رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۸

دومین آزمایش هسته‌ای کره‌ شمالی

کره شمالی از دومین آزمایش هسته‌ای خود خبر داد.

این قدرتمندترین بمب هسته‌ای است که پیونگ یانگ تاکنون آزمایش کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌کند که پیونگ یانگ امروز دوشنبه، به منظور تقویت قوای بازدارنده هسته‌ای‌اش، یک آزمایش هسته‌ای زیر زمینی دیگر را با موفقیت انجام داد.

رسانه‌های کره شمالی و کره جنوبی هم در گزارش‌های متعددی این آزمایش هسته‌ای را مخابره کرده‌اند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرده است که «این آزمایش، بنا به درخواست دانشمندان و تکنسین‌های هسته‌ای کره شمالی صورت گرفته است.»

پیونگ یانگ، آزمایش هسته‌ای جدید خود را اقدامی برای دفاع از حقوق ملت کره و تضمین صلح و ثبات در شبه جزیره کره عنوان کرده است.

کره شمالی سه سال پیش، از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش زیر زمینی یک سلاح هسته‌ای که قوی‌تر از بمب هسته‌ای است، خبر داده بود.

کره شمالی همزمان با این آزمایش، یک فروند موشک زمین به هوا با ‪۱۳۰‬کیلومتر برد را نیز آزمایش کرد.

این موشک از پایگاه موشکی موسادن ری در ناحیه هوادائه واقع در ساحل شمال شرقی کره شمالی شلیک شده است.

اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، ژاپن و کره جنوبی از آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌اند.


عکس از AP

باراک اوباما این اقدام کره شمالی را خطری برای صلح جهانی عنوان کرد.

بحران هسته‌ای کره ‌شمالی از سال ۱۹۹۴ زمانی که آمریکا و غرب خواستار خروج میله‌های سوخت هسته‌ای مصرف شده برای تولید چند سلاح اتمی کوچک از مجتمع هسته‌ای یونگ بیون در ۹۶ کیلومتری شمال پیونگ یانگ شدند، آغاز شد.

در آن سال، ایالات متحده و کره شمالی با انعقاد قراردادی موافقت کردند که کنسرسیومی بین‌المللی بر روی دو رآکتور آب سبک این مجمتع شروع به کار کند.

این توافقنامه سال ۲۰۰۲ پس از آنکه واشینگتن، کره شمالی را به پیگیری محرمانه برنامه تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده متهم کرد، فرو پاشید.

پیونگ یانگ هم این اتهامات آمریکا را رد کرد و با اخراج بازرسان هسته‌ای سازمان ملل، فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر گرفت.

کره شمالی در اکتبر سال ۲۰۰۶ اولین آزمایش هسته‌ای خود را با موفقیت انجام داد، اما چهار ماه بعد با شش کشور مذاکره کننده هسته‌ای به توافق رسید که در ازای دریافت انرژی و نیز امتیازات دیپلماتیک و امنیتی، فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش را متوقف کند.

پس از این توافق بود که تاسیسات یونگ بیون در ژوئیه سال ۲۰۰۷ تعطیل شد، اما در دسامبر گذشته، اختلاف بر سر شیوه‌های راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای بالا گرفت و این مذاکرات متوقف شد.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که قرار است شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی نشست اضطراری برگزار کند.

شورای امنیت در سال ۲۰۰۶، پیونگ یانگ را از انجام هرگونه آزمایش موشکی منع کرده بود.

Share


در همین رابطه:
تهدید شورای امنیت از سوی کره شمالی
محکومیت کره شمالی از سوی شورای امنیت
«شکست آزمایش موشکی کره شمالی»
«ماهواره کره شمالی پرتاب می‌شود»

نظرهای خوانندگان

دانش آموزی که توسط بخشدار کتک خورد!
خبرنگار مهر در شهرستان الشتر با حضور در محل مدرسه ای که دانش آموز یاد شده در اخبار در آن از بخشدار کتک خورده بود به تهیه گزارشی میدانی پرداخت.
هفته گذشته خبری بر روی خروجی برخی رسانه های محلی و سایتها قرار گرفت که تنها به نقل از یک منبع آگاه از خبر عزل بخشدار مرکزی الشتر به دلیل کتک زدن یک دانش آموز خبر می داد و دیگر هیچ اشاره ای به چگونگی وقوع این حادثه نشده بود.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، هر چقدر تلاش شد تا بتوانیم اصل موضوع را از مسئولان استان بپرسیم هیچ کس جوابگو نبود و همه تنها دو خط از این ماجرا را می دانستند و آنها نیز شاید از همان منبع آگاه ذکر شده در رسانه ها قضیه را شنیده بودند.

با وجود همه تلاش ها برای ذکر نام منابعی که در این رابطه با خبرنگار مهر گفتگو کردند همه آنها گفتگوی خود را منوط به عدم انتشار نام خود کردند تا گزارش ما نیز از یک منبع آگاه آغاز شود.

خبرنگار مهر در شهرستان الشتر با حضور در محل مدرسه ای که دانش آموز یاد شده در اخبار در آن از بخشدار کتک خورده بود به تهیه گزارشی میدانی پرداخت.

یکی از افراد حاضر در محل کتک کاری در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: دانش آموز کتک خورده از بخشدار در کلاس اول مدرسه شهید مفتح شهرستان الشتر درس می خواند.

وی ادامه داد: در روز کتک کاری بخشدار با حضور در محل مدرسه و با توجه به اینکه در زنگ تفریح در مدرسه باز گذاشته می شود وارد حیاط شده و پس از پیدا کردن دانش آموز با سیلی به جان او می افتد.

خبرنگار مهر راجع به حضور ناظم مدرسه می پرسد و او جواب می دهد: ناظم پس از اطلاع در محل درگیری حضور پیدا می کند ولی نمی تواند مانع کتک خورد دانش آموز کلاس اولی شود. وی دلیل کتک کاری را دعوای دو دانش آموز کلاس اولی که یکی از آنها پسر بخشدار بوده است عنوان می کند.

مدرسه شهید مفتح شهرستان الشتر دارای ساختاری کاملا قدیمی است به طوریکه که کلاسها در پیرامون حیاط قرار دارند. این مدرسه در سال 1306 تاسیس شده است.

یک مقام مسئول نیز در این رابطه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا یک نفر به راحتی می تواند به داخل مدرسه وارد شود و دانش آموزی را کتک بزند نیز عنوان کرد: در مدارس ابتدایی معمولا درب مدرسه برای حضور اولیا یا ارباب رجوع در زنگهای تفریح باز گذاشته می شود.

وی که نخواست نامی از او برده شود در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اینکه مگر نه اینکه ناظم وظیفه حراست از دانش آموزان را به عهده دارد پس در هنگام وقوع حادثه کجا بوده است؟ گفت: ناظم در محل حضور داشته ولی چون مدرسه بزرگ بوده است متوجه موضوع در ابتدای امر نشده است.

وی ضمن تایید کتک خوردن دانش آموز کلاس اولی توسط بخشدار، ادامه داد: بعد از اینکه دانش آموزان قضیه را به ناظم اطلاع می دهند ناظم در محل حاضر می شود و به موضوع "معترض" می شود!

این منبع مسئول افزود: سپس معلمان و مدیر مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان زنگ می زنند و شکایتی را در این رابطه تسلیم می کنند.

به هر حال صحبت های این منبع مسئول هم نتوانست خبرنگار مهر را قانع کند که در مدرسه ای که کلاسها در دور حیاط قرار دارند ناظم در کجای حیاط بوده که متوجه کتک خوردن دانش آموز نشده است و یا بعد از اینکه متوجه شده چرا به جای معترض شدن از حادثه جلوگیری نکرده است.

به سراغ منبع آگاه دیگری می رویم که او هم به دستور مافوق خود از اظهار نظر در صورت انتشار نامش خودداری خواهد کرد.

وی نیز که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سئوال مهر در رابطه با چرایی عدم حضور ناظم در محل حادثه؟ قضیه را اینگونه تعریف کرد: با توجه به اینکه فضای آموزشی در وسط حیاط بوده است! و تعداد دانش آموزان این مدرسه بیش از 250 نفر هستند این قضیه در ابتدا از چشم ناظم دور مانده است!

وی نیز با تایید اینکه ناظم در لحظه اول در محل حضور نداشته، ادامه می دهد: وقتی با اطلاع رسانی دانش آموزان ناظم به محل کتک کاری می رسد و نسبت به کار بخشدار معترض می شود، بخشدار مرکزی الشتر عنوان می کند که وی هم بخشدار است و هم قاضی تعزیرات و علاوه بر اینکه دانش آموز را کتک خواهد زد از مسئولان مدرسه نیز شکایت خواهد کرد.

این منبع آگاه با یادآوری اینکه هر دو دانش آموز که یکی از آنها پسر بخشدار است، کلاس اولی هستند و در یک نیمکت می نشینند به چگونگی پیگیری این پرونده اشاره کرد و گفت: پس از این اتفاق مسئولان مدرسه به اداره شکایت کردند و پس از ارجاع پرونده به حراست آموزش و پرورش قضیه به اطلاع فرمانداری و استانداری رسانده شد.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع استاندار، وی با حضور در مدرسه از دانش آموز کتک خورده عذرخواهی کرد، یادآور شد: علیرغم اینکه در برخی خبرها به عزل این بخشدار اشاره شده است ولی وی خود استعفا داده و استعفایش مورد پذیرش قرار گرفته است.

این منبع مطلع در رابطه با برخی شایعه ها پیرامون تودیع بخشدار در مدرسه شهید مفتح نیز گفت: در ابتدا استاندار روی این قضیه تاکید داشت که بخشدار بیاید و از دانش آموز، اولیا دانش آموز و مدیر و معلمین عذرخواهی کند که در نهایت به دلیل بافت عشیره ای و قبیله ای این شهرستان به جای بخشدار خود استاندار در دبستان حاضر شود و از نزدیک از دانش آموز کتک خورده دلجویی کرد.

این در حالی است که برای جویا شدن از اصل موضوع با پدر دانش آموز کتک خورده تماس تلفنی گرفتیم که وی با توجه به برخی دلایل حاضر به سخن گفتن در این رابطه نشد.

وی که در ابتدا حاضر شده بود به برخی از سئوالات پاسخ دهد، در نهایت عنوان کرد: با توجه به دردناک بودن این حادثه علاقه ای به مرور جزئیات آن ندارد.

وی که خود نیز از فرهنگیان شهرستان الشتر است با انتقاد از برخی سوء استفاده های تبلیغاتی از این قضیه، عنوان کرد: در یک مقطع زمانی این موضوع موجب فشار فراوانی بر روی وی و خانواده اش شده بود.

وی از خبرنگار مهر خواست سراغ اطلاعات تکمیلی این حادثه و مقصران اصلی را از دادگستری و سایر منابع دیگر بگیرد.

به هر حال این موضوع بیش از آنکه رنگ و بوی تبلیغاتی داشته باشد شاید یک تراژدی غمناک باشد که در جامعه امروزین ما به وقوع پیوسته است. در جامعه ای که حسن عملکرد مدیران بر اساس تعالیم دینی و اسلامی مورد تاکید است شاید کتک خوردن یک دانش آموز به دست یک بخشدار بیش از آنکه تبلیغاتی باشد یک فاجعه است.

از سوی دیگرعملکرد استاندار لرستان در حضور در محل دبستان شهید مفتح و دلجویی از دانش آموز و اولیاء وی بسیار قابل تقدیر و ستایش است و عزل یا استعفای این مسئول بی تدبیر را نیز شاید بتوان به عنوان برگی افتخارآمیز به عملکرد سید حسین صابری اضافه کرد.

شاید کتک خوردن این دانش آموز کلاس اولی منجر به تبعاتی چون پایین آمدن اتکا به نفس، ایجاد افسردگی و عدم اعتماد در این دانش آموز شود ولی مرور این خاطره تلخ را شاید تنها بتوان با شیرینی عزل چنین مسئولی یادآوری کرد.

-- بدون نام ، May 25, 2009 در ساعت 01:00 PM