رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ خرداد ۱۳۸۸

اعدام چهار تن دیگر در شیراز

روزنامه اعتماد از اعدام یک زن و سه مرد در زندان شیراز خبر داد.

حکم اعدام این افراد به نوشته روزنامه اعتماد، ۲۹ اردیبهشت ماه به اجرا درآمده است.

هویت دو تن از اعدام شد‌گان، افسانه و رسول اعلام شده است که به همراه دو تن دیگر که هویتشان مشخص نیست، محاکمه و به دار آویخته شده‌اند.

افسانه ۲۹ ساله به همراه جوانی ۲۰ ساله که هویتش مشخص نشده است، مرتکب قتل شده بودند.
رسول و یک مرد افغان نیز به ترتیب به جرم قاچاق مواد مخدر و تجاوز به عنف، دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند.

با اعدام این افراد، تعداد کسانی که طی یک ماه گذشته در شیراز به دار آویخته شده‌اند به بیش از ۱۱ نفر رسید.

هویت دو تن از اعدام شد‌گان، افسانه و رسول اعلام شده است که به همراه دو تن دیگر که هویتشان مشخص نیست، محاکمه و به دار آویخته شده‌اند

قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و زنای محصنه از جمله جرائمی هستند که در ایران مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده است.

سال ۲۰۰۸ ایران مقام دوم اعدام در جهان را از آن خود کرد. سازمان عفو بین‌الملل آمار اعدام‌های ایران در سال گذشته را ۳۴۶ نفر اعلام کرده است.

اعدام‌ها در ایران در شرایطی ادامه دارد که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در گزارش ۶۰ صفحه‌ای خود درباره اعدام‌ها در جمهوری اسلامی که اخیرا منتشر کرده، آورده است که ایران مجازات مرگ در قوانین خود را همچنان حفظ کرده و در حال حاضر از نظر تعداد اعدام‌ها در جهان، پس از چین در رتبه دوم و از لحاظ تعداد سرانه اعدام در رتبه اول قرار دارد.

این فدراسیون افزوده است که از روند رو به گسترش اعدام‌ها در ایران نگران است.
در بخشی از این گزارش ۶۰ صفحه‌ای آمده است که «مجازات اعدام، نقض آشکار تعهدات ایران بر اساس قانون بین‌المللی حقوق بشر» است.

گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین، کاربرد مجازات اعدام در ایران را به عنوان بخشی از سیاست دولتی «سرکوب با هدف ایجاد وحشت» در میان مردم محکوم کرده است.

Share


در همین رابطه:
اعدام پنج نفر در شیراز
۱۵۰۰امضا در حمایت از اعدام‌بس کودکان