رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ خرداد ۱۳۸۸

اعتراض به فضای «یاس‌آلود» جامعه

گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با انتشار بیانیه‌ای به آنچه که فضای «یاس‌آلود» در جامعه و دانشگاه نامیدند، اعتراض کرده‌اند.

متن کامل این بیانیه که بیش از هزار دانشجو آن را امضاء کرده‌اند، در خبرنامه امیرکبیر منتشر شده است.

در این بیانیه، از سیاست‌های «تنگ‌نظرانه و آمرانه دولتی» در حوزه‌های مربوط به زنان به شدت انتقاد شده است.

به اعتقاد صادرکنندگان این بیانیه، این سیاست‌های «تنگ‌نظرانه»، تنفس را برای نیمی از جامعه «سنگین و سرب‌آلوده» کرده است.

اعمال تبعیض‌های جنسیتی، برخورد امنیتی- پلیسی و غیرکارشناسانه با آسیب‌های اجتماعی از نظر این دانشجویان، منجر به «تضییع حقوق و تحدید آزادی‌های اساسی» شده است.

«رفتارهای زننده، غیرمسئولانه و بی‌نتیجه با نوع پوشش و حجابی که مورد پذیرش عرف جامعه است و اجبارهای قانونی و غیرقانونی در این زمینه، کمکی به اخلاق نمی‌کند»

انگیزه انتشار این بیانیه آن‌طور که امضا کنندگان آن اعلام کرده‌اند، «فضای آغشته به بی‌اعتمادی و سرخوردگی در دانشگاه‌ها» است.

این بیانیه افزوده است: «ذهنیت‌های تنگ‌نظرانه و متصلبی وجود دارد که حضور زنان و دختران را در عرصه عمومی برنمی‌تابد.»

این بیانیه دانشجویی همچنین اعلام کرده است: «رفتارهای زننده، غیرمسئولانه و بی‌نتیجه با نوع پوشش و حجابی که مورد پذیرش عرف جامعه است و اجبارهای قانونی و غیرقانونی در این زمینه، کمکی به اخلاق نمی‌کند.»

بیانیه بیش از هزار دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان در حالی منتشر می‌شود که به فاصله کمتر از سه هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فشار‌ها علیه فعالان مدنی، فعالان حقوق زن و دانشجویی اندکی کاهش یافته است.

قوه قضائیه در هفته‌های برخی از دانشجویان زندانی و زنان بازداشت شده را آزاد کرده است، اما تعدادی از دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی همچنان در زندان به سر می‌‌برند.

Share

نظرهای خوانندگان

دوست عزیز، پیش از انقلاب هم جوانان ایرانی آزادی چندانی در این که چطور لباس بپوشند یا موهای خود را درست کنند نداشتند. ظاهراً آزادی بود و حتی ما در دهه چهل شمسی یا همان شصت میلادی نیز دختران مینی ژوپ پوش را در بعضی از نقاط تهران یا بعضاً در بعضی از شهرستان های بزرگ (ولی خیلی کم در این آخری) در خیابانها و مجالس می دیدیم یا مردان جوانی که شلوار تنگ و به قول معروف "بدن نما" به تن می کردند، چند تا از دکمه های پیراهن را از جلو باز می گذاشتند تا پشمهای سینه شان به شکلی "سکسی" نمایان شده و جلب توجه دخترها را بکند ... یا موهای بلند و ریش داشتند یا صورتشان را سه تیغه اصلاح می کردند و ...

اما با همه این حرفها، بیشتر مردم، حتی بسیاری از متجددها از انتقاد و ایراد گرفتن به آن وضعیت ظاهری لباس و سر و وضع "بعضی ها" کوتاهی نمی کردند. در مواردی، در سالهای 40 شمسی، پلیس جلوی جوانان مو بلند هیپی-نما را در خیابانها می گرفت و با یک ماشین اصلاح نمره 1 وسط سرشان یک "چهارراه" باز می کرد به این شکل که یکبار عمودی و یکبار افقی دو خط که در وسط سر با هم تلاقی می کردند از موهای سر این جوانان موبلند را می تراشید تا مجبور شوند به سلمانی رفته و همه موهای خود را به قول معروف "از ته" بتراشند!

دوستان عزیز، گرایش به جوان آزاری و جوان کشی در کشور باستانی ما یک رسم بسیار قدیمی است که متاسفانه خود جوانان بیشترین سهم را در اجرای آن دارند! وضعیت سایر کشورها، حتی پیشرفته ها نیز خیلی از این بهتر نیست.

اگر قرار است کاری درست در این مورد انجام شود به نظر من باید با تغییر فرهنگ تفکر و رفتاری خود مردم انجام شود.

-- شاهدوست ، May 27, 2009 در ساعت 11:30 AM