رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ خرداد ۱۳۸۸

نگرانی از وضعیت سه زندانی سیاسی

گزارش‌های رسیده از زندان‌های ایران از وضعیت «نامناسب» جسمانی سه زندانی سیاسی خبر می‌دهند.

بنا بر این گزارش‌ها بهروز جاوید تهرانی؛ زندانی سیاسی، «آیت‌الله» محمدحسین کاظمینی بروجردی؛ روحانی منتقد و منصور اسانلو؛ رئیس سندیکای شرکت واحد در وضعیت «نگران‌کننده‌ای» به سرمی‌برند.

روز گذشته مجموعه فعالان حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت جسمانی بهروز جاوید تهرانی، زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده‌ است. بنا به گزارش این سازمان حقوق بشری، وی از هفده روز پیش در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد.

مجموعه فعالان حقوق بشر اعلام کرده است که بنابر گزارش‌های دریافتی از زندان رجایی‌شهر کرج، بهروز جاوید تهرانی چندین بار از سوی «زندان‌بانان و مسئولان زندان رجایی‌شهر» مورد «ضرب و شتم شدید» قرار گرفته ‌است.

بهروز جاوید تهرانی به اتهام عضویت در «جبهه دموکراتیک ایران» و ارتباط با «سازمان مجاهدین خلق» در مجموع به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده ‌است. وی از خردادماه سال ۸۴ در زندان رجایی‌شهر در حال سپری کردن مدت محکومیت خود است.

مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از تمامی فعالان حقوق‌بشری و انسانی تقاضا کرده که نسبت به «وضعیت بحرانی» بهروز جاوید تهرانی حساس باشند و از دستگاه قضایی تضمین سلامت جانی وی را بخواهند.

نیاز «آیت‎‌الله» بروجردی به مراقبت‌های پزشکی
مجموعه فعالان حقوق بشر همچنین از نیاز «آیت‌الله» محمدحسین کاظمینی بروجردی، به رسیدگی پزشکی خبر داده ‌است.

این سازمان مدافع حقوق بشر به نقل از یکی از پزشکان زندان مرکزی یزد، اعلام کرده‌است که «بر اثر بروز بیماری‌های متعدد در زندان و تداوم بی‌توجهی پزشکی» شبکیه چشم وی نیز «آسیب جدی» دیده ‌است.

هفته گذشته کمپین بین‌المللی حقوق بشر نگرانی خود را از وضعیت جسمانی منصور اسانلو اعلام کرد

بنا بر این گزارش، آقای محمدحسین کاظمینی بروجردی با مشکل «نارسائی شدید قلبی» مواجه‌ است. وی نیز از هفده روز پیش دست به اعتصاب غذا زده‌ است.

آقای بروجردی مهرماه ۱۳۸۵ با حکم دادگاه ویژه روحانیت پس از چند روز ناآرامی میان طرفداران وی و نیروهای امنیتی در تهران، بازداشت و روانه زندان شد.

هفته گذشته نیز کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از وضعیت جسمانی منصور اُسانلو، رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اعلام کرد.

این بیانیه با بیان این‌که «جان منصور اسانلو در خطر» است، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر وی شد.
به گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر «علاوه بر بیماری‌های چشمی و عمل قلب باز، دو تا از رگ‌های وی کاملاً مسدود شده‌ است.»

منصور اسانلو، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده‌است.

سال گذشته دو زندانی سیاسی به نام‌های امیرحسین حشمت‌ساران و امیدرضا میرصیافی در زندان‌های ایران جان باختند. برخی فعالان و نهادهای حقوق بشری علت مرگ این دو زندانی را «عدم برخورداری از مراقب‌های پزشکی» اعلام کرده‌اند.

Share


در همین رابطه
نگرانی از وضعیت جسمی منصور اسانلو

نظرهای خوانندگان

به نام آزادی
چگونه آقای احمدی نژاد در رسانه های خارجی می گوید که در زندانهای ایران زندانی سیاسی و عقیدتی وجود ندارد؟ و حال این گونه آیت الله بروجردی در زندان از حداقل امکانات پزشکی و حقوق مدنی خود محروم است.

-- vahid ، May 24, 2009 در ساعت 12:57 PM