رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ خرداد ۱۳۸۸

نخل طلای کن برای میشل هنه‌که

سرانجام نخل طلای شصت و دومین دوره فستیوال فیلم کن، نصیب میشل هنه‌که کارگردان اتریشی فیلم «روبان سفید» شد.

در حالی که همه نگاه‌ها در کن متوجه پدرو آلمادوار به خاطر «آغوش‌های گسسته»، کن لوچ به خاطر «در جستجوی اریک»، «پیشگو» ساخته ژاک ادیار و «ستاره تابناک» ساخته جین کمپین بود، اهدای جایزه نخل طلا به میشل هنه‌که اندکی دور از انتظار منتقدان سینمایی حاضر در فستیوال بود و آنها را تا حد زیادی غافلگیر کرد.

میشل هنه‌که بعد از دریافت جایزه گفت که حقیقتا از این بابت خوشحال است.

«روبان سفید»، مطالعه‌ای است درباره احساس گناه و عذاب وجدان و مجازات مردم دهکده‌ای کوچک در آلمان در زمان جنگ جهانی اول.

فیلم «پیشگو» ساخته ژاک ادیار که بسیاری آن را شایسته دریافت نخل طلای امسال می‌دانستند، موفق شد جایزه بزرگ فستیوال کن را دریافت کند.


میشل هنه‌که، برنده نخل طلای فستیوال کن

جایزه ویژه یک عمر دستاورد سینمایی، به آلن رنه سینماگر بزرگ فرانسوی و سازنده آثاری چون «هیروشیما عشق من» و «سال گذشته در مارین باد»، تعلق گرفت.

آلن رنه همچنین فیلم کمدی رمانتیک «علف‌های وحشی» را در بخش مسابقه داشت که مورد توجه هیئت داوران قرار نگرفت.

از سوی دیگر، اهدا جایزه بهترین کارگردانی به بریلانته مندوزا سینماگر فیلیپینی به خاطر فیلم «کیناتای» و بهترین سناریو به مل فنگ به خاطر سناریوی فیلم «تب بهاری» ساخته فیلمساز چینی، لو یه، که به اعتقاد بسیاری از منتقدان سینمایی از ضعیف‌ترین آثار ارائه شده در بخش مسابقه بودند، تعجب بسیاری را برانگیخت.

فیلم «مخزن ماهی» به کارگردانی آندریا آرنولد از بریتانیا و «تشنگی» ساخته پارک چان وو (سینماگر کره‌ای و سازنده فیلم مشهور اولد بوی) به طور مشترک برنده جایزه ویژه هیئت داوران فستیوال کن شد.


شارلوت گینزبورگ، بهترین بازیگر زن فستیوال کن

دوربین طلایی کن نیز به ووریک تورنتون کارگردان فیلم استرالیایی «سامسون و دلیله» که درباره بومیان این کشور بود، رسید.

کریس والتز بازیگر فیلم «حراحزاده‌های بی‌شرف» تارانتینو، جایزه بهترین بازیگر مرد و شارلوت گینزبورگ بازیگر فیلم جنجالی و غیر متعارف «ضد مسیح» ساخته لارس فون تریه، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند.

شارلوت گینزبورگ، ضمن تشکر از ویلم دفو بازیگر نقش مقابلش در این فیلم و لارس فون تریه کارگردان آن، این فیلم را تجربه‌ای بسیار قوی، هیجان‌انگیز و دردناک در تمام زندگی‌اش خواند.

شارلوت گینزبورگ که دختر سرژ گینزبورگ، خواننده و بازیگر مشهور فرانسوی است، همچنین گفت که امیدوار است پدر فقیدش از این کار او شوکه شده باشد و به او افتخار کند.

نمایش فیلم «ضد مسیح» در کن با صحنه‌های دلخراش و هولناک شکنجه و خودآزاری جنسی، همه تماشاگران کن را شوکه کرد.

Share


در همین رابطه:
قبادی برنده جایزه ویژه «نوعی نگاه» کن

نظرهای خوانندگان

مرقوم بفرماييد : ميکاييل هانکه

-- بدون نام ، May 26, 2009 در ساعت 10:00 AM