی بروجردی که به همراه چندتن از پیروانش در زندان به سر می‌برد، اشاره شده و آمده است که مسئولان زندان «با وجود وضعیت وخیم جسمی بروجردی، از بستری کردن وی در بیمارستان سر باز زده‌اند.»

اتحادیه اروپا از مقام‌های ایران خواسته است که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

شهریور سال گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود درباره آزادی‌های مذهبی، از ایران به خاطر «رفتار خشن و ظالمانه نسبت به اقلیت‌های مذهبی» انتقاد کرد.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا آمده است که آزادی مذهب در ایران رو به «وخامت» نهاده و گفتار و کردار حکومت برای «تقریبا تمامی گروه‌های غیر شیعه و بخصوص بهائیان، درویشان، مسیحیان انجیلی و اعضای جامعه یهودی، فضای تهدید‌آمیزی» ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، «حبس، آزار، ارعاب و تبعیض به خاطر اعتقادات مذهبی» از سوی مقامات جمهوری اسلامی ادامه دارد.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، پیروان مذاهبی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده‌اند، مانند بهائیان، «از آزادی عمل به فرائض دین خود محروم هستند.»

در این گزارش همچنین، از این‌که مقام‌های جمهوری اسلامی، تفسیری از دین ارائه می‌کنند که بر اساس آن، حقوق زن و مرد یکسان در نظر گرفته نمی‌شوند، انتقاد شده است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
انتقاد از تحدیدات مذهبی اهل تسنن در ایران
انتقاد آمریکا از محدودیت آزادی‌های مذهبی در ایران

نظرهای خوانندگان

دیدیم که چقدر جمعیت کثیر مسلمانان در اروپای حامی صهیونیسم امنیت جانی دارد و می تواند در مناصب بالا و یا متوسط جای گیرد.
دیدیم که زبان فارسی و یا عربی جزو زبانهای اقلیت ها شناخته شده است و مردم به زبان فارسی و یا عربی می توانند در مدارس و یا دانشگاهها به تحصیل بپردازند. شما ...هستید نه دیگران. دست ...خود را از کشورهای ما بیرون برید وگرنه باید نتیچه کارهای ... خودرا دریافت کنید.

-- بدون نام ، May 26, 2009 در ساعت 03:00 PM

اخوندها به گرد پاي غرب هم نميرسند

-- سياوش ، Jun 5, 2009 در ساعت 03:00 PM