رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ خرداد ۱۳۸۸

ابهام در قرارداد گازی ایران و پاکستان

حجت‌الله غنیمی‌فرد، نماینده ویژه وزیر نفت در «خط لوله صلح» می‌گوید که تنها از نظر وی، قرارداد گازی این خط لوله میان ایران و پاکستان نهایی شده است.

آقای غنیمی‌فرد و بسیاری از رسانه‌ها، دو روز گذشته در حاشیه اجلاس سه جانبه امنیتی ایران، پاکستان و افغانستان از امضای این قرارداد میان رضا کسایی‌زاده مدیر عامل شرکت صادرات گاز از جانب ایران و سیدحسن نواب مدیر عامل شرکت سیستم‌های خط لوله بین ایالتی پاکستان خبر داده بودند.

با گذشت دو روز از انتشار امضای این قرارداد گازی، امروز سه‌شنبه آقای غنیمی‌فرد در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت که تنها از نظر وی، «تمام بندهای قرارداد و اصلاحات انجام و نهایی شده است.»

آن‌طور که این خبرگزاری گزارش کرده است، متن نهایی این قرارداد قرار است سه هفته آینده امضا شود؛ خبری که آقای غنیمی‌فرد حاضر نشد آن را تائید کند.

این مقام نفتی تنها به این نکته که متن این قرارداد نهایی شده است، بسنده کرد.

گزارش‌‌ها برخلاف آنچه که مقام‌های نفتی دولت نهم اعلام کرده‌اند، حکایت از آن می‌کند آنچه که به عنوان امضای قرارداد گازی میان ایران وپاکستان نامیده شده، در واقع بیانیه‌ای در جهت گسترش همکاری‌های گازی بوده و سندی که مقام‌های گازی دو کشور امضا کرده‌اند، یک تفاهم‌نامه‌ای همکاری بوده است.


امضای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان از سوی روسای جمهوری دو کشور

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که براساس توافق‌های اولیه، قیمت گاز صادراتی ایران به پاکستان پس از تکمیل لوله انتقال گاز به پاکستان که زمان آن مشخص نیست و همچنین قیمت میانگین گاز صادراتی ایران به ترکیه و احتمالا ارمنستان مشخص می‌شود.

روز گذشته نیز مقام‌های دولت نهم و رسانه‌ها یک روز پس از انتشار این خبر که «قرارداد صدور گاز ایران به پاکستان امضا شده است»، اعلام کردند که «امضای نهایی آن به انجام گفتگوهای دیگری در آینده» منوط شده است.

مذاکرات قرارداد صادرات گاز ایران موسوم به خط لوله صلح سال‌هاست که بین سه کشور ایران، هند و پاکستان در جریان است.

هند و پاکستان بر سر حق تزانزیتی که اسلام‌آباد از گاز صادراتی ایران مطالبه می‌کند، اختلاف دارند و همین اختلاف باعث شده است که مذاکرات خط لوله صلح تاکنون به نتیجه نرسد.
مقام‌های هندی همچنین اعلام کرده‌اند که با قیمت گاز وارداتی ایران موافق نیستند.

مذاکرات خط لوله صلح میان ایران و پاکستان در ماه‌های اخیر بدون حضور مقام‌های هندی پیگیری می‌شود.

گفتگوها در مورد پروژه خط لوله ۲۷۰۰ کیلومتری ایران- پاکستان- هند از سال ۱۹۹۴ آغاز شده است.

Share


در همین رابطه:
قرارداد گازی ایران و پاکستان امضا شد