رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ خرداد ۱۳۸۸

ایران توپ دریایی و بالگرد هجومی ساخت

یک هفته پس از آزمایش موشک «سجیل۲»، ایران از آغاز به کار خط تولید توپ دریایی ضد کروز« فتح» و ساخت نسل جدید بالگردهای هجومی سبک با نام «شاهد ۲۸۵» خبر داد.

خبرگزاری فارس، امروز یکشنبه به نقل از سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع، گزارش کرد که برد نهایی توپ دریایی «فتح»، ۱۲ کیلومتر و نواخت تیر آن ۳۰۰ گلوله در دقیقه است.

به گفته سردار مصطفی نجار، این سلاح جزو توپ‌های ضدهوایی ارتقاع پست است که در ناوچه‌های دریایی از آن استفاده می‌شود.

خبرگزاری ایسنا هم در گزارشی از به کارگیری نسل جدید بالگردهای تهاجمی سبک با نام «شاهد ۲۸۵» در رزمایشی که امروز یکشنبه به مناسبت آزادسازی خرمشهر برگزار شد، خبر می‌دهد.

براساس این گزارش، بالگرد هجومی «شاهد ۲۸۵» برای نخسیتن بار در این رزمایش به کار گرفته شده است.

«پدافند هوایی متحرک در برابر پرنده‌های دشمن، حضور در تیم‌های شناسایی ـ آتش، انهدام مواضع زمینی و اهداف دریایی» از ماموریت‌های پیش‌بینی شده این بالگرد است.


بهره‌برداری از خط تولید توپ دریایی با حضور وزیر دفاع

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که از این بالگرد در درگیری‌های مرزی و ناامن‌سازی محیط‌های عملیاتی استفاده خواهد کرد.

پروژه بالگردهای شاهد از سال ۱۳۷۸ توسط مرکز تحقیقات صنایع هوایی شاهد وابسته به سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوایی سپاه با ساخت بالگرد شاهد ۲۷۸ آغاز شده است.

خبرگزاری ایسنا افزود که با آزمایش موفقیت‌آمیز این بالگرد، ایران «با دستیابی کامل به دانش فنی طراحی و ساخت انواع بالگرد، در زمره معدود کشورهای دارنده این تکنولوژی فوق پیشرفته قرار گرفته است.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بنا بر اعلام فرماندهان نظامی‌اش، پیشرفت‌های قابل توجهی در صنایع نظامی داشته است.

هفته گذشته نیز سردار محمدرضا نقدی معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود که ایران، طرح‌هایی برای ساخت موتور‌های هواپیما در دست مطالعه دارد.

نیرو‌های نظامی ایران در سال گذشته، سلاح‌هایی در مانورهای متعدد هوایی و دریایی آزمایش کرده‌اند که به گفته فرماندهان نظامی، همگی آنها ساخت متخصصان داخلی است.

Share


در همین رابطه:
ایران موشک «سجیل۲» را آزمایش کرد